به گزارش زیرنویس، درسال ۲۰۱۵میلادی(۱۳۹۳)،برای اولین بار،حدود ۲۰۰دولت توافقنامه تاریخی آب و هوایی پاریس را امضا کردند تا سوخت‌های فسیلی را به نفع انرژی‌های تجدیدپذیر در نیمه دوم قرن حذف کنند.دراین توافقنامه بین‌المللی قرار شد، کشورهای مختلف جهان تلاش کنند تا دمای جهان سالانه بیش از ۱.۵درجه سانتی‌گراد گرم‌تر نشود. اما سال گذشته، سازمان ملل […]

- کابوس تغییرات اقلیمی / آسیا مهم‌ترین قربانی تغییرات آب و هوایی است؟

به گزارش زیرنویس، درسال ۲۰۱۵میلادی(۱۳۹۳)،برای اولین بار،حدود ۲۰۰دولت توافقنامه تاریخی آب و هوایی پاریس را امضا کردند تا سوخت‌های فسیلی را به نفع انرژی‌های تجدیدپذیر در نیمه دوم قرن حذف کنند.دراین توافقنامه بین‌المللی قرار شد، کشورهای مختلف جهان تلاش کنند تا دمای جهان سالانه بیش از ۱.۵درجه سانتی‌گراد گرم‌تر نشود. اما سال گذشته، سازمان ملل اعلام کرد که جهان در مسیر دستیابی به اهداف بلندمدت این توافق، از جمله محدود کردن دمای ۱.۵درجه سانتی‌گراد، قرار ندارد.

روزنامه جام جم در این باره نوشت: برای دستیابی به این هدف، باید تا سال ۲۰۵۰ به انتشار گازهای گلخانه‌ای «صفر خالص» برسد. صفر خالص به معنای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا حد امکان، و حذف هرگونه انتشار باقی‌مانده از جو است. بیشتر کشورها اهداف خالص صفر دارند یا در حال بررسی برای رسیدن به این هدف هستند.با این وجود، کارشناسان IPCC می گویند، میزان گازهای گلخانه‌ای هنوز به سرعت در حال افزایش است و احتمالا جهان بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود. برخی از دانشمندان هم گفته‌اند که هدف توافقنامه پاریس دیگر نمی‌تواند به طور واقع بینانه برآورده شود و جهان گرم‌ترین ژانویه خود را در سال ۲۰۲۴ میلادی تجربه کرد اما، همه کشورها باید برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن (CO۲) سریع‌تر اقدام کنند.به همین دلیل، آژانس فضایی آمریکا(ناسا) به‌تازگی جدیدترین ماهواره خود را برای بررسی وضعیت اقیانوس‌ها، لایه‌های فوقانی کره زمین و تحولات کیهانی با جزئیاتی که قبلاً دیده نشده بود، پرتاب کرد.

ایستگاه فضایی «اسپیس ایکس» ماهواره «پِیس» را در ماموریت ۹۴۸ میلیون دلاری خود به فضا پرتاب کرد تا حداقل به مدت سه سال کره زمین را از فاصله ۶۷۶کیلومتری (۴۲۰مایلی) به بالا مورد اسکن قرار دهد. PACE پیشرفته‌ترین ماهواره‌ای است که ماموریت مطالعه زیست‌ شناسی کره زمین و کیهان را در دست دارد.مهم‌ترین اهداف این ماهواره کمک به دانشمندان برای شناسایی تغییرات آب و هوایی، پیش‌بینی‌های دقیق‌تر در این زمینه و ترسیم روند گرمایش زمین اعلام شده است.رکورد ۳۲.۶ میلیون بی‌خانمانی و جابه‌جایی داخلی در سال ۲۰۲۲ به دلیل وقوع بلایای طبیعی مختلف از جمله سیل و آتش‌سوزی و زلزله و …۴۱درصد بیشتر از میانگین سالانه یک دهه اخیر بوده است.

آسیا مهم‌ترین قربانی تغییرات آب و هوایی
تغییرات آب و هوایی میلیون‌ها نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است، درحالی که بلایای آب و هوایی افزایش می‌یابد، افراد بیشتری نیز مجبور به ترک خانه‌های خود، به‌ویژه در آسیا خواهند شد.آمار نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ تعداد ۳۲.۶ میلیون نفر به دلیل بلایای طبیعی، بی‌خانمان و جابه‌جا شدند که این رقم بیش از ۲۸.۳ میلیون نفر آواره ناشی از درگیری‌ها و خشونت در همان سال بوده است. این آمار بر این موضوع تاکید دارد که کشورها اکنون بیش از جنگ‌ها، در معرض مخاطرات ناشی از بلایای طبیعی هستند.طبق گزارش مرکز بین‌المللی نظارت بر جابه‌جایی‌های داخلی IDMC چهار کشور از پنج کشور که با بیشترین تعداد جابه‌جایی داخلی به دلیل حوادث طبیعی در سال ۲۰۲۲ را داشتند، در آسیا هستند.

۲۳۲۳

منبع: خبـرآنلاین