پرحادثه‌ترین استان‌ها در نوروز ۱۴۰۳ معرفی شدند
پرحادثه‌ترین استان‌ها در نوروز ۱۴۰۳ معرفی شدند

شرق نوشت: رئیس پلیس راهور فراجا از مرگ ۷۴۰ نفر از هم‌وطنان از شروع طرح ترافیکی نوروزی ۱۴۰۳ تا امروز (دوشنبه، ۱۳ فروردین ماه) خبر داد و گفت: مسافرانی که قصد بازگشت به شهرهای خود را دارند، زمان سفرشان را مدیریت کنند. سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا درباره وضعیت تصادفات و راه‌های […]

- پرحادثه‌ترین استان‌ها در نوروز ۱۴۰۳ معرفی شدند

شرق نوشت: رئیس پلیس راهور فراجا از مرگ ۷۴۰ نفر از هم‌وطنان از شروع طرح ترافیکی نوروزی ۱۴۰۳ تا امروز (دوشنبه، ۱۳ فروردین ماه) خبر داد و گفت: مسافرانی که قصد بازگشت به شهرهای خود را دارند، زمان سفرشان را مدیریت کنند.

سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا درباره وضعیت تصادفات و راه‌های کشور در آخرین روز از نوروز ۱۴۰۳ گفت: با شرایط پیش‌رو و موج بازگشت مسافران به شهرهای مقصد، آمار ترددها در سطح جاده‌های کشور افزایش پیدا کرده است که بنابر همین اساس، ممکن است شاهد محدودیت‌های ترافیکی و محدودیت تردد در بعضی از محورهای مواصلاتی مانند شمال به جنوب جاده چالوس و آزاد راه تهران شمال باشیم.

او با تاکید بر رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان وسایل نقلیه بین داشت: متاسفانه از ابتدای طرح ترافیکی نوروزی (۲۴ اسفند ماه) تا امروز (۱۳ فروردین ماه)، ۷۴۰ تن از هم‌وطنان در سوانح رانندگی جان خودشان را از دست داده و حدود ۱۹ هزار ۳۲۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: مسافرانی که قصد بازگشت به شهرهای خود را دارند، زمان سفرشان را مدیریت کنند و در طول مسیر از سرعت و سبقت غیرمجاز اجتناب کنند.

حوادث جاده‌ای و مرگ‌ومیر ناشی از آن همواره پای ثابت صفحه حوادث رسانه‌ها بوده و هستند؛ اگرچه حوادث رانندگی در تمام روز‌های سال اتفاق می‌افتد، اما اخبار ناگوار این سوانح در تعطیلات نوروزی به واسطه سفر‌های نوروزی افزایش می‌یابد و بعضا هم متاسفانه روزانه یک یا چند تصادف مرگ‌بار با میزان تلفات بالا را شاهد هستیم.

اگرچه طبق روال هر سال با آغاز سفر‌های نوروزی، طرح ویژه پلیس و سایر دستگاه‌های امدادی نظیر اورژانس و هلال احمر و همچنین راهداری و … به منظور کاهش حوادث جاده‌ای آغاز می‌شود، اما باز هم تحت تاثیر مواردی نظیر عدم رعایت سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو، خواب آلودگی و… سوانح رانندگی تعداد زیادی از مسافران نوروزی را در کام مرگ فرو می‌برد؛ مواردی که رعایت و جلوگیری از آن «فردی» است و امکان کنترل آن از سوی پلیس یا سایر دستگاه‌های امدادی و خدماتی وجود ندارد.

بر همین اساس هم آمار‌های پلیس راهور از دلیل وقوع تصادفات نیز نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۰ درصد تصادفات به همین دلایل رخ داده است. امسال نیز بنابر اعلام سردار سیدتیمور حسینی – رئیس پلیس راهور فراجا، از ابتدای تعطیلات نوروزی تا روز شنبه، ۱۱ فروردین ماه، ۶۶۴ نفر در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

آمار‌های به دست آمده از شمار قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز که معمولا در بازه زمانی یک هفته قبل از شروع تعطیلات تا یکی دو روز پس از پایان تعطیلات و در پوشش طرح نوروزی به دست آمده، حاکی از آن است که دستکم در یک دهه گذشته، بیشترین آمار قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز مربوط به طول اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۲ بوده است.

در مجموع میزان آمار مربوط به مرگ‌و‌میر حوادث جاده‌ای کشور نگران‌کننده است و در این میان متاسفانه تصادفات جاده‌ای همواره شیرینی تعطیلات نوروزی را بر بسیاری از خانواده‌ها تلخ می‌کند. متاسفانه آمار مرگ و میر ناشی از سوانح جاده‌ای طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ روند افزایشی داشته است؛ به نحوی که طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۰۸۰، ۱۱۴۶ و ۱۲۱۷ نفر جان خود را به این دلیل از دست داده‌اند. همچنین براساس آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی، میزان مرگ و میر حوادث جاده‌ای از سال ۹۳ تا ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۰۸۴، ۹۶۸، ۹۶۴، ۸۷۴، ۱۰۳۴، ۹۱۴، ۵۳۴، ۱۰۸۰، ۱۱۴۶ و ۱۲۱۷ نفر بوده است.

پژمان قرائیان، مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از تصادف و آتش سوزی ۲ خودروی سواری در محور دامغان-جندق خبر داد. این حادثه منجر به جان‌باختن ۹ نفر و مصدمیت یک نفر شد و تاکنون خونین‌ترین حادثه رانندگی در سال ۱۴۰۳ به حساب می‌آید. این حادثه در پی برخورد ۲ دستگاه خودرو پژو و سواری هیوندای پدید آمد و ساعت ۸:۲۳ صبح روز پنج‌شنبه ۹ فروردین در کیلومتر۴۰ پس از معلمان رخ داد.

هادی مهربان، رئیس پلیس‌راه شیروان از مرگ دو هموطن در پی برخورد ۲ دستگاه پراید در محور خانلق این شهرستان خبر داد. این حادثه، شامگاه روز شنبه ۱۱ فروردین ماه سال جاری اتفاق افتاد.

ایمان اسعدی، رئیس مرکز اورژانس آباده نیز از واژگونی یک دستگاه خودرو سمند در کیلومتر ۴۰ جاده آباده به سمت شیراز در شامگاه روز شنبه ۱۱ فروردین ماه خبر داد. واژگونی این خودرو منجر به فوت ۲ شهروند ایرانی شد.

سرهنگ عیسی گوهری، رئیس پلیس راه کردستان در نهمین روز از فروردین ماه سال جاری از جان‌باختن ۱۰ نفر طی حوادث جاده‌ای در استان کردستان خبر داد. بنابر اعلام گوهری، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از حوادث جاده‌ای در این استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

سرهنگ مختار پناهی، رئیس پلیس‌راه استان قم هم از مرگ ۱۱ شهروند ایرانی در حوادث جاده‌ای این استان در نوروز سال جاری خبر داد.

در هر حال، بر اساس آمار‌های پزشکی قانونی در طرح نوروزی سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۲۸ نفر در سیستان و بلوچستان، ۱۱۱نفر در فارس، ۸۹ نفر در استان کرمان و ۷۸ نفر در تصادفات رخ داده در تهران، جان خود را از دست داده‌اند. در طرح نوروزی سال ۱۴۰۱ نیز،۱۲۴ در سیستان و بلوچستان، ۹۴نفر در فارس، ۹۲نفر در کرمان و ۷۹ نفر نیز در خراسان رضوی نفر جان خود را از دست دادند. همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز، استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب ۹۹،۹۵ و ۸۶ کشته را در تصادفات نوروزی به خود اختصاص داده‌اند.

در سال ۱۴۰۲، کمترین میزان فوتی‌های تصادفات هم در استان‌های ایلام و کردستان و در سال ۱۴۰۱ در استان چهارمحال و بختیاری و اردبیل به ثبت رسیده است.

این آمار نشان می‌دهد که استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین فوتی در تصادفات را در ایام نوروز به خود اختصاص داده‌اند. آماری که احتمالا با تصور رایج مبنی بر اینکه جاده‌های کوهستانی، خطرناک‌ترند همخوانی ندارد.

 

منبع: اطلاعات انلاین

27 اردیبهشت 1403

یافته های جدید و مرموز فیزیکدان‌ها!

  این موضوع نویدبخش یک پیشرفت بسیار مهم در فیزیک است. کار اصلی گلوبال‌ها نگه داشتن کوارک‌ها در محل‌شان و پایدار نگه داشتن اتم‌ها است. کوارک‌ها بلوک‌های سازنده پروتون‌ها و نوترون‌ها هستند. این کارکرد باعث می‌شود که گلوبال‌ها را بخشی از نیروی هسته‌ای «قوی» محسوب کنیم که یکی از چهار نیروی اساسی همراه با گرانش، […]

26 اردیبهشت 1403

چرا چربی بازو مهم است؟

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است دانشمندان یونانی در مطالعه‌ای جدید، ارتباطی بین چربی بازو و کیفیت استخوان ستون فقرات کشف کرده‌اند. این یافته‌ها می‌تواند به روشی جدید برای پیش‌بینی و پیشگیری از شکستگی‌های ستون فقرات در افراد مسن منجر شود. پوکی استخوان، بیماری شایعی که باعث ضعیف شدن و شکننده شدن […]

26 اردیبهشت 1403

جنجالی که یک «موش مُرده» در ژاپن به پا کرد!

 یک شرکت تولید نان ژاپنی به خاطر پیدا شدن بقایای موش مرده در محصولات توزیع شده خود، بسته های نان را از بازار جمع کرد و عذرخواهی کرد.      به نقل از اسوشیتیدپرس، شرکت پاسکو پس پیدا شدن بقایای موش مرده در دو بسته نان حدود ۱۰۴ هزار بسته نان سفید را از قفسه […]