همه می‌دانیم که دربی در فوتبال چه اهمیتی دارد. چقدر می‌تواند در سرنوشت آینده بازیکنان و مربیان تاثیر داشته باشد. پیروزی در دربی حتی می‌تواند روی ناکامی یک تیم در کسب جام سایه بیندازد. گلزنی در این بازی بازیکن را جاودانه سه امتیازش مربی را بیمه می‌کند. دربی آنقدر برای طرفداران دو تیم و کل […]

- سرخابی‌ها پیروز پیش‌دربی؛ لطف خارجی‌ها به استقلال و پرسپولیس/ استقلال بدون تلفات به دربی سرنوشت رسید، پرسپولیس بدون دفاع!

همه می‌دانیم که دربی در فوتبال چه اهمیتی دارد. چقدر می‌تواند در سرنوشت آینده بازیکنان و مربیان تاثیر داشته باشد. پیروزی در دربی حتی می‌تواند روی ناکامی یک تیم در کسب جام سایه بیندازد. گلزنی در این بازی بازیکن را جاودانه سه امتیازش مربی را بیمه می‌کند.

دربی آنقدر برای طرفداران دو تیم و کل فوتبال مهم است که در بسیاری مواقع مربیان و بازیکنان بازی قبل از دربی و سه امتیازش را فدای آن می‌کنند. مربیانی داشتیم که ستاره‌های خود را در بازی قبل از دربی بازی ندادند تا مبادا مصدوم یا محروم شوند.

بازیکنان ناخودآگاه قبل از دربی محتاط‌تر می‌شوند و با اینکه ارزش هر مسابقه در یک لیگ ۳ امتیاز است، هیچکس اهمیتی برای سه امتیاز پیش دربی قائل نیست! انگار طرفداران هم حاضرند ۱۰ بازی در یک فصل را ببازند اما این یک مسابقه را ببرند!

به همین دلایل معمولاً بازی قبل از دربی زیبا و پرگل از آب در نمی‌آید. حالا تصور کنید وقتی را که دربی با این حساسیت ذاتی تاثیر مستقیم در سرنوشت قهرمانی لیگ هم داشته باشد! استقلال در حال حاضر با ۳ امتیاز فاصله در صدر جدول است و پرسپولیس در تعقیب آبی‌ها و سپاهان هم با ۵ شکست متوالی و از دست دادن ۱۵ امتیاز عملاً در این زمان از کورس قهرمانی خارج شده فاصله سایر تیم‌ها نیز با این دو بیشتر از ۳ امتیاز است.

این یعنی همه چیز در دربی پیش رو تعیین خواهد شد. استقلال می‌تواند با این برد فاصله‌اش را به ۶ و خود را از نظر روحی تا پایان فصل بیمه کند، پرسپولیس هم می‌تواند با این پیروزی خود را به استقلال رسانده و با برتری روانی ناشی از برد دربی دست بالاتر را در یک سوم پایانی فصل داشته باشد.

استقلال و پرسپولیس در هفته قبل از دربی با دو تیم قرمز و آبی خوزستان بازی داشتند. خوزستان به عنوان مهد فوتبال در ایران که همیشه بازیکنان بزرگی را به این دو تیم داده و اتفاقاً خود مربیان این فصل استقلال و پرسپولیس هم تجربه کار در اهواز را داشتند، جواد نکونام از فولاد به استقلال آمد و یحیی گل محمدی هم همین حالا گزینه فولاد است!

استقلال در اهواز با یک گل برد، گلی که حاصل همکاری دو بازیکن خارجی این تیم بود و با این گل از زیر فشار منتقدان خارج شدند. استقلال طلسم نبردن در بیرون خانه را هم شکست و برخلاف پرسپولیس هیچ تلفاتی هم برای دربی نداد.

اما پرسپولیس در خانه کنعانی زادگان را از دست داد، در حالی که گولسیانی هم مصدوم است و پورعلی گنجی هم مصدوم بود! پرسپولیس گل‌های بدی در نیمه اول خورد و به لطف درخشش خریدهای تازه‌اش نیمه دوم طوفانی به پا کرد و با چهار گل پیروز شد. درخشش خارجی‌های دو تیم هم به جذابیت تماشای دربی پیش رو اضافه می‌کند!

منبع: خبـر ورزشی