اخبار بد چه تأثیری بر سلامت روان دارد؟
اخبار بد چه تأثیری بر سلامت روان دارد؟

اخبار بد و ناگوار به روش‌های مختلف باعث می‌شود تا بسیاری از افراد دچاردرهم‌ریختگی روانی شوند و این موضوع بر هیجانات فرد یا حتی اطرافیان وی تأثیرگذار است. امروزه و با توجه به در دسترس بودن ابزار‌های اطلاع رسانی به سرعت می‌توانیم از تمام اخبار و رویداد‌ها مطلع شویم. برای بسیاری، مطلع شدن از اخبار […]

- اخبار بد چه تأثیری بر سلامت روان دارد؟

اخبار بد و ناگوار به روش‌های مختلف باعث می‌شود تا بسیاری از افراد دچاردرهم‌ریختگی روانی شوند و این موضوع بر هیجانات فرد یا حتی اطرافیان وی تأثیرگذار است. امروزه و با توجه به در دسترس بودن ابزار‌های اطلاع رسانی به سرعت می‌توانیم از تمام اخبار و رویداد‌ها مطلع شویم. برای بسیاری، مطلع شدن از اخبار به عادتی تبدیل شده که دورشدن از این عادت برایشان بسیار سخت است. مطالعات نشان می‌دهد توجه و خواندن اخبار منفی می‌تواند بر سلامت فیزیکی، عاطفی و ذهنی ما تأثیر بگذارد.

علی شوشتری روانشناس و محقق در حوزه سلامت روان در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: یکی از اقدامات برای کنترل تاثیر روانی اخبار بد این است که افراد این نگرانی‌های اجتماعی را با دیگران تقسیم کنند. اگر خبر‌های روزانه، افراد را ناراحت می‌کند، باید با کسانی که به آن‌ها اعتماد دارند حرف بزنند. مهم است که آنچه افراد را نگران کرده با دیگران تقسیم کنند.

این روانشناس افزود: شنیدن اخبار منفی، حس عدم اعتماد و ناآرامی در افراد به وجود می‌آورد که لازم است رسانه‌ها به انعکاس اخبار خود توجه بیشتری داشته باشند.

وی گفت: وقتی که فردی به طور مکرر اخبار حوادث منفی را می‌خواند، حس بی‌اعتمادی و بی‌اعتنایی به جامعه در فرد بیشتر می‌شود و در هر زمان احساس می‌کند که باید بیشتر خبر‌های حوادث را بخواند تا از حوادث احتمالی که ممکن است در طول روز برایش اتفاق بیفتد، آگاهی داشته باشد.

رزیتا داوری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگویی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به حضور کودکان اخبار اضطراب آوری همچون درگیری ها، جنگ ها، سیل، زلزله و آلودگی هوا را مشاهده و تفسیر می‌کنند، بر ضرورت دقت خانواده‌ها در حفظ سلامت روانی کودکان در زمان بحران‌های اجتماعی و طبیعی تاکید کرد.

رزیتا داوری ادامه داد: کودکان در سنین کم قادر به تجزیه و تحلیل اخبار نیستند و اگر کودکی از رفتن به مدرسه امتناع می‌کند، شب‌ها به خواب نمی‌رود، در خواب کابوس می‌بیند، حاضر نیست تنها در اتاقش بخوابد و یا اینکه دچار علائم جسمی همچون دل درد، حالت تهوع و سر درد شده، ممکن است بر اثر شنیدن اخبار اضطراب آور دچار آسیب شده باشد.

این روانپزشک افزود: بسیاری از کودکان بطورت دائم اخبار را پیگیری و خود اخبار را در اینترنت جست وجو می‌کنند و با توجه به عدم تکامل رشد شناختی در کودکان، جلوگیری از مواجهه آنان با اخبار ناگوار و اضطراب آور ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه فراهم کردن آسایش و رفاه روانی و اجتماعی سلامت روان کودک باید حفظ شود، گفت: کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب‌های روانی قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه کودکان از لحاظ رشد شناختی کاملا تکامل نیافته اند، نمی‌توانند اخبار را درست تحلیل و تفسیر کنند.

این روانپزشک افزود: در بسیاری از مواقع فکر کودکان در مواجهه با اخبار زلزله، سیل، جنگ و مسائلی از این قبیل تا مدت‌ها مشغول می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اختلالات اضطرابی را از پیامد‌های مواجهه کودکان با اخبار ناگوار عنوان کرد و اظهار داشت: کودکانی که زمینه مشکلات اضطرابی دارند، در مواجهه با این اخبار بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

داوری با تاکید بر اینکه کودکانی که زمینه‌های مشکلات اضطرابی دارند، بیش از سایر کودکان در معرض آسیب‌های روانی قرار دارند، گفت: البته آسیب روانی کودکان به واکنش‌های والدین نیز بسیار وابسته است، والدینی که خود دچار اضطراب هستند و دائم اخبار را پیگیری و درباره آن بحث و ابراز نگرانی می‌کنند، فرزندشان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

رسانه‌های اجتماعی چگونه در افسردگی نقش دارند؟

بر اساس برخی تخمین ها، تقریباً ۴ میلیارد نفر در سراسر جهان از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام استفاده می‌کنند. این میزان از استفاده، کارشناسان بهداشت روان را بر آن داشته تا بررسی کنند که آیا محبوبیت زیاد رسانه‌های اجتماعی در افسردگی نقش دارد یا خیر. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که زمان محدودی در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، نسبت به کسانی که بدون محدودیت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، شادتر هستند. مطالعات و پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی ممکن است مجموعه‌ای از احساسات منفی را در کاربران ایجاد کند که به بهبود علائم افسردگی آن‌ها کمک یا آنهارا بدتر می‌کند.

 به تازگی محققان به این نتیجه رسیدند که اخبار بد می‌تواند هورمون استرس را در بدن ترشح کند و این هورمون احتمال بیماری‌های قلبی و سکته را در فرد افزایش می‌دهد. از سوی دیگر می‌تواند ذهن را به‌هم‌بریزد و قدرت یادگیری را کاهش دهد.

منبع: آنا

+