مروری بر اجرای یک قانون؛ خودرویی برای مادران
مروری بر اجرای یک قانون؛ خودرویی برای مادران

سهم ۵۰ درصدی از ظرفیت تولید خودروسازان برای مادران، تکلیفی بود که بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت لازم الاجرا شد.

با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ بر اساس ماده ۱۲ این قانون، شرکت‌های خودروساز داخلی مکلف شدند از زمان ابلاغ این قانون یک خودروی ایرانی به قیمت کارخانه به انتخاب و به نام مادر پس از تولد فرزند دوم به بعد در هر نوبت ثبت نام برای یک مرتبه تحویل دهند.
در تبصره‌ای از این قانون در هر نوبت ثبت نام پنجاه درصد (۵۰%) خودرو‌ها مشمول این ماده است و در صورتی که تعداد متقاضیان مشمول از پنجاه درصد (۵۰%) خودرو‌ها در هر نوبت ثبت نام بیشتر باشد، اولویت با مادرانی است که طی دو سال قبل خودرویی دریافت نکرده باشند. در هر صورت، اگر تعداد متقاضیان در اولویت یا خارج از آن، بیشتر از پنجاه درصد (۵۰%) خودرو‌ها باشد، تعیین تکلیف از طریق قرعه‌کشی خواهد بود و سایرین می‌توانند در نوبت‌های بعدی ثبت نام کنند. چنانچه تعداد متقاضیان، کمتر از پنجاه درصد (۵۰%) خودرو‌ها بود، فروش مابقی خودرو‌ها بلامانع است.
به گزارش زیر نویس ، دولت برای تشویق مردم به فرزند آوری، این طرح را تصویب کرد و مادرانی که پس از آبان سال ۱۴۰۰ فرزند دوم خود را به دنیا آورده باشد و مادری فرزند سوم به بعد خود را نیز پس از این تاریخ به دنیا آورده باشد، مشمول طرح خودروی مادران قرار می‌گرفت.
در این روش افرادی که قصد خرید خودرو به قیمت کارخانه را داشتند، شانس بالایی در پذیرش تقاضای آن‌ها وجود داشت، زیرا علاوه بر اینکه سهمیه فروش خودروسازان برای مادران حدود ۵۰ درصد در نظر گرفته می‌شود، آمار واجدین شرایط برای شرکت در طرح جوانی جمعیت نیز بسیار کم می‌شد.
از طرف دیگر قیمت خودرو در بازار آزاد با کارخانه‌ها بسیار متفاوت است، همین امر موجب می‌شود که روز به روز به تعداد شرکت‌کنندگان در این طرح افزوده شود.
شرکت‌های خودروساز کشور به منظور اجرای این قانون پس از تصویب دست به کار شدند و در هر دوره از طرح‌های فروش و پیش فروش ۵۰ درصد از محصولات تولیدی خود را برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اختصاص دادند.
بر اساس آخرین آمار‌های موجود ۹۰۰ هزار مادر مشمول طرح جوانی جمعیت برای دریافت خودرو بودند.
آقای توکلی مدیرکل خودرویی وزارت صمت در برنامه‌ای تلویزیونی با ارائه‌ی آماری از مشمولان طرح خودروی مادران گفت: ۸۲۰ هزار خودرو به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته است. یعنی وزارت صمت ۸۲۰ هزار دستگاه خودرو را برای مادران مشمول این طرح کنار گذاشته است.
این در حالی است که برخی ثبت نام کنندگان مشمول طرح جوانی جمعیت در تماس با خبرگزاری صداوسیما از تاخیر در تحویل خودرو‌های ثبت نامی خبر می‌دادند.
برای پیگیری این موضوع به سراغ خودروسازان رفتیم و نحوه اختصاص خودرو‌های مشمول این طرح را از آن‌ها جویا شدیم.
مدیر عملیات فروش ایران خودرو درباره تعداد ثبت نام و تخصیص خودرو برای طرح مادران، گفت: ایران خودرو در ابتدای طرح اختصاص خودرو به مادران که توسط دولت در سال ۱۴۰۱ تصویب شد، در هر دوره ثبت نام ۵۰ درصد ظرفیت محصولات خود را در هر دوره فروش به طرح مادران اختصاص داد.
پناهی افزود: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۹۰ هزار دستگاه خودرو ظرفیت برای طرح مادران اختصاص دادیم و تقریبا نزدیک به ۵۰ درصد ظرفیت فروش بود بر این اساس ۲۸۲ هزار نفر از مادران موفق به واریز وجه شدند و تاکنون ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده ایم، برای باقیمانده مشتریان لزوما تعهد معوق نیست بلکه موعد تحویل آن‌ها فرا نرسیده، زیرا به صورت پیش فروش واگذار شده بود بنابراین نوبت آن‌ها برسد، خودرو‌ها تحویل خواهد شد.
وی توضیح داد: در سال ۱۴۰۲، ثبت نام محصولات خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه انجام شد و به اندازه تعدادی که در قانون مقرر شده بود این شرکت بر اساس افرادی که معرفی شده بودند که شامل نوزده هزار و ۶۰۰ نفر بودند، مشتریان را فراخوان کردیم و تاکنون شانزده هزار و ۸۳۰ نفر واریز وجه کرده اند و ده هزارو ۶۲۱ نفر خودروهایشان را تحویل گرفته اند.
همچنین معاون بازاریابی و فروش سایپا نیز در خصوص میزان تخصیص و تحویل خودرو‌های ثبت نامی این شرکت در طرح مادران گفت: از زمان ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گروه خودروسازی سایپا تاکنون ۲۹ طرح را اجرا کرده و براساس قانون ۵۰ درصد از ظرفیت ثبت نامی را به این قانون اختصاص داده است.
کاظمی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار متقاضی در این طرح ثبت نام کرده اند، گفت: پس از پایش اطلاعات از سامانه ثبت احوال، ۸۰ هزار نفر از متقاضیان حائز شرایط بودند که ۴۳ هزار متقاضی ثبت نام کردند و تاکنون خودروی ۲۴ هزار نفر از مشتریان تحویل شده است.
بنابر اظهارات دو خودوساز بزرگ کشور، شرکت ایران خودرو و سایپا در مجموع بیش از ۲۰۰ هزار خودرو را به مادران مشمول طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تحویل داده اند، اما همچنان متقاضیان مشمول این قانون در صف انتظار در این طرح وجود دارد.