علوم پایه مبنای توسعه علمی در جهان است
علوم پایه مبنای توسعه علمی در جهان است

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، علوم پایه را مبنای توسعه علمی در جهان و هزینه‌کرد در این عرصه را سرمایه‌گذاری استراتژیک و هدفمند برشمرد.

 دکتر حسین قناعتی در پیامی به مناسبت ۱۳ شهریور روز علوم‌پایه، به تشریح اهمیت این علوم پرداخت. در این پیام آمده است:

 «علوم‌ پایه به عنوان مبنای تولید علم در جهان، حائز اهمیت بسیاری است.  کشورهای پیشرفته، با آگاهی از اهمیت علوم‌پایه، حمایت بسیاری از این عرصه دارند و هزینه‌کرد در علوم پایه را به عنوان سرمایه‌گذاری استراتژیک، هدفمند و بلندمدت مورد توجه قرار می‌دهند.

با توجه به اینکه اغلب تحولات و اختراعات در حیطه علوم پایه رخ می‌دهد؛ نقش این علوم در گسترش علم و یافتن نواحی تاریکی که هنوز بشر به آن دست نیافته، بی‌بدیل است و شما همکاران علوم‌پایه نیز در این زمینه نقش مهمی دارید.

علوم‌ پایه، مبنای توسعه علمی در جهان است

علوم‌ پایه، مبنای توسعه علمی در جهان است

 نقش علوم پایه در پیشرفت جوامع

به گزارش زیرنویس، همگام با نقش علوم پایه در پیشرفت جوامع، آنچنان که شایسته است بخصوص در سال‌های اخیر به علوم‌پایه توجه نشده و برای احیای جایگاه این حوزه در دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین ماندگاری اساتید در عرصه خدمت و افزایش علاقه‌مندی و اشتیاق آنان به فعالیت، برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده است.

در شرایطی که عمدتا ثروت را به جای علم برمی‌گزینند، اساتید علوم پایه، افراد عاشقی هستند که همچنان علم را به ثروت ترجیح می‌دهند و وجود چنین انگیزه‌ای در این عزیزان مایه فخر و مباهات است. مسؤولان اجرایی دانشگاه نیز وظیفه خود می‌دانند با حمایت و بهبود سطح درآمد استادان علوم پایه، دغدغه روزمره آنان را برطرف کرده و زمینه تحقیق و توسعه را فراهم آورند.

امیدوارم با تقویت ارتباطات بین‌المللی در گروه‌های علوم پایه، تربیت دانشجویان دکترای حرفه‌ای توانمند و تشویق آنان به ماندگاری و ادامه فعالیت در دانشگاه و همچنین کمک به اشتراک‌گذاری امکانات و تجهیزات، زمینه گسترش علوم و تحقیقات، فراهم و میزان تولیدات علوم‌پایه در توسعه علمی افزون شود.

در پایان این روز را مجددا تبریک می گویم و برایتان آرزوی توفیق و سعادت دارم.»

منبع:ایسنا