فاطمه حمامی تنها  نقاش ایرانی که با رونالدو دیدار کرد
فاطمه حمامی تنها  نقاش ایرانی که با رونالدو دیدار کرد

«فاطمه حمامی نصرآبادی» همان نقاش معروف کاشانی است که به رغم ابتلا به بیماری سی پی(cp) اما حالا آوازه‌های نقاشی او تا به دیواره‌های محل زندگی «کریستیانو رونالدو» رسیده است.

 «فاطمه حمامی نصرآبادی» همان نقاش معروف کاشانی است که به رغم ابتلا به بیماری سی پی(cp) اما حالا آوازه‌های نقاشی او تا به دیواره‌های محل زندگی «کریستیانو رونالدو» رسیده است. بیماران مبتلا به سی پی توانایی حرکت به میزان کافی را ندارند و عملکرد حرکتی آن‌ها دچار اختلال است. این عارضه بخش‌هایی از عضلات را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب می‌شود تا علاوه بر سفت شدن عضلات بدن، حرکت در بیمار مذکور متوقف شود و فاطمه حمامی، علی رغم زندگی با این بیماری سخت و صعب العلاج، اما از حرکت باز نایستاده و همچنان در حال فعالیت است.

فاطمه از سال ۱۳۸۳ زندگی با نقاشی را آغاز کرده است. پس از دیدار اخیر او با کریستیانو رونالدو، پیش از رویارویی پرسپولیس با تیم النصر در هتل اسپیناس پالاس تهران مصمم شدیم تا با این دختر طراح ایرانی گپ و گفتی داشته باشیم. پس از پرس و جو و یافتن شماره تلفن فاطمه، با مادرش صحبت کردیم، زهره اربابی بیش از ۵۰ سال دارد و گفت: «به تلفن فاطمه پیامک بدهید خودش پاسختان را می‌دهد».

خدمات سازمان بهزیستی به فاطمه حمامی, فاطمه حمامی نصرآبادی - فاطمه حمامی تنها نقاش ایرانی که با رونالدو دیدار کرد

 همین سرنخی برای ادامه ارتباط با ما فاطمه حمامی بود اگر چه مصاحبه‌های پیامکی نمی‌تواند به مانند گفت‌وگو‌های حضوری جذاب باشد اما نقش و نوع صحبت‌های فاطمه ماجرا را طور دیگری رقم می‌زند. پیامکی به فاطمه ارسال کردم، خودم را معرفی کردم و از او خواستم آیا می‌تواند پاسخ سؤالات ما را بدهد که کمی با تأخیر پاسخ من را داد و نوشت: «سلام ممنون. بله» و از اینجا به بعد گپ و گفت ما با فاطمه حمامی خالق نقاشی‌های چهره هنرمندان ایرانی و خارجی و بازیکنان فوتبال آغاز شد. گفت‌وگویی که دشوار بودن تکلم فاطمه ما را به این مسیر هدایت کرد.

سؤالات را در ۲ مرحله پرسیدم و از او خواستم تا این اجازه را بدهد که پس از پایان مصاحبه، سؤالات ثانویه را بپرسم و او هم این اجازه را داد. کمی پیش از آغاز گفت وگو با فاطمه حمامی، با مادرش زهره اربابی صحبت نیز کردم، می‌گوید فاطمه یک قل دیگر هم داشته که نامش زهرا بوده و در سی سالگی بدون هیچ پیش زمینه بیماری، در خواب از دنیا رفته و فاطمه تنها مانده است.

زهره اربابی می‌گوید: ما در سفیدشهر از شهر‌های حاشیه کاشان زندگی می‌کنیم و فاطمه ۲برادر هم دارد که هر دوی آن‌ها متأهل هستند.

ادامه گفت‌وگو با فاطمه را پیش بردیم، نقاشی‌های او به سبک چهره و منظره است و تصاویر بسیاری از هنرمندان ایرانی و خارجی، فوتبالیست‌ها و سیاستمداران دنیا را به تصویر کشیده است، او در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد و بعضا برخی از هنرمندان خارجی کشور‌های هند و… نقاشی‌های فاطمه از تصاویرشان را در صفحه‌های شخصی خود بازنشر کرده‌اند.

خدمات سازمان بهزیستی به فاطمه حمامی, فاطمه حمامی نصرآبادی - فاطمه حمامی تنها نقاش ایرانی که با رونالدو دیدار کرد

فاطمه به دلیل نوع بیماری و برخوردار نبودن از قدرت عضله‌های دست، برای طراحی‌ها، از انگشتان پا استفاده کرده و بی‌شک یکی از بهترین نقاش‌های عصر حاضر در کشور است. به دلیل شرایطی جسمی فاطمه نمی‌خواهیم بیشتر با او گفت‌وگو کنیم اما سؤالات بسیاری مانده که باید پرسیده شود. فاطمه تحصیلاتش را نتوانسته فراتر از مقطع سیکل ادامه دهد و به واسطه نقاشی‌های وی از کریستیانو رونالدو در دنیا مشهور شده و حالا توانسته به آرزوی چندین ساله خود که دیدار با رونالدو بود برسد.

به همین خاطر بود که مادرش گفت: روزی که شنیدیم قرار است رونالدو به تهران بیاید و تا مدت کوتاهی تا پیش از آغاز بازی بماند، خوشحال شدیم و قرار گذاشتیم تا خانوادگی، فاطمه را به هتل محل اسکان رونالدو برسانیم و مجبور شدیم خودرویی را اجاره و ما را تا عصر به تهران برساند.

خدمات سازمان بهزیستی به فاطمه حمامی, فاطمه حمامی نصرآبادی - فاطمه حمامی تنها نقاش ایرانی که با رونالدو دیدار کرد

فاطمه از دیدارش با رونالدو می‌گوید، آن چنان ذوق و شوقی در او ایجاد شده بود که انگار توانسته بود به بزرگترین آرزوی دیرینه‌اش برسد، آرزویی که حتی مسافت‌ها و فاصله اجازه تحقق آن را رویا را نمی‌داد. او گفت «از آقای رونالدو انتظار دارم کمی بیش از همیشه به معلولان توجه کند، از آن‌ها حمایت کند تا به اهداف و آرزو‌هایشان برسند» و گفت‌وگوی ما همین جا با فاطمه تمام شد تا در آینده نزدیک پرده‌های دیگری از زندگی این نقاش را روایت کنیم.

روایت مادر نقاش معروف ایرانی از زندگی روزمره دخترش؛ پرستاری که نیست!

زهره اربابی مادر فاطمه است، او کمی از شرایط زندگی دخترش برای ما روایت کرد و گفت: دخترم درآمدی ندارد، تنها مستمری از بهزیستی دریافت می‌کند اما ما با هزینه‌های شخصی کارگاهی برای طراحی‌های خود راه‌اندازی کردیم و تنها امروز فاطمه یک مسأله دارد و آن هم این است که کسی نقاشی‌های او را نمی‌خرد. اگر نمایشگاهی در تهران برپا شود آثار دخترم را خریداری می‌کنند اما در کاشان حتی از کارگاه دخترم هم دیدن نمی‌کنند، چه برسد به خریدن آثار او.

خانم اربابی یک خواسته از مسئولان دارد و می‌گوید: تمام حمایت‌های توانبخشی از دخترم بر عهده خودم است و با توجه به بالا رفتن برایم مشکل است که از عهده تمام امور شخصی فاطمه بر آیم، می‌خواهیم او یک پرستار داشته باشد و روزانه در کنار برای رسیدگی به امورات شخصی‌اش باشد.

وی با اشاره به خدمات سازمان بهزیستی به فاطمه حمامی، گفت: این سازمان خدمات خوبی را حقیقتاً به دخترم ارائه می‌دهد اما این میزان کافی نیست و می‌خواهیم کمی کانون توجه به ما بیشتر شود.

خدمات سازمان بهزیستی به فاطمه حمامی, فاطمه حمامی نصرآبادی - فاطمه حمامی تنها نقاش ایرانی که با رونالدو دیدار کرد

مادر این نقاش دارای معلولیت با طرح این مسأله که دخترش سفارش‌های مردمی را می‌پذیرد گفت: علاقه‌مندان به طراحی‌های دخترم می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی با وی در ارتباط باشند و پروژه‌های لازم را سفارش دهند.

 

 

 

 

منبع : فارس

  • منبع خبر : https://www.farsnews.ir/news/14020629000507/