ایران  نایب رئیس بیست و یکم مجمع عمومی سازمان ملل
ایران  نایب رئیس بیست و یکم مجمع عمومی سازمان ملل

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: عضویت در شانگهای و بریکس را پشتوانه رئیسی برای سخنرانی در سازمان ملل خواند.

«محمدحسن آصفری» درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت: سفر امسال رئیس جمهور به نیویورک نسبت به سفرهای قبلی وی اهمیت بیشتری دارد از این جهت که اولین‌بار است که ایران به عنوان نایب رئیس بیست و یکم مجمع عمومی سازمان ملل درآمده است.

وی افزود: از جهت دیگر عضویت ایران در شانگهای و پیوستن به بریکس می‌تواند قدرت سخنرانی رئیس جمهور را افزایش دهد هرچند که پشتوانه هر رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، ملت آن کشور است، ملت ایران نیز پشتوانه نظام و کشورشان هستند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: معتقدیم که رئیس جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نکاتی را متذکر شود. از جمله این نکات این است که باید به صراحت نسبت به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در ارتباط با برجام و عدم انجام تعهداتشان متذکر شوند و دبیرکل سازمان ملل را مورد سوال قرار دهند.

آصفری بیان کرد: چراکه مذاکره ایران با ۱+۵ در راستای مصوبه شورای امنیت و مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل بوده است و نماینده شورای امنیت نیز ۱+۵ را انتخاب کرده است لذا نسبت به این موضوع به صراحت بخواهند که چرا مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها اقدامی انجام نمی‌دهد و چرا شورای امنیت نسبت به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها در برجام به تعهدات خودشان عمل نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری همچنین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل باید نسبت به مشکلاتی که تحریم‌ها در حوزه معیشت مردم به وجود آورده و مسائل دارویی کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌ است متذکر شود چراکه مجمع عمومی سازمان ملل وظیفه پیاده کردن قوانین حقوق بشر را دارد و یکی از این موارد حقوق بشری در راستای اجرای تعهدات و توافقات کشورها به یکدیگر است و رئیس جمهور باید این موضوعات را متذکر شوند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: رئیس جمهور در سخنرانی خود در سازمان ملل همچنین باید موضوعات مربوط به محیط زیست و مشکلات همه‌گیری محیط زیستی که امروز دنیا را همه‌گیر و مشکل ایجاد می‌کند را مورد گوشزد کند. همچنین نسبت به رفتارهای برخی از مجموعه‌های سازمان ملل مانند آژانس حکام و رفتارهای آنها علیه نظام و بی‌توجهی نسبت به رفتارهای آژانس با توجه به گزارشات و راستی‌آزمایی که از ایران تهیه کرده‌اند متذکر شوند.

آصفری یادآور شد: رئیس جمهور باید در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل موضوعاتی از جمله اینکه چرا برخی کشورها امکانات‌شان را در اختیار سازمان منافقین و مجاهدین خلق که دستشان به خون مردم ایران آغشته است قرار می‌دهند که اینگونه رفتارها را داشته باشند را مدنظر قرار دهند.

منبع :خبرگزاری صداوسیما