به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، از هر ۱۰ ایرانی یک نفر به بیماری های کلیوی دچار می شود و این رقم نشان دهنده این است که مراقبت های کلیه در جامعه ما جدی گرفته نمی شود. با بررسی آمار اعلام شده از سوی مراکز درمانی ۱۴ ‌میلیون ایرانی به نوعی درگیر بیماری‌های کلیوی هستند. از […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، از هر ۱۰ ایرانی یک نفر به بیماری های کلیوی دچار می شود و این رقم نشان دهنده این است که مراقبت های کلیه در جامعه ما جدی گرفته نمی شود. با بررسی آمار اعلام شده از سوی مراکز درمانی ۱۴ ‌میلیون ایرانی به نوعی درگیر بیماری‌های کلیوی هستند. از هر پنج ایرانی یک نفر نیاز به بررسی وضعیت جسمی از نظر ابتلا به بیماری‌های کلیوی دارد و پیش‌بینی می‌شود هر سال حدود ۲۰‌درصد به تعداد بیماران دیالیزی در کشور اضافه  شود که این وضعیت بار مالی و درمانی برای فرد وسیستم درمانی کشور خواهد داشت .بهترین اقدام در پیشگیری از این فاجعه اطلاع رسانی  است.

کلیه ها تصفیه خانه بدن هستند

 حسین کرمانپور دکترای پزشک حرفه ای به خبرنگار اجتماعی زیرنویس درباره اینکه برای ناراحتی های کلیه به چه گروه از پزشکان مراجعه کنیم می گوید:  در علم پزشکی برای تشخیص بیماران کلیوی  در مرحله اول فرد باید به یک پزشک عمومی که بیماری کلیوی را تشخیص بدهد مراجعه کند.

کدام تخصص مربوط به بیماری کلیوی است

کرمانپور تشریح کرد: در گام بعدی بعد از تشخیص پزشک عمومی  می تواند به پزشکان جراح کلیه و یا پزشکان اورولوژیست مراجعه کند. متخصصین «اورولوژی »که اورولوژیست هستند بعد ازطی دوره عمومی۴ سال دوره تخصص می خوانند و جراح می شوند و بیماران در شرایطی که نیاز به جراحی داشته باشند مانند سنگ های کلیه و مثانه و تومورهای کلیه و انسدادهای مجاری و پروستات به این دسته از پزشکان مراجعه می کنند و جراحی میکنند.

وی در ادامه افزود: گروه دوم که کاملا متفاوتند «نفرولوژیست ها» هستند که  تخصص این گروه از پزشکان مربوط به دستگاه کلیه مانند فشار خون مزمن و تومورها و عفونت های مکرر ادراری است.این دسته از پزشکان ۴ سال تخصص داخلی می خوانند و بعد یا تخصص نفرولوژی می خوانند .

این دکترای پزشکی حرفه ای با تاکید بر این که گلیه تصفیه خانه بدن است گفت:مهمترین عضو بدن که تصفیه خانه بدن است دو کلیه هر انسان به علاوه مجاری ادرای و مثانه و محل خارج شدن ادرار ست.

به سلامت ادرارتان توجه کنید

وی در پاسخ به اینکه مهمترین علامت بیماری های کلیوی چیست گفت: یکی از مهمترین پیام های سلامت کلیه شما کیفیت ادرار و مدفوع هر فرد است .از مردم خواهش میکنم هر وقت دستشویی می روند به ادرار و مدفوع خود نگاه کنند تا از سلامت و صحت کلیه های خود مطلع شوند.

این پزشک با اشاره به علائم کلیه سالم می گوید: یک کلیه سالم، ادرار شفاف وکمی متمایل به رنگ طلایی و بدون بو با قدرت پاشش خوب تولید می کند در غیر این صورت و با مشاهده اشکال در هر کدام از این مولفه هایی که یک ادرار خوب باید داشته باشد نشان دهنده این است که کلیه های شما دچار مشکل شده اند. مثلا بد بو باشد و یا رنگش خیلی تیره و قدرت پاششش ادرارتان کم باشد.در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه ها به نفرو لوژیست مراجعه کنید.

تا می توانید آب بنوشید

حسین کرمانپور دکترای حرفه ا ی پزشکی در ادامه گفت:تا می توانید مایعات بخورید .وقتی میزان ادرارتان در طول روز کم باشد نشاندهنده کم آبی بدن است. بسیاری از افراد از اینکه تا یک لیوان آب می خورند بعدش باید به دستشویی بروند گلایه می کنند و از خوردن مایعات امتناع می کنند.اما در واقع این کار درستی است و نشانه سلامت کلیه های شماست و تا می توانید مایعات مصرف کنید تا دستگاه گوارش شستشو داده شود و سموم بدن به واسطه آبی که می نوشید دفع شود.

وی تاکید می کند: هر دو سه ساعت یک بار یک لیوان مایعات بنوشید و اگر نوشیدید دیدد حجم  و رنگ ادرارتان تغییر نکرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیماران سرطانی بیشتر آب بنوشند

این پزشک با هشدار به بیماران سرطانی افزود: افرادی که دارو زیاد می خورند خصوصا بیماران سرطانی و دیابتی و کودکانی که در دوره های سرماخورددگی دارو  زیاد میخورند باید بیشتر آب بنوشند تا آن مقدار از دارو که بدن نیاز ندارد با عملکرد کلیه و با نوشیدن آب  از طریق ادرار دفع شود.سیستم تصفیه خانه بدن بایدآب کافی داشته باشد تا بدن سالمی داشته باشید.

بی ‌اختیاری ادرار

هر وقت دستشویی داشتید حتما آن را تخلیه کنید

وی پیشنهاد می دهد:چای و قهوه کم شیرین،آب میوه و آب فراوان در روز بنوشید . ادرار زیاد پیام سلامت کلیه است.کلیه هر چه بیشتر کار کند شستشوی کلیه ها بیشتر می شود و سنگساز و عفونی نخواهد شد.

کرمانپور معتقد است: سیستم  بدن به گونه ای اس، که با پیامهایش به شما هشدار می دهد.هر وقت  نیاز به تخلیه ادرار و یا دستشویی دارید خود را نگه ندارید در هر شرایطی تخلیه ادرار را در اولویت  قرار دهید چون این کار باعث می شود که از ابتلا به سنگ کلیه و مثانه و عفونت ها پییشگیری کنید.

عفونت های ادراری در زنان و دختر بچه ها

وی در ادامه افزود: عفونت های ادراری یکی از شایع ترین بیماری های کلیوی است که  در زنان و دختر بچه ها به دلیل ویژگی خاص دستگاه تناسلی وتخلیه ادرارشان بیشتر دیده می شود.عدم رعایت بهداشت و نوع مجرای خروجی زنان که دهانه بازتری نسبت به مردان دارد در جذب عفونت ها  تاثیر بیشتری دارد.

کرمانپور گفت: پوشش لباس زیر مناسب نخی، شستشوی خوب و رطوبت گیری این ناحیه در زنان از بروز بیماری های عفونی در آنان پیشگیری می کند.

 دختر بچه ها چندین برابر پسر بچه ها درگیر عفونت های ادراری هستند که با آموزش صحیح می توان ار آن پیشگیری کرد.

چه کسانی بیشتر دچار سنگ کلیه می شوند

حسین کرمانپور افزود: سنگ های کلیوی در زنان و مردان تفاوتی ندارد و در مناطقی که آب کمتر می نوشند و آبهای گازدار و نوشابه  و چای پررنگ می نوشند بیشتر دچار سنگ می شوند.

منبع خبر: رکنـا