مرگ و میر ۶۵ درصدی جوانان با ارابه‌های مرگ در جاده‌های ایرن
مرگ و میر ۶۵ درصدی جوانان با ارابه‌های مرگ در جاده‌های ایرن

اطلاعات نوشت: کاهش نرخ رشد جمعیتی ایران و حرکت هرم سنی از جوانی به سمت میانسالی و حتی کهنسالی طی چند سال گذشته همواره مورد بحث بوده که در این باره قوانینی هم تصویب و به مرحله اجرا درآمده است ولی به نظر می رسد در چنین شرایطی بیش از آن که به اجرای طرح های […]

- مرگ و میر ۶۵ درصدی جوانان با ارابه‌های مرگ در جاده‌های ایرن

اطلاعات نوشت: کاهش نرخ رشد جمعیتی ایران و حرکت هرم سنی از جوانی به سمت میانسالی و حتی کهنسالی طی چند سال گذشته همواره مورد بحث بوده که در این باره قوانینی هم تصویب و به مرحله اجرا درآمده است ولی به نظر می رسد در چنین شرایطی بیش از آن که به اجرای طرح های حمایتی نیاز باشد، حفظ جمعیت فعلی باید در دستور کار باشد،نه این که جوانان ۲۰ تا ۳۰ساله ۶۵ درصد تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص دهند.

حوادث رانندگی منجر به جرح یا مرگ همواره در کشورمان به عنوان یک دغدغه مطرح بوده است.جاده عامل انسانی و خودرو ۳ عامل تاثیرگذار در وقوع چنین حوادث تاسف باری است که متاسفانه در هر ۳ مورد با ضعف های شدید مواجهیم و بر همین اساس مرگ و میر تصادفات به طور مدام در حال افزایش است.

نقاط حادثه خیز در جاده ها یکی از عوامل یاد شده است که متاسفانه تعداد آن ها در کشورمان کم هم نیست و به تنهایی می تواند عامل بسیاری از حوادث مرگبار رانندگی باشد.

ایمن نبودن خودروهای تولید داخل هم به عنوان مهم ترین عامل تصادفات منجر به مرگ و جرح سرنشینان وسایل نقلیه همواره مورد بحث بوده است، به نحوی که فرمانده سابق پلیس راهنمایی و رانندگی کشور به دفعات نسبت به ناایمن بودن خودروهای تولید داخل و آلیاژ ضعیف به کار رفته در بدنه آن ها انتقاد و حتی اینگونه وسایل نقلیه را به «ارابه های مرگ» تشبیه کرد.

از زمان آغاز این بحث ها و اظهار نظر کارشناسان سال ها میگذرد ولی متاسفانه نه فقط ایمنی خودروهای تولید داخل افزایش نیافته است بلکه ضریب ایمنی آن ها کاهش هم یافته است !

به غیر از ۲ عامل یاد شده، خطای انسانی هم نقش مهمی در وقوع تصادفات رانندگی دارد که همواره درپی ارتکاب یک تخلف، رقم می خورد. سبقت و سرعت غیرمجاز،استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی و سایر تخلفات مشابه، زمینه ساز بروز یک حادثه رانندگی مرگبار هستند که باید در وهله نخست ضمن فرهنگ سازی ،در جهت جلوگیری از ارتکاب این تخلفات از سوی رانندگان گام و سپس درصدد جریمه متخلفان گام برداشت ولی متاسفانه موضوع دوم در کشورمان در اولویت است و  مسئولان به طور مدام از ضرورت افزایش نرخ جریمه های رانندگی سخن می گویند.

با همه این تفاصیل، می توان با اتخاذ تدابیر لازم و ارتقای وضعیت ایمنی خودروها و جاده ها، آمار حوادث رانندگی و شمار قربانیان و مجروحان ناشی از آن را کاهش داد، ولی متاسفانه تاکنون اقدام عاجلی به عمل نیامده است و تمامی اقدامات لاک پشتی و بعضا اقدامی هم نشده است، درصورتی که باید با اقدام منطقی و کارشناسانه، ضمن کاهش تصادفات، شمار زیادی از جوانان را هم از مرگ نجات داد و هم این که در مسیر تغییر هرم سنی کشور به سمت کهنسالی حرکت نکرد.

چالش جوانمرگی

رئیس پلیس راه کشور جوانمرگی در حوادث رانندگی را از چالش های مهم برشمرد و گفت: ۶۵درصد تلفات تصادفات ، جوانان ۲۰تا ۳۰ساله هستند.

به گزارش مهر، سردار حسن مؤمنی در جلسه شورای ترافیک مازندران با بیان این که جایگزینی قشر جوان سخت است، افزود: متأسفانه شاهد از دست دادن جوانان بسیاری در حوادث رانندگی هستیم.

رئیس پلیس راه کشور درباره افزایش ساختار پاسگاه قائمشهر گفت: ارتقای ساختار این پاسگاه مصوب شده است و همچنین با تأکید بر این که محور هراز و چالوس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است،   ایجاد پاسگاه در محور چالوس انجام شد و در محور هراز هم باید برنامه‌ریزی برای ساخت آن انجام شود.

مؤمنی از پیش بینی محدودیت‌هایی برای ایام نوروز در محور چالوس خبر داد و گفت: به رغم میل باطنی چاره‌ای جزء اعمال محدودیت نداریم و امیدواریم با همکاری متولیان امر این ایام را با آرامش سپری کنیم. همچنین با توجه به این که تصادفات ناوگان مسافری کاهش داشته است، باید مدیریت لازم برای کاهش حوادث رانندگی انجام شود.

افزایش ۱۳درصدی قربانیان در پایتخت

 همچنین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ دیروز از افزایش ۱۳ درصدی شمار قربانیان حوادث رانندگی پایتخت خبر داد.

 سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور گفت: آمارهای رسمی اعلام شده از سوی پزشکی قانونی حاکی از آن است که در ۱۰ماهه امسال ، ۵۲۲نفر در شهر تهران به دلیل تصادف جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که شمار جانباحتگان ۴۶۴نفر بود، رشد ۱۳درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته وی از میان جانباختگان ۲۱۹نفر عابرپیاده، ۲۴۳نفر موتورسیکلت سوار   و۶۰نفر هم راننده و سرنشین خودرو بودند.

موسوی‌پور درباره معابر دارای بیشترین تصادفات و تلفات حوادث رانندگی در تهران گفت: بزرگراه آزادگان با ۴۸درصد از سهم کل تصادفات و بزرگراه امام علی(ع) با ۳۳نفر مرگ جزو پرتصادف‌ترین و جزو پر کشته‌ترین معابر پایتحت هستند.

رئیس پلیس راهور تهران اظهار داشت: در ۱۱ماهه امسال ۲۲میلیون اعمال قانون در شهر تهران داشتیم که حدود نیمی از آن مربوط به تحلفات ساکن است.  ۶۵۰هزار تخلف پلاک و دو میلیون و ۹۰۰هزار تخلف هم به دلیل معاینه فنی ثبت شده است. همچنین پس از هماهنگی‌های انجام گرفته مبنی بر این که امکان ابطال معاینه‌فنی خودروهای آلاینده دارای مجوز معاینه فنی، طی ۶ ماه اخیر معاینه فنی ۱۲هزار دستگاه خودروی دارای معاینه فنی باطل شد  و آنان ملزم به اخذ دوباره معاینه فنی شدند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه با بیان این که قرارگاه کنترل سرعت همچنان فعال است،  گفت: این قرارگاه باهدف بازآموزی قوانین و مقررات ویژه رانندگان پر خطر به تعداد ۲۸۰۰آموزش داده است.  

وی شمار رانندگان  تهرانی دارای نمره منفی بالای ۳۰را در حدود ۹هزار نفر اعلام کرد و گفت: برای این افراد پیامک برای تحویل گواهینامه صادر شده است. همچنین تعداد ضبط گواهینامه دارای نمره منفی بالای ۳۰هم حدود ۱۱۰۰نفر بوده است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه از شناسایی ۴۴۸نقطه حادثه خیز در معابر تهران خبر داد و گفت: ۲۱۲نقطه در سال ۱۴۰۲ایمن سازی  و ۱۰۱۷نقطه پرتصادف هم آشکارسازی شده است.

وی درباره تمهیدات پلیس راهور در ایام نوروز ۱۴۰۳گفت: استقرار ۵۰تیم کنترل سرعت در معابر بزرگراهی و پیش بینی ۳۰تیم تست سلامت رانندگان انجام شده و این تیم‌ها در ایام نوروز فعال خواهند بود.

اطفای حریق، حلقه مفقوده در حوادث جاده‌ای

از سویی دیگر حکمت‌الله‌ هاشمی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده در حوادث جاده‌ای، موضوع اطفای حریق است، با این که آتش‌نشانی در حوادث جاده‌ای نقشی ندارد اما این موضوع آسیب به شمار می‌رود.

وی با بیان این که بر اساس آمار بهداشت جهانی سالانه یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی در جاده ها جان خود را از دست می دهند،افزود: این یک فاجعه انسانی است که انتظار می‌رود حوزه زیرساخت‌ها توسط دستگاه‌های متولی تقویت شود.

هاشمی افزود: در این زمینه بیمه‌ها اگر در مشکلات و معضل موجود حوادث جاده‌ای ورود کنند و بخشی از امکانات اطفای حریق را در اختیار دستگاه‌های خدمات‌رسان قرار دهند، شاهد کاهش تلفات جاده‌ای و کاهش هزینه‌ها خواهیم بود که به نوعی، نه به تصادفات جاده‌ای است.

منبع: اطلاعات انلاین