مردم، تولیدکننده یا واسطه‌گر؛ اولویت دولت برای کنترل قیمت خودرو کدام است؟
مردم، تولیدکننده یا واسطه‌گر؛ اولویت دولت برای کنترل قیمت خودرو کدام است؟

شورای رقابت به دنبال افزایش قیمت خودروهای مونتاژی است. خودروهایی که در ایران، مصرف کنندگان باید ماه‌ها در صف بایستند و در نهایت ۲ برابر قیمتِ چین، آن خودرو را خریداری کنند.

 زیرنویس-گروه اقتصادی: بر اساس آمار بیش از ۲۰ میلیون خودرو در کشور شماره گذاری شده است که این یعنی به ازای هر ۴ ایرانی یک خودرو در جاده ها تردد می‌کند یا در پارکینگ خانه‌ها هستند. که این مسئله بیانگر این هست که اگرچه در گذشته خودرو کالایی مصرفی بوده، اما اکنون کالایی سرمایه‌ای نیز شده است که به تنهایی می‌تواند اقتصاد کشور را بیمار کند و تبدیل به یکی از دغدغه‌های دولت‌ها در ادوار مختلف شود.

 آنچه مسلم است قیمت خودرو در ایران به یکی از اهرم‌های اقتصادی تبدیل شده که گاهی اوقات موجب نوسانات قیمت کالاهای دیگر نیز می‌شود. اما این نکته را نباید از خاطر برد، در صورتی که توان خرید یک خودروی معمولی از قشر متوسط و پایین جامعه سلب شود چه بسا اثرات منفی و مخرب آن از بعد اجتماعی، اقتصادی و … دامن‌گیر همه اقشار جامعه می‌گردد.

 این در حالی است که برای عرضه با قیمت مناسب و ارزانِ خودرو، مدیریت کلان یا برنامه‌های ویژه‌ای نیاز نیست. می‌توان با الگو برداری از کشورهای موفق در این زمینه و اجرای صحیح آن بازار خودرو را متعادل کرد. اما ظاهرا مافیای خودرو که از گرانی آن سود می‌برند، لزومی به تغییر رویه نمی‌بینند.

 برای نمونه می‌توان از خودروی چینی دیگنیتی نام برد که در کشورش تحت برند Fengon ix5 است به قیمت ۱۰۹هزار یوان یعنی حدودا ۸۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رود؛ که حتی گاهی فروش ماهانه دو رقمی دارد ولی در ایران با قیمت کارخانه ای تقریبا ۱٫۳۰۰میلیارد و در بازار ۲٫۳۰۰میلیارد به فروش می‌رسد.

به گزارش زیرنویس، با این وجود شورای رقابت به دنبال افزایش قیمت خودروهای مونتاژی است. خودروهایی که با قیمت منطقی در کشورشان خریدار نداشته‌اند، اما در ایران، مصرف کنندگان باید ماه‌ها در صف بایستند و در نهایت ۲ برابر قیمتِ چین، آن خودرو را خریداری کنند.

با توجه به اتفاقات بازار خودرو هنوز پاسخ مناسبی برای این سوال نیافتیم که بالاخره، اولویت دستگاه‌های تصمیم گیرنده و تاثیرگذار بر قیمت خودرو، چه گزینه‌ای است؛ مردم، تولیدکننده یا واسطه گر؟

ناگفته نماند، هر چند خودرو پا به پای فناوری‌های نوین توانسته در دل خانواده ایرانی جا باز کند؛ اما با تولید و شماره‌گذاری خودروهای غیر استاندارد، باید به فکر خطرات زیست محیطی که سلامت جامعه را تهدید می‌کند نیز باشیم.

  • نویسنده : زیرنویس-گروه اقتصادی
  • منبع خبر : زیرنویس