آرزوهای سازمان بهداشت جهانی در ریشه‌کنی فلج اطفال بر باد می‌رود؟
آرزوهای سازمان بهداشت جهانی در ریشه‌کنی فلج اطفال بر باد می‌رود؟

هیات نظارت مستقل ابتکار جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال (GPEI) در مقابله با تلاش‌های بهداشت جهانی اعلام کرد که ماموریت ریشه‌کن کردن کامل فلج اطفال ممکن است اهداف حیاتی خود را در سال جاری از دست بدهد.

 

به نقل از ارث، هدف راهبردی بین‌المللی توقف گسترش فلج اطفال در افغانستان و پاکستان، آخرین کشورهای بومی باقی‌مانده و مهار گونه‌های مشتق شده از واکسن، مسئول شیوع بیماری در سراسر جهان است.

علیرغم کاهش خیره کننده ۹۹ درصدی موارد فلج اطفال از سال ۱۹۸۸ به دلیل اقدامات گسترده واکسیناسیون، نابودی کامل این بیماری عفونی همچنان یک نبرد دشوار است. استقامت فلج اطفال مانع از آرزوهای بهداشت جهانی برای تبدیل شدن آن به دومین بیماری پس از آبله که در سال ۱۹۸۰ ریشه‌کن شد و از بین رفت، می‌شود.

با این حال، آیدان اولری، مدیر ریشه‌کنی فلج اطفال در سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد که ما باید مطمئن شویم که کار را تمام می‌کنیم. عزم وی بر تعهد جامعه بین‌المللی برای دستیابی به جهانی عاری از فلج اطفال تاکید می‌کند.

در سال جاری تا به امروز، تنها هفت مورد فلج اطفال که پنج مورد در افغانستان و دو مورد در پاکستان بود، مشاهده شده است. در حالی که سفر برای ریشه‌کن کردن فلج  اطفال مملو از چالش‌های بی‌سابقه‌ای است، انعطاف‌پذیری و سازگاری سازمان‌های بهداشت جهانی در مسیر پیش رو بسیار مهم است. تنظیم مجدد راهبردها و تمرکز بر مناطق آسیب دیده برای پیشروی به سوی جهانی عاری از سایه فلج اطفال بسیار مهم است.

لزوم  پیگیری بی‌وقفه راه‌حل‌های نوآورانه در مبارزه جهانی با فلج اطفال

به‌طور خلاصه، مسیر ریشه کنی فلج اطفال پیچیده است و با موانع پیش‌بینی نشده و یادگیری مداوم مشخص شده است. شکست‌های تجربه شده در سال جاری بر لزوم سازگاری، استحکام و پیگیری بی‌وقفه راه‌حل‌های نوآورانه در مبارزه جهانی با فلج اطفال تأکید می‌کند.

به گزارش زیرنویس، تلاش‌های مداوم و روحیه بی‌امان جامعه جهانی، مسیر پیروزی بر این بیماری ناتوان کننده را روشن  و امید به آینده‌ای عاری از فلج اطفال را القا می‌کند.

منبع:ایسنا