کارگران ساختمانی باید مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور شوند
کارگران ساختمانی باید مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور شوند

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگری کارگران و استادکاران ساختمانی گلستان گفت: کارهای ساختمانی باید جزو مشاغل سخت و زیان‌آور قرار بگیرند زیرا افرادی که در مشاغل ساختمانی کار می‌کنند در معرض انواع حوادث، فرسودگی و آسیب جدی قرار دارند.

علی اصغر دهسنگی (دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگری کارگران و استادکاران ساختمانی گلستان)  اظهارکرد: چرخه اقتصاد صنعت ساختمانی در دستان قشر زحمتکش کارگران ساختمانی است و کارگران ساختمانی از قشر‌های ضعیف جامعه هستند که متأسفانه تاکنون حمایتی از آن‌ها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: سختی کار باید به کارگران ساختمانی تعلق بگیرد چون این افراد همیشه در معرض حوادث، فرسودگی و آسیب‌دیدگی جدی قرار دارند. متاسفانه  نداشتن لوازم ایمنی کافی در حین کار، آمار حوادث در بخش کارگران ساختمانی را افزایش داده است.

دهسنگی بیان کرد: حوادث ساختمانی  در استان باعث شده شاهد فوتی و نقص عضو در کارگران ساختمانی باشیم. گرچه خوشتبختانه حوادث ناشی از کار در گلستان کاهش داشته است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگری کارگران و استادکاران ساختمانی گلستان افزود: درحال حاضر یک کارگر ساختمانی که بازنشسته شود باید ۳۵ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشد که واقعا برای یک کارگر سخت است. یک کارگر ساختمانی در معرض فرسودگی و آسیب‌های جدی قرار دارد باید با سابقه ۲۰ سال سابقه بیمه بازنشسته شود.

وی افزود: کار ساختمان جزو سخت‌ترین کارها برای جامعه کارگری است و زمانی که کارگر ساختمانی به سن ۶۰ سال  برسد دیگر قادر به انجام کار ساختمانی نیست. مجلس شورای اسلامی در حمایت از کارگران ساختمانی باید اقدمات جدی و اساسی انجام دهد.

به گزارش زیر نویس ،دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگری کارگران و استادکاران ساختمانی گلستان اظهار کرد: در استان همه کارفرماها زیر بار آموزش و ایمنی کارگران نمی‌روند و  به سراغ کارگران غیر بومی می‌روند که کمتر به آن‌ها دستمزد می‌دهند و قرارداد کاری هم نمی‌بندند. آموزش ضروری‌ترین و مهم‌ترین دغدغه کانون کارگران ساختمانی استان است.

دهسنگی افزود: اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی اخیرا در مجلس و شورای نگهبان به تصویب رسید که متاسفانه برنامه‌ای برای بیمه افراد جدید و در صف انتظار در آن دیده نشده و با این افزایش قیمت شاید بتوان گفت فقط بیمه‌ی بیمه‌پردازان قبلی حفظ می‌شود.

منبع :ایلنا