رسانه‌ای مستقل با دغدغه‌ی معیشت مردم مباحث اقتصادی برای مردم ایران اهمیتی ویژه دارد که فقط یکی از دلایل آن تورم افسارگسیخته در چند دهه‌ی گذشته است. با توجه به گره خوردن مباحث کلان اقتصاد به معیشت مردم، عجیب نیست که اخبار اقتصادی رسانه‌ها توسط مردم با دقت رصد می‌شود. عناصر موثر در اقتصاد ایران امروز […]

 

رسانه‌ای مستقل با دغدغه‌ی معیشت مردم

مباحث اقتصادی برای مردم ایران اهمیتی ویژه دارد که فقط یکی از دلایل آن تورم افسارگسیخته در چند دهه‌ی گذشته است. با توجه به گره خوردن مباحث کلان اقتصاد به معیشت مردم، عجیب نیست که اخبار اقتصادی رسانه‌ها توسط مردم با دقت رصد می‌شود. عناصر موثر در اقتصاد ایران امروز از قیمت دلار و طلا گرفته تا بالا و پائین قیمت‌ها در بورس و حتی قیمت‌گذاری بنزین، به تفکیک در رسانه‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند و قیمت آن‌ها به صورت روزانه و گاه حتی به صورت لحظه‌ای و آنلاین ارائه می‌شود. با اینکه بسیاری از مردم نه بهره‌ای از دلار و یورو و سایر ارزها دارند و نه توان خرید طلا، با این حال همچنان قیمت آن‌ها را رصد می‌کنند چرا که در جریان تاثیرگذاری قیمت آن‌ها بر تمامی اقلام و مایحتاج ریز و درشت خود هستند. از طرف دیگر، با وجود تحریم‌های فزاینده و تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که به شدت بر بالا و پائین شدن قیمت ارز و نفت موثرند، اخبار سیاسی در مورد روابط کشورها و بحران‌های پیش آمده نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌شوند و قاعدتا تحلیل‌های سیاسی اقتصادی کارشناسانه که بتوانند تاثیرات تمامی اتفاقات و وقایع را بر آینده‌ی اقتصادی و رشد قیمت‌ها ارزش بسیاری پیدا می‌کنند. به همین دلایل است که رسانه‌ها تلاش می‌کنند علاوه بر اعلام قیمت اقلام موثر بر روند نزولی یا صعودی بازار(ارز و طلا)، با مرور اتفاقات داخلی و خارجی و تحلیل آن‌ها، دورنمایی از آینده‌ی نزدیک (و گاه دور) اقتصاد کشور را به تصویر بکشند. در این میان، متاسفانه برخی رسانه‌ها که اغلب وابسته به جناح‌های خاص سیاسی هستند، با مقاصد سیاسی، گاه با شایعه‌پراکنی و گاه با انتشار اخباری خاص و بزرگنمایی آن‌ها و… ، باعث تحریک مردم و هیجانی شدن بازار و به تبع آن‌ها بروز حباب‌های اقتصادی می‌گردند و دقیقا اینجاست که لزوم رسانه‌هایی که مستقل از جناح‌های سیاسی عمل می‌کنند و دغدغه‌ای جز انتشار صادقانه‌ی اخبار ندارند، احساس می‌شود.

پایگاه خبری فصل‌نیوز که از همان ابتدای راه، بر استقلال خود پافشاری کرده است، تا به امروز که فارغ از هرگونه وابستگی به جناح، حزب یا ارگانی راه خود را ادامه داده و تنها به اعتماد مخاطبان خود تکیه کرده است، با توجه به اهمیت مبحث اقتصاد در زندگی و معیشت مردم، علاوه بر رصد اخبار ملی و بین‌المللی و انتشار مداوم آن‌ها، به کمک و مساعدت کارشناسان و تحلیلگران خبره‌ی علوم اقتصادی و سیاسی، تحلیل‌هایی موشکافانه از اوضاع سیاسی و اقتصادی را در قالب مقالات و مطالب کاربردی منتشر می‌کند. مجموعه‌ی مطالب اقتصادی پایگاه خبری فصل‌نیوز با هدف ارائه‌ی تصویری روشن از اوضاع اقتصادی جهان و مخصوصا ایران، و با ارائه‌ی آمار و ارقام واقعی و مستند مربوط به تورم و افزایش و کاهش قیمت‌ها، تلاش دارد تا سهمی در بهبود رویکرد اقتصادی مردم داشته باشد.

 

پایگاه خبری فصل‌نیوز

شهر تبریز است و جان قربان جانان می‌کند!

نوشتن از قدمت و اهمیت آذربایجان و مخصوصا تبریز در جغرافیای ایران با توجه به حجم مطالب و محتواهای گوناگون که با فرمت‌های مختلف تولید و منتشر شده‌اند، زیره به کرمان بردن است. تبریز و آذربایجان در مقاطع مختلف تاریخ ایران از هر لحاظ که مورد بررسی قرار بگیرد، نقشی موثر در سرنوشت ایران است. تبریز و مردمانش در درازای تاریخ ایران هم به لحاظ علمی و هم فرهنگی و هم به لحاظ شجاعت و غیرت، سربلند بوده‌اند. با اینکه جریانات ایرانشهری و فیک‌نیوزهای مرتبط با آن‌ها اغلب تلاش کرده‌اند به طرق گوناگون تبریز و آذربایجان و مردم آن را متهم به جدایی‌طلبی کنند ولی تاریخ شهادت می‌دهد که این منطقه و مردمان شریف‌اش، همیشه دغدغه‌ی یکپارچگی را داشته‌اند و هرگاه که لازم بوده برای حفظ تمامیت ارضی آن، از مال و حتی جان خود فروگذار نبوده‌اند. در جریان جنگ‌های ایران و روس بسیاری از مردم آذربایجان همراه عباس میرزا در مقابل قشون روس تا دم مرگ ایستادگی کردند. اگر برخی بدخواهان و معاندین همجواری این منطقه با روسیه‌ی تزاری را به عنوان دلیل اقامه کنند باید نقش مردم آذربایجان را در دفاع مقدس یادآور شد؛ در جنگی که منطقه‌ی آذربایجان هیچ نسبت جغرافیایی با دولت متخاصم عراق نداشت، نیروهای از جان گذشته‌ی آن چنان غیورانه و انبوه در جبهه‌ها حضور داشتند که علیرغم فاصله بسیار زیاد این منطقه(آذبایجان) از عراق، مورد هدف موشک‌ها و بمباران هوایی صدام قرار می‌گرفت.

در تمامی عرصه‌ها از سیاست گرفته تا هنر، از علوم طبیعی گرفته تا فلسفه، تبریز  و آذربایجان افرادی شهیر به کل ایران و جهان معرفی نموده و بدیهی است که رسانه‌ها همچنان از تبریز بگویند و بنویسند مخصوصا که تبریز به گواه بسیاری از تاریخ‌شناسان اولین شهری بوده که در آن چاپخانه‌ی سربی به همت عباس‌میرزا احداث شده است و البته باید اضافه کرد که نام تبریز با اولین‌های بسیاری همراه بوده به طوری که با عنوان «شهر اولین‌ها»ی ایران شناخته می‌شود.

پایگاه خبری فصل‌نیوز هم به عنوان رسانه‌ای که زادگاه آن تبریز است و هم به دلیل اهمیتی که این شهر دارد، وظیفه‌ی خود می‌داند که بخش مهمی از توان و فضای خود را به اخبار و مطالب و محتواهای مربوط به تبریز اختصاص دهد. اخبار اجتماعی و گزارش‌های شهری و اخبار حوادث و تمامی محتواهای مربوط به اطلاع‌رسانی در مورد این شهر توسط یک کارگروه مخصوص و متخصص سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تولید می‌شود. در عین حال تولید محتواهایی به زبان ترکی که زبان بومی تبریز و منطقه‌ی آذربایجان است(و البته باید گفت که دایره‌ی زبان ترکی جغرافیایی به مراتب بیشتر از آذربایجان را شامل می‌شود) در فورمت‌های مختلف توسط تیم‌ها کارکشته و متخصص صورت می‌گیرد که از آن میان می‌توان به برنامه‌ی «بوشلا» نیوز با محوریت خبری و طنز و با رویکردی انتقادی نسبت به مسائل و اخبار روز جامعه، اشاره کرد. این برنامه که با همکاری محمد فرشباف چهره‌ی طناز تبریزی و خالق کاراکتر مشهور و نام‌آشنای «خلیل بحران» توسط پایگاه خبری فصل‌نیوز به صورت هفتگی تولید می‌شود در بازه‌ی زمانی کمی که از تولید آن می‌گذرد، توانسته است نظر مخاطبان ترک زبان را جلب کرده و با استقبال کم‌نظیر آن‌ها روبرو گردد. بنا به همین استقبال پرشور، فصل‌نیوز قصد دارد تولید محتواهایی از این دست را در سال‌های پیش رو هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی ارتقاء بخشد.

 

منبع خبر: رکنـا