چرا آتش‌بس غزه تاکنون رخ نداده است؟
چرا آتش‌بس غزه تاکنون رخ نداده است؟

مذاکرات آتش‌بس غزه هنوز به نتیجه نرسیده است و اصلی‌ترین مانع در انعقاد پیمان آتش‌بس شش‌هفته‌ای و حتی دائمی، اصرار صهیونیست‌ها و آمریکا مبنی بر آزادی کل اسرای صهیونیست در نوار  غزه است. به عبارت بهتر، تل‌آویو درصدد است با حمایت‌های واشنگتن برگ برنده مقاومت فلسطین را از حماس گرفته و پس از آن، به […]

- چرا آتش‌بس غزه تاکنون رخ نداده است؟

مذاکرات آتش‌بس غزه هنوز به نتیجه نرسیده است و اصلی‌ترین مانع در انعقاد پیمان آتش‌بس شش‌هفته‌ای و حتی دائمی، اصرار صهیونیست‌ها و آمریکا مبنی بر آزادی کل اسرای صهیونیست در نوار  غزه است. به عبارت بهتر، تل‌آویو درصدد است با حمایت‌های واشنگتن برگ برنده مقاومت فلسطین را از حماس گرفته و پس از آن، به حملات بی‌حدوحصر خود به غزه ادامه دهد. مقاومت فلسطین این تاکتیک صهیونیست‌ها را به‌خوبی شناخته و از همین رو، اجازه تحقق چنین بازی یکطرفه‌ای را به تل‌آویو و واشنگتن نداده است.

موضوع دیگری که در این‌خصوص باید مورد توجه قرار گیرد، معطوف به دائمی بودن آتش‌بس است. نتانیاهو از آنجا که بقای خود را در گرو ادامه جنگ می‌بیند و فراتر از آن، به هیچ‌یک از اهداف اعلامی خود در جنگ غزه دست نیافته، تلاش می‌کند به هر نحو ممکن جنگ را ادامه دهد. شکست نتانیاهو در رسیدن به اهداف میدانی و نظامی تعیین شده در جنگ غزه، فشار‌های ناشی از شکست در اراضی اشغالی، تشدید بحران‌های اقتصادی ناشی از تحولات غزه و دریای سرخ و در نهایت، خشم جهانی گسترده از رژیم اشغالگر قدس به همراه ده‌ها عامل دیگر، منجر به زمین‌گیر شدن کابینه رژیم اشغالگر قدس شده است. نتانیاهو از یک‌سو استمرار حیات حداقلی و تصنعی خود در تل‌آویو را صرفا در سایه ادامه جنگ غزه می‌بیند و از سوی دیگر، هزینه‌های تصاعدی شکست در جنگ، یکی پس از دیگری بر پیکره منحوس رژیم صهیونیستی وارد می‌شود. در چنین شرایطی نتانیاهو و اسرائیل هر دو به صورت همزمان، به سوی سقوط و تباهی حرکت می‌کنند.

تصویرسازی کاذب غرب از مذاکرات قاهره 

در این میان، شاهد تصویرسازی و ادعا‌های کاملا دروغین رسانه‌ها و سیاستمداران غربی در قبال مذاکرات قاهره و دلایل به ثمر نرسیدن آن هستیم. این روز‌ها گزارش‌های هدفمندی از سوی رسانه‌های غربی، آن هم با هدایت سازمان‌های جاسوسی و تروریستی سیا و موساد منتشر می‌شود که صرفا در راستای ایجاد تصویری کاذب از واقعیات جنگ غزه، باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.

نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» گزارشی به نقل از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره شروط این رژیم برای صلح با فلسطینیان مطرح کرده است. نتانیاهو مدعی است که سه شرط صلح با فلسطینیان در غزه شامل این موارد است: نابودی حماس، خلع‌سلاح غزه و حذف افراط‌گرایی تشکیلات خودگردان فلسطین. نخست‌وزیر اسرائیل در شرایطی که موضوع اسرای اسرائیلی به یکی از پاشنه‌های آشیل کابینه جنگی او تبدیل شده، بار دیگر وعده داد که آن‌ها را آزاد خواهد کرد. با این حال مقامات آمریکایی نیز به نتانیاهو درخصوص بلندپروازی‌های دست‌نیافتنی‌اش در غزه و نسبت به تشدید هزینه‌های تصاعدی جنگ غزه برای واشنگتن و تل‌آویو هشدار می‌دهند. فرسایشی‌شدن جنگ غزه بایدن را نیز در وضعیت بدی قرار داده و منجر به از دست رفتن حمایت‌های انتخاباتی از وی، مخصوصا از طرف مسلمانان و رنگین‌پوستان آمریکا شده است.

شرایط به ضرر صهیونیست‌ها است

باج خواهی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس بر سر اسرای صهیونیست درحالی صورت می‌گیرد که شرایط میدانی و فرامتنی نبرد کامل به ضرر صهونیست‌ها است. همین مسأله شرایط بحرانی و وخیمی را برای تل‌آویو رقم زده و آن را در موضع ضعف قرار داده است. با این‌حال مقامات رژیم اسرائیل درصدد هستند خود را مسلط بر صحنه نشان دهند! این صحنه‌سازی حتی از سوی ساکنان اراضی اشغالی نیز جدی گرفته نشده است، تا جایی که شاهد تشدید اعتراضات گسترده در تل‌آویو علیه نتانیاهو و سیاست‌هایش در جنگ غزه هستیم. مقاومت درسطح میدانی وضعیت بسیارمناسب و پایداری دارد و ابتکار عمل را کامل در دست گرفته است.

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و درحالی که هیچ‌یک از مذاکرات برای آتش‌بس در غزه به نتیجه نرسیده، امور به سمت پیچیده‌تر شدن می‌رود. اینجا بحث صرفا درباره غزه نیست، بلکه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که آرام شدن همه جبهه‌هایی که طی حدود شش ماه گذشته برای حمایت از غزه فعال شده، در گرو برقراری آتش‌بس دائمی در نوار غزه است. بر همین اساس سناریو‌های زیادی درباره تشدید اوضاع در ماه رمضان مطرح می‌شود و باتوجه به فراخوان‌هایی که گروه‌ها و رهبران مقاومت برای حمایت همگانی مسلمانان از غزه صادر کرده‌اند، نگرانی صهیونیست‌ها درباره شعله‌ور‌شدن جبهه‌هایی، چون قدس و کرانه باختری علیه رژیم اسرائیل بیشتر می‌شود.

آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کردند به بهانه آغاز ماه رمضان، حماس را تحت فشار قرار دهند که هرگونه توافق مدنظر واشنگتن و غرب را بپذیرد، اما مقاومت فلسطین در مذاکرات نیز به مانند صحنه نبرد هوشمندانه عمل کرد. به همین دلیل در مذاکراتی که قبل از ماه رمضان در پاریس، دوحه و قاهره برگزار شد، در میان کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا همچنان تلاش داشت به یک آتش‌بس موقت به نحوی که در راستای منافع تل‌آویو باشد، برسد و معامله تبادل اسرا را برای صهیونیست‌ها به انجام برساند. حتی میانجی‌های قطری و مصری هم اقدامی در چارچوب اجرای شروط مقاومت که مهم‌ترین آن برقراری آتش‌بس دائمی در غزه است، انجام ندادند.

منبع: جام جم

+