به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان، حمید نوری در آیین روز درختکاری در همدان با اعلام این خبر افزود: برای اجرای طرح های آبخیزداری با برش استانی برنامه تدوین شده است. وی گفت: نسبت فایده به هزینه آبخیزداری کشور ۴.۵ به یک است یعنی به ازای یک واحد هزینه ۴.۵ برابر سود و […]

- اجرای طرح های آبخیزداری کشور ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان، حمید نوری در آیین روز درختکاری در همدان با اعلام این خبر افزود: برای اجرای طرح های آبخیزداری با برش استانی برنامه تدوین شده است.

وی گفت: نسبت فایده به هزینه آبخیزداری کشور ۴.۵ به یک است یعنی به ازای یک واحد هزینه ۴.۵ برابر سود و اثربخشی را تنها در پنج شاخص شاهد خواهیم بود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: اسناد بالا دستی، فرمایش‌های رهبرمعظم انقلاب و تاکیدات برنامه توسعه کشور از گذشته تاکنون ظرفیت خوبی برای منابع طبیعی هستند.

نوری با بیان اینکه دانش بومی مردم منطقه از دیگر ظرفیت ها است که در این باره کشور ایران سرآمد منطقه است گفت: در هفتمین گردهمایی یونسکو در ایران عنوان شد که کشورمان در نوآوری و تولید علم، ظرفیت فناوری بی نظیری در منطقه ایجاد کرده است.

وی افزود: وسعت اراضی ملی کشورمان به ۱۲۵ میلیون هکتار می رسد که شامل جنگل، بیابان ،دشت و مرتع و امثالهم می شود و هر کدام از اینها تنوع اکوسیستم ایجاد می کند.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: نتیجه آخرین مطالعات گویای این است که منطقه زاگرس ۱۲.۲ میلیون هکتاری توان ترسیب کربن، تامین آب، جلوگیری از فرسایش و رسوب خاک و حفاظت را دارد و توجه به این منطقه حتی در ایجاد فرصت های شغلی بیش از بخش صنایع و خدماتی موثر است.

نوری گفت: تغییرات اقلیمی و تغییر کاربری اراضی ۲ چالش جدی است که طی ۲۰ سال یعنی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۲۰ توجه به مولفه های مورد تاکید، منطقه زاگرس می تواند در ترسیب کربن که جنگل را حفاظت می کند و در کاهش گرما موثر واقع شود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: اکوسیستم زاگرس در حراست از جنگل ۲۹ هزار میلیارد ریال و جلوگیری از فرسایش، رسوب و حفاظت از خاک چهار هزار میلیارد ریال برای کشورمان آورده دارد.

نوری تاکید کرد: نگهداری و حراست از آب و خاک و عرصه های طبیعی پیش نیاز تامین امنیت زیستی و ملی ما است و امروزه منابع طبیعی بخشی از مدیریت اکوسیستم یا حوزه آبخیز نیست بلکه راهبردها و سیاست ها را تعیین می کند.

وی گفت: دنیا وارد فضای جدید تجارت کربن و آب شده که در این راستا باید جهت گیری فناوری ها با گذر زمان تغییر کند و دانشجویان با جدی گرفتن مساله نوآوری نسبت به روز رسانی نقشه ها و پایگاه های اطلاعاتی قدیمی و ایجاد پایگاه اطلاعاتی جدید اقدام کنند.

لازم به ذکر است، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان مستعد اجرای طرح های آبخیزداری است که در ۳۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات آبخیزداری صورت گرفته و ۷۹۵ هزار هکتار در دست مطالعه است.

۴۶

منبع: خبـرآنلاین