این دربی سرنوشت قهرمانی را مشخص می‌کند؟
این دربی سرنوشت قهرمانی را مشخص می‌کند؟

دربی ۱۰۳ پایتخت را باید در ردیف جذاب‌ترین دربی‌های تاریخ دو تیم قرار داد؛ دیداری که با توجه به شرایط دفاعی دو تیم در هفته‌های اخیر، هیچ بعید نیست به یکی از دربی‌های پرگل این سال‌های اخیر بدل شود.

با زردی‌هایی که به آتش سپرده شد و سرخی‌هایی که از شعله‌ها گرفتیم یک چهارشنبه‌سوری دیگر هم به تاریخ پیوست. برای هواداران دو آتشه فوتبال در ایران اما، سور فوتبالی این بار در دل تاریکی‌های چهارشنبه شب قرار دارد. یک چهارشنبه شب فوتبالی با یکی دیگر از تقابل‌های سرنوست‌ساز استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی.

این بازی می‌تواند معرف قهرمان این فصل فوتبال ایران باشد. این را شرایط نزدیک دو تیم در جدول لیگ‌برتر می‌گوید. استقلال فعلا با ۳ امتیاز بیشتر، با ۴۲ امتیاز صدرنشین لیگ است و پرسپولیس با ۳۹ امتیاز جدی‌ترین تعقیب‌کننده آنهاست.

در واقع برد پرسپولیس هر دو تیم را ۴۲ امتیازی می‌کند، اما کیست که نداند این بازی فقط یک تقابل ۳ امتیازی نیست. پرسپولیس برای رفتن به صدر جدول باید با ۲ گل استقلال را شکست بدهد، اما برد با حداقل گل هم می‌تواند تیم اوسمار ویرای برزیلی را در مسیر قهرمانی قرار دهد.

درست در نقطه مقابل برای استقلالی‌ها هم مسلم است که بعد از بردن سپاهان، اگر پرسپولیس هم قربانی جاه‌طلبی‌های آبی‌ها شود جبران ۶ امتیاز فاصله‌ای که بین دو تیم ایجاد می‌شود، کار ساده‌ای نیست. برای استقلال بردن این دربی، به معنای در آغوش کشیدن جام قهرمانی است، حتی اگر ذره‌ای از اختلافات میان خطیر و نکونام تا پایان فصل کم نشود.

با این حساسیت‌ها، دربی ۱۰۳ پایتخت را باید در ردیف جذاب‌ترین دربی‌های تاریخ دو تیم قرار داد؛ دیداری که با توجه به شرایط دفاعی دو تیم در هفته‌های اخیر، هیچ بعید نیست به یکی از دربی‌های پرگل این سال‌های اخیر بدل شود. امشب ساعت ۲۰، چشم‌های زیادی این تقابل جذاب را پیگیری خواهد کرد؛ درست با به صدا در آمدن سوت شروع بازی توسط وحید کاظمی تا آخرین ثانیه. فینال لیگ بیست و سوم به رنگ آبی در خواهد آمد یا قرمز؟

۱۰ دربی آخر

دربی ۹۳

پرسپولیس ۲

استقلال ۲

قائدی (۴) و دانشگر (۹۳) برای استقلال – رسن (۴۹) و علیپور (۸۸) برای پرسپولیس

دربی ۹۴

پرسپولیس ۲

استقلال ۲

مطهری (۲) و قائدی (۹۳) برای استقلال – عبدی (۵۱) و امیری (۶۶) برای پرسپولیس

دربی ۹۵

پرسپولیس ۱

استقلال ۰

آل‌کثیر (۵۶)

دربی ۹۶

پرسپولیس ۰ استقلال ۰

دربی ۹۷

پرسپولیس ۰ استقلال ۰

دربی ۹۸

پرسپولیس ۱ استقلال ۱

نعمتی (۳۸) برای پرسپولیس – ژستد (۸۱) برای استقلال

دربی ۹۹

پرسپولیس ۲ استقلال ۲

گولسیانی (۱۶ و۸۹) برای پرسپولیس – چشمی (۳۰) و مطهری (۵۰) برای استقلال

دربی ۱۰۰

پرسپولیس ۱ استقلال ۰

آل‌کثیر (۵۰)

دربی ۱۰۱

پرسپولیس ۲ استقلال ۱

ترابی (۳۰) و عالیشاه (۱۱۵) برای پرسپولیس – مرادمند (۱۱+۹۰) برای استقلال

دربی ۱۰۲

پرسپولیس ۱

استقلال ۱

عالیشاه (۷۷) برای پرسپولیس – یامگا (۹۷) برای استقلال

۱۹۵

شمارشگر گل‌های ردو بدل شده در دربی پایتخت تا امروز به عدد ۱۹۵ گل رسیده و اگر بازی امروز ۵ گل داشته باشد، گل شماره ۲۰۰ را هم در این تقابل تاریخی شاهد خواهیم بود.

۱۰۳

رسیدیم به تقابل شماره ۱۰۳ دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس در فوتبال ایران. در بین تیم‌های باشگاهی کشورمان، هیچ دو تیمی به اندازه استقلال و پرسپولیس مقابل هم بازی نکرده‌اند.

۹۷

امروز استقلال و پرسپولیس برای نود و هفتمین بار در یک بازی رسمی به مصاف هم می‌روند. قرمز‌ها ۲۷ بار در تقابل‌های رسمی دو تیم برنده از زمین بیرون آمده‌اند و آبی‌ها هم ۲۴ برد داشته‌اند.

۴۵

از عمر رقابت‌های لیگ‌برتر ۲۳ دوره می‌گذرد و در این ۲۳ سال، شاهد برگزاری ۴۵ دربی در چارچوب این رقابت‌ها بوده‌ایم. بازی امروز چهل و ششمین تقابل دو تیم در لیگ‌برتر است.

۲۷

بیشترین تعداد برد در دربی پایتخت، ۲۷ بردی است که جلوی نام پرسپولیس ثبت شده. قرمز‌ها حالا در تعداد برد یکی از استقلال پیش هستند.

۱۵

یکی از آمار‌های منفی دربی متعلق است به استقلال. آبی‌ها ۱۵ بازی متوالی است که در جریان بازی موفق به شکست دادن پرسپولیس نشده‌اند؛ دقیقا از اسفند ۱۳۹۶ تا همین امروز.

منبع: جام جم

+