آبخیزداری ناجی مشکلات زیست محیطی است، نه سدسازی!
آبخیزداری ناجی مشکلات زیست محیطی است، نه سدسازی!

اطلاعات نوشت: براساس پیش بینی سازمان هواشناسی ، استان سیستان و بلوچستان پس از گذشت ۱۰ روز سیلابی توام با مشکلات فراوان نظیر قطعی آب و برق و همچنین تخریب راه ها، از امروز باردیگر با بارش های سیل آسا مواجه می شود و احتمال تکرار حوادث تلخ چند روز گذشته وجود دارد، اما سئوال اینجاست […]

- آبخیزداری ناجی مشکلات زیست محیطی است، نه سدسازی!

اطلاعات نوشت: براساس پیش بینی سازمان هواشناسی ، استان سیستان و بلوچستان پس از گذشت ۱۰ روز سیلابی توام با مشکلات فراوان نظیر قطعی آب و برق و همچنین تخریب راه ها، از امروز باردیگر با بارش های سیل آسا مواجه می شود و احتمال تکرار حوادث تلخ چند روز گذشته وجود دارد، اما سئوال اینجاست که چرا زیرساخت های لازم برای بهره مندی مردم این خطه از ایران از موهبت باران و جلوگیری از وقوع سیلاب ایجاد نمی شود ؟

سیلاب طی سال های گذشته به دفعات در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده و مشکلات و خسارت های فراوانی را به دنبال داشته است، اما آنچه بیش از این حادثه ساکنان سرزمین آفتاب را ناراحت کرده،کمبود زیرساخت های لازم و عدم اتخاذ تدابیر علمی برای بهره مندی از آب حاصل از بارش باران در استان به شدت کم آب کشورمان است.

آبخیزداری از جمله راه های علمی است که می تواند سبب رفع مشکلات مردم استان شود اما متاسفانه تاکنون توجه چندانی به آن نشده است و همچنان اجرای راه های پرهزینه نظیر سدسازی در دستور کار است؛درصورتی که با اجرای روش نخست می توان هم از تبخیر آب در سدها جلوگیری کرد و هم این که هزینه زیادی برای سدسازی هدر نمی شود.

تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست  در هجدهمین همایش ملی علوم زمین و مهندسی آبخیزداری ایران گفت: آب چالش اساسی کشور است اما علم مسائل را حل می‌کند و آبخیزداری می‌تواند نجات‌دهنده و رفع کننده بسیاری از مشکلات زیست محیطی کنونی باشد.

علی سلاجقه اظهار داشت: اکنون در مصرف آب هدر رفت بالایی داریم درحالی که متاسفانه در تولید آب هزینه نمی‌کنیم و هزینه‌های ما بیشتر در بحث استحصال و توزیع است اما در تولید آب که موضوع آبخیزداری است هزینه انجام نمی‌شود ولی با علم و کمک دانشگاهیان می‌توانیم منابع آب کشور را حفظ کنیم.

وی افزود: جهان امروز با چالش‌هایی مواجه شده است که من به عنوان یک شاگرد کوچک دانشگاه همیشه فکر می‌کنم آبخیزداری می‌تواند نجات دهنده بسیاری از چالش‌ها و رفع کننده آنها باشد .

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور تاکید کرد: آنچه به عنوان فرسایش خاک، گردوغبار و سیلاب‌های عظیم و فرونشست‌ها و … مطرح است، چالش‌هایی هستند که نسخه درمانی آن ها آبخیزداری است.

تداوم امدادرسانی ها در سیستان و بلوچستان 

پیامدهای بارش بارش باران و وقوع سیل در سیستان و بلوچستان ادامه دارد و نیروهای امدادی و دستگاه ها همچنان در حال ارائه خدمت برای کم کردن حجم خسارات به مردم هستند.

در تازه ترین اظهارات درباره کمک رسانی به خسارت دیدگان از سیل، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان  از ادامه امدادرسانی به ساکنان ۷۵۹روستای سیلزده این استان خبر داد.

محمدسجادی، در بازدید از مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: امدادگران هلال‌احمر تاکنون به ۲۸هزار و ۲۰۶نفر امدادرسانی و با تلاش امدادگران ۴ هزار و ۹۸۵نفر اسکان اضطراری پیدا کردند.وی افزود: تاکنون ۵۹سورتی پرواز بالگرد هلال‌احمر در مناطق محاصره در سیل انجام و ۱۱هزار بسته غذایی و ۳۰هزار بطری آب، بین متاثرین از سیلاب توزیع شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: با کمک هلال‌احمر استان‌های معین ۳۳محموله اقلام زیستی، امدادی و غذایی تاکنون به استان ارسال شده است. ۲فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر هم در حال کمک‌رسانی و توزیع اقلام غذایی و امدادی در مناطقی هستند که بر اثر سیل، دسترسی به آن ها ممکن نیست.

سجادی گفت: همچنین ۳هزار و ۷۴۵نیروی عملیاتی در قالب ۶۹۳تیم و با استفاده از ۵۷۷دستگاه خودرو امدادی در حال خدمات‌رسانی به سیلزدگان هستند و تا امروز موفق شده اند به ۷۵۹ روستا خدمت رسانی کنند،همچنین ۴۹۸۵ آسیب دیده از سیل اسکان اضطراری داده شدند.

خسارات سیل به محصولات کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه آب بندها و بندسارها به عنوان دانش بومی استفاده از سیلاب در استان سیستان و بلوچستان اولویت ویژه و راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در این خطه است.

محمد علی نیکبخت، در جلسه ستاد مدیریت بحران استان، افزود: طی چند روز اخیر سیلاب‌ها در سیستان و بلوچستان براثر بارش های رگباری به بخش های مختلف کشاورزی این استان به ویژه شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و کنارک خسارت‌های شدیدی وارد کرد که عمده این خسارت ها به زمین های زراعی، محصولات کشاورزی، قنوات، راه‌های دسترسی به مزارع، آبندها و بندسارها بود.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای اولیه بارندگی تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیارد  تومان به بخش  های مختلف کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات آسیب دیدگان بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان با توجه به سطح خسارت ها ۲ کار مهم را در دستور کار قرار داد که در مرحله نخست و به فوریت و اورژانسی تامین کالاهای اساسی و ارزاق مردم و از جمله آرد و در صورت نیاز برنج، روغن و شکر در دستور کار قرار گرفت.همچنین در مرحله بعد عملیاتی و مرمت بخش های زیر ساختی حوزه کشاورزی این استان مورد توجه قرار گرفته است.

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان هم دیروز در هفتمین روز از حضور خود در مناطق دچار سیلاب در جنوب استان، ضمن بازدید از بخش‌ها و مناطق مختلف شهرستان دشتیاری در گفتگو با مردم بومی و محلی از نزدیک روند امدادرسانی به سیل زدگان را مورد بررسی قرار داد.

در ادامه، صفدر نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی از نخلستان‌ها، باغ‌ها و مزارع، تاسیسات و منابع آبی آسیب‌دیده از سیل اخیر شهرستان های قصرقند و نیکشهر بازدید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در حاشیه این بازدید به ایرنا گفت: عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در این شهرستان ها مربوط به ۹۴ حلقه چاه کشاورزی و ۸۵ رشته قنات و ۲۲۹ کیلومتر جاده های روستایی و عشایری است.

سیدمحمد رضا سیدحسینی افزود: سایر خسارات براثر سیل اخیر مربوط به هزار و ۱۳۰ هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم ،۳۳۰ هکتار اراضی باغی، ۲۰واحد گلخانه، ۴۵ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۴۵ راس دام سبک و سنگین، ۵۰دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، ۴۹ کیلومتر انتقال آب با لوله‌های و کانال، ۵ بندسار و سازه آبخیزداری و ۱۰ باب استخر ذخیره آب است. وی ادامه داد: عملیات اجرایی مرمت و بازسازی منابع آبی آسیب دیده با همکاری بهره‌ برداران در جنوب استان آغاز شده است.

هشدار سطح نارنجی هواشناسی

هواشناسی هشدار سطح نارنجی برای جنوب سیستان و بلوچستان صادر کرد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفتگو با ایسنا اظهارداشت: پیش از ظهر امروز تا فردا (۱۹ تا ۲۰ اسفند)، در شهرستان های زرآباد ، فنوج، لاشار، قصرقند، نیکشهر، سرباز، راسک، کنارک، چابهار، دشتیاری و مهرستان، رخداد بارش باران، برخی نقاط رگبار شدید رعد برق و احتمال بارش تگرگ و تند باد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

حیدری توصیه کرد که از اسکان و تردد در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها خودداری واز محصولات کشاورزی محافظت و از چرای دام در مناطق مرتفع خودداری و در ترددهای جاده‌ای احتیاط شود.

 

منبع: اطلاعات انلاین