اسرائیل در رمضان هم رحم نمی‌کند؛ غزه آتش بس ندارد
اسرائیل در رمضان هم رحم نمی‌کند؛ غزه آتش بس ندارد

جماران نوشت: امیدهای بین‌المللی برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه قبل از ماه مبارک رمضان، روز یکشنبه، ساعاتی پیش از آغاز ماه روزه‌داری توسط فلسطینی‌ها و سایر مسلمانان، از بین رفت. نیویورک تایمز در این باره می نویسد: حماس خواهان آتش بس فراگیر است که اسرائیل آن را رد کرده است. مصر، قطر و […]

- اسرائیل در رمضان هم رحم نمی‌کند؛ غزه آتش بس ندارد

جماران نوشت: امیدهای بین‌المللی برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه قبل از ماه مبارک رمضان، روز یکشنبه، ساعاتی پیش از آغاز ماه روزه‌داری توسط فلسطینی‌ها و سایر مسلمانان، از بین رفت. نیویورک تایمز در این باره می نویسد: حماس خواهان آتش بس فراگیر است که اسرائیل آن را رد کرده است.

مصر، قطر و ایالات متحده به دنبال میانجی‌گری میان اسرائیل و حماس قبل از آغاز ماه مبارک رمضان در روز دوشنبه بودند . همه خوش بین بودند که بتوانند در لحظه آخر به توافقی دست پیدا کنند که در سایه آن اسیران اسرائیلی در ازای تعدادی از زندانیان فلسطینی آزاد شوند.  اما هفته ها مذاکرات غیرمستقیم به بن بست خورد  و اسماعیل هنیه، یکی از رهبران سیاسی حماس، در یک سخنرانی تلویزیونی روز یکشنبه گفت که حماس خواهان توافقی است که به جنگ پایان دهد، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه را تضمین کند، فلسطینیان آواره را به محل زندگی خود بازگرداند،  ساخت خانه ها و تامین نیازهای بشردوستانه غزه را هم در اولویت قرار دهد. هنیه در این باره گفت:  اسرائیل می خواهد اسرای خود را پس بگیرد و سپس جنگ علیه مردم ما را از سر بگیرد.  اگر میانجی‌ها به حماس اطلاع دهند که اسرائیل متعهد به پایان دادن به جنگ، عقب‌نشینی از غزه و اجازه بازگشت آوارگان به شمال است، در آن صورت ما هم برای مبادله اسرای اسرائیلی با زندانیان فلسطینی انعطاف نشان خواهیم داد.  دشمن باید درک کند که در بحث مبادله باید هزینه بدهد، اما اولویت اصلی حفاظت از مردم ما، پایان دادن به تجاوزات و کشتارها، بازگرداندن آوارگان به خانه‌هایشان و باز کردن افق سیاسی برای بحث ای گسترده تر است.

برخی  از حماس انتقاد کرده‌اند و استدلال می‌کنند که این گروه مذاکرات را برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای آزادی اسرای بیشتر فلسطینی متوقف کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه‌ای با پولیتیکو که روز یکشنبه منتشر شد، گفت که آتش‌بس قریب‌الوقوع نیست و گفت که «دوست دارد شاهد آزادی گروگان های دیگری باشد» اما پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است.

موضع اسرائیل همچنان این است که باید قبل از پایان دادن به جنگ، توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس در غزه را از بین ببرد. نتانیاهو می گوید هدف اصلی جنگ، بازگرداندن همه افرادی بود که در حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر به اسارت گرفته شدند.

روز جمعه، دیوید بارنیا، رئیس موساد با همتای آمریکایی خود از سازمان سیا دیدار کرد. رئیس موساد ، حماس را متهم کرد که به دنبال به راه انداختن جنگ در منطقه به هزینه فلسطینی ها است. البته این مقام اسرائیلی ادعا کرد که که گفت‌وگوهای جاری با هدف کم کردن شکاف‌ها میان اسرائیل و حماس انجام می‌شود.

اخیرا جو بایدن نیز در مصاحبه ای با ام اس ان بی سی گفت که همچنان امیدوار است که ایالات متحده  بتواند به میانجیگری برای آتش بس بین اسرائیل و حماس با نزدیک شدن به ماه رمضان کمک کند.

منبع: اطلاعات انلاین