واکنش امیرحسین زارع به تغییر کشتی‌گیر سنگین‌وزن آمریکا در مسابقات جهانی بلگراد
واکنش امیرحسین زارع به تغییر کشتی‌گیر سنگین‌وزن آمریکا در مسابقات جهانی بلگراد

قهرمان سال ۲۰۲۱ کشتی آزاد جهان درباره خروج اسم گیبل استیوسون از لیست آمریکایی‌ها در مسابقات بلگراد گفت: از کشتی‌گیری که جایگزینش شده شناخت دارم.

 امیرحسین زارع درباره رسیدنش به دوبنده تیم ملی بعد از سومی در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد اظهار داشت: سال گذشته بعد از آسیب‌دیدگی که پشت سر گذاشتم، با ترس به تمرین برگشتم و با همان شرایط هم در جهانی سال گذشته می‌توانستم فینالیست شده و طلا بگیرم، اما یک اشتباه مقابل طاها آکگول انجام دادم. حکمت خدا بود که نتوانستم طلا بگیرم. بعد از آن خیلی زود با کمک کادر فنی، خانواده و دوستان خوبم به تمرین برگشتم و استارتم را از لیگ زدم.

وی افزود: به یکی دو تورنمنت بین‌المللی رفتم و طبق چرخه از جام تختی وارد چرخه شدم. قبل از آن، همه کشتی‌گیران چند اردو داشتیم و خرداد ماه جام تختی برگزار شد که نفر اول وزن خودم شدم. بعد از آن اردوهای پرفشار و سختی را پشت سر گذاشتیم. از همه عوامل فدراسیون و کادر فنی تشکر می‌کنم که همه چیز در اردوهای ما مهیا بود و از هر چیزی بهترینش به ما رسید، کمپ، جای خواب و تغذیه خوب، پزشکان خوب از دکتر روانشناس گرفته تا پزشک تغذیه و مکمل‌های خوب.

زارع با اشاره به اینکه در اردو، تمرینات خاص سنگین وزن را زیر نظر اباذر اسلامی انجام می‌دهد، گفت: مربیانی که ما داریم، همه بی‌ادعا هستند و در چارچوب کارشان تمرکز می‌کنند. اباذر اسلامی مربی وزن من و ۹۷ کیلوگرم در سه سال گذشته برایم بسیار زحمت کشیده و بدون چشمداشت کنارم بوده است. او کشتی‌گیر لایقی هم بود، اما به حق واقعی خود نرسید. این مربی خوب ما، هشت بار قهرمان کشور شده است، اما دریغ از یک اعزام آسیایی. امیدوارم به‌عنوان یک شاگرد خوب، با افتخارآفرینی دلش را شاد کنم که جبران آن روزها بشود.

دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۲۰ توکیو تصریح کرد: وقتی همه چیز فراهم باشد و کم و کاستی نباشد بهانه‌ای برای ناکامی وجود ندارد. ما دغدغه‌ای نداریم. خیلی‌ها می‌پرسند به فوتبالیست‌ها حواله خودرو دادند، این روی روحیه شما تأثیر منفی نمی‌گذارد، در واقع شاید ما آنقدر از نظر مالی نداشته باشیم، اما کم و کاستی هم نداریم، برای آن هدف‌مان چیزی کم نداریم. ما خوب و مدرن تمرین کرده و جای خوب زندگی می‌کنیم. یک اتفاق خوب در اردوی تیم ملی هم این است که بچه‌ها سعی نمی‌کنند جلوی موفقیت هم را بگیرند. حسن یزدانی که کاپیتان ماست، از میلاد والی‌زاده تا من، هر کس هر جا ضعفی احساس کند، تذکر می‌دهد. کامران قاسم‌پور و رضا اطری که باتجربه‌تر هستند به جوان‌ها کمک می‌کنند. من ارتباطم با رحمان عموزاد، امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی نزدیک است. ما سعی می‌کنیم دست هم را بگیریم به جای اینکه پای هم را بگیریم. حضور پژمان درستکار و همه مربیان در این مسئله تأثیرگذار بوده است.

زارع با سخت توصیف کردن مسابقات جهانی امسال تأکید کرد: جهانی سال قبل از المپیک همیشه از سخت‌ترین جهانی‌هاست، چون همه باتجربه‌ها برای افتخارآفرینی در المپیک می‌آیند. طاها آکگول و گنو پتریاشویلی و مونختور مغولی که دو بار مدال جهانی گرفته است از خوب‌های وزن من هستند. کشتی‌گیر آمریکایی که جایگزین گیبل استیوسون شده است هم بد نیست و قبلاً با او کشتی گرفتم. همه برای آنکه بهترین نتیجه را بگیرند، می‌آیند. من هم امیدوار هستم صدی که در تمرینات گذاشتم همان را در بلگراد انجامش دهم و وظیفه خودم را روی تشک به انجام برسانم تا با مدالی خوش‌رنگ دل تمام هموطنانم را شاد کنم.

وی ادامه داد: بلگراد ۲۰۲۲ درس بزرگی به من داد. آن شکست هر چند تلخ اما گرانبها بود و از خدا متشکرم. شرایط آنالیز ما از پارسال تا امسال بسیار فرق کرده و حتی امسال بهتر هم شده است و تمام حرکات رقبا را ریز به ریز زیر نظر می‌گیریم. این برای کشتی‌گیری مثل من که شاید قدرت بدنی‌ام کمتر از رقباست و نیاز به چابکی دارم، خیلی خوب است که در تمرینات و مرور فن روی آنالیز حریفان کار کنیم.

زارع ضمن اشاره به حمایت همیشگی خانواده‌اش از او، گفت: ورزش حرفه‌ای نظم زیادی می‌خواهد. خانواده‌ام در این سال‌ها از من هم حرفه‌ای‌تر شدند و جایی شاید من حواسم نباشد که آنها تذکر می‌دهند. سال‌های گذشته اذیت‌شان کردم و دست‌شان را می‌بوسم. عمویم فرزاد زارع و حمید آقاجانی در شهرستان آمل خیلی برایم زحمت کشیدند. امیرحسین حسینی که قبلاً در ۹۷ کیلوگرم تیم ملی فرنگی کشتی می‌گرفت و الان مربی علی ارسلان است، زمانی که در شهرستان تمرین می‌کنیم، کنارم هست. دوستانم به من خیلی کمک می‌کنند، علی ارسلان و فردین هدایتی که یک نابغه در کشتی است و می‌تواند افتخارات زیادی کسب کند، همه اینها به من کمک کردند تا نماینده شایسته‌ای برای کشورم در مسابقات جهانی باشم.