حل مشکلات ارزی با همکاری صرافان و بانک مرکزی
حل مشکلات ارزی با همکاری صرافان و بانک مرکزی

ایجاد جامعه صرافان با اساسنامه جدید باعث افزایش تعامل و همکاری بین صرافی‌ها و بانک مرکزی می‌شود.

یوسف کاووسی اظهار کرد: بانک‌ مرکزی باید دارای استقلال باشد تا بتواند با هرگونه تخلف و انحراف از قانون و دستورالعمل در حوزه های نظارتی خود برخورد کند.

وی افزود: بعد از انحلال کانون صرافان توسط بانک مرکزی دو نفر از مدیران ارشد این مجموعه توسط این بانک رد صلاحیت شدند و اساسنامه جدیدی که مورد تایید نهاد ناظر بود به تصویب اکثریت آرای صرافان رسید و این نشان دهنده اقتدار بانک مرکزی است.

کاووسی تاکید کرد: در اساسنامه جدید بندهایی به وظایف کانون صرافان اضافه شده که این بندها برای گسترش کسب و کار صرافی‌ها مفید است و باعث افزایش تعامل و همکاری بین صرافی‌ها و بانک مرکزی می‌شود. البته گفتنی است که صرافی‌ها نقش سربازان را در جنگ اقتصادی دارند چون به علت تحریم، ‌ وظیفه بانک‌ها را در انتقال ارز انجام می‌دهند و با دور زدن تحریم اقدام به جابه جایی پول می‌کنند.

وی افزود: بانک‌مرکزی به دنبال تقویت صرافی‌های قانون‌مند است.   همکاری بین جامعه صرافان و بانک مرکزی موجب حل مشکلات موجود در بازار ارز می‌شود و در اساسنامه جدید، سرمایه صرافی‌ها افزایش داده شده که هم‌اکنون نیز در حال اجراست و اداره مجوزها نیز بر مبنای این اساسنامه کار را پیش می‌برد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: مدیران صرافی باید توانمند و مطمئن باشند تا تجار و کارفرمایان واحدهای تولیدی به آن‌ها اعتماد کنند و اگر به مسئله ای برخورد کردند از فاکتورهایی که بانک مرکزی مانند ضمانت‌نامه قرار داده استفاده کنند.

وی افزود: ایجاد جامعه صرافان با اساسنامه جدید می‌تواند مسیر را برای تعامل صرافی‌های مجاز با بانک مرکزی هموار کند که در این صورت نقل و انتقالات ارزی با سهولت بیشتری انجام و مشکلاتی مانند افزایش سرمایه نیز حل می‌شود.

کاووسی تصریح کرد: باید بعد از جلسه اخیر جامعه صرافان، مجمع عادی تشکیل شود تا اعضای هیئت عالی نظارت و هیئت مدیره دوباره انتخاب شوند و اعضای جدید بتوانند همکاری های مستمری را با بانک مرکزی داشته باشند.

 منبع :ایسنا