به گزارش خبرنگار زیرنویس از خوزستان، هژیر کیانی دبیر و موسس انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان گفت: بزرگترین سرمایه انجمن فعلی، مشارکت و اعتماد اقشار مختلف مردمی است که سال ها عضو این انجمن بوده و همواره در جریان مطالبه گری های کلان استانی و شهرستانی به عنوان پشتوانه و پناه میراث طبیعی […]

به گزارش خبرنگار زیرنویس از خوزستان، هژیر کیانی دبیر و موسس انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان گفت: بزرگترین سرمایه انجمن فعلی، مشارکت و اعتماد اقشار مختلف مردمی است که سال ها عضو این انجمن بوده و همواره در جریان مطالبه گری های کلان استانی و شهرستانی به عنوان پشتوانه و پناه میراث طبیعی و تاریخی کشور عمل کرده اند.

کیانی با اشاره به این موضوع که هویت انجمن دوستداران طبیعت مدیون وجود مردم است و به همین بهانه و در راستای ارج نهادن به این همراهی ۲۰ ساله بزودی همایشی تحت عنوان ۲۰ سال مطالبه گری طبیعی- تاریخی را برگزار خواهیم کرد، افزود: در حال حاضر انجمن دوستداران طبیعت خوزستان بالغ بر ۲ هزار نفر عضو دارد که در برنامه های مختلف و با توجه به توان اعضا و مشارکتشان، در راستای اهداف قانونی انجمن فعالیت دارند اما جذب این اعضاء و صدور کارت شناسایی برای هر کدام از این فعالین به دلایل حقوقی تا کنون معلق مانده است، اگرچه همچنان ثبت نام علاقمندان در حال انجام است.

کیانی افزود:  انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان دارای کمیته های مختلف تخصصی می باشد که به فراخور مسائل مرتبط با این کمیته ها در پیگیری مطالبات و فعالیت های فرهنگی و آموزشی اقدام می نمایند.کما اینکه این انجمن هیچ گونه حق عضویتی تا کنون از اعضای خود دریافت نکرده و همواره هزینه ها بر عهده بخشی از اعضاء بوده که داوطلبانه برای اهداف انجمن تلاش نموده اند که همین موضوع بخشی از تفکر مردمی بودن این انجمن را شکل می دهد.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان گفت: همایش تجلیل از فعالان و حافظان میراث طبیعی- تاریخی خوزستان در یک بازه ۳ روزه برگزار خواهد شد. بخش نخستین آن به فعالان میراث فرهنگی و تاریخی اختصاص خواهد یافت و بخش محیط زیست و منابع طبیعی نیز با تجلیل از فعالان این حوزه ها که کمتر شناخته شده اند و سال ها در جاهای دور و نزدیک استان در حال فعالیت بوده اند و کمتر رسانه ای شده اند،  برگزار خواهد شد.

این فعال مدنی تصریح کرد:  همچنین در پاسداشت از سال ها مطالبه گری در مناطق مختلف خوزستان و همراهی با مطالبه گری های ملی در بخش حقوقی نیز از افراد کمتر شناخته شده که تمایلی به انعکاس فعالیت های خود نداشته اند نیز تجلیل خواهد شد. این نکته را نمی توان از قلم انداخت که سال ها افراد زیادی مطالبه گری روشمند و مبتنی بر قانون در تعامل با دستگاه های دولتی و قوه قوه قضاییه را پیش روی داشته و دارند و هرگز به دنبال نمایش و شوآف نبوده و به شکل های مختلف در حال مطالبه گری هستند و کمتر جایی از آنان نام برده می شود و باید این افراد ضمن قدردانی، به مردم معرفی شوند.

کیانی ادامه داد: در این همایش سه روزه از همه علاقمندان دعوت می شود تا داوطلبانه به ما کمک کنند ، چرا که در حال تلاش هستیم تا بتوانیم در اردیبهشت ماه  بخشی از این برنامه ها را اجرایی کرده و شرایط را برای اجرای کردن دیگر بخش های این همایش سه گانه در ماه های پیش رو مهیا کنیم.

وی ضمن تقدیر از همراهی رسانه ای در طی سال های متمادی و با اشاره به اهمیت مطالبه گری در بخش رسانه و همراهی اصحاب رسانه در جریان مطالبه گری برای مباحث میراث طبیعی و تاریخی نیز گفت: اگر رسانه ها نبودند شاید صدای کنشگران فرهنگی و محیط زیستی هرگز به جایی نمی رسید،  لذا شایسته است تا از همه افرادی که در این راه با مردم طی سال ها مطالبه گری همراهی داشته اند نیز تجلیل شود.

وی هدف از این همایش را مروری بر فعالیت های چندین ساله از سوی اعضای انجمن و فعالان میراث طبیعی و تاریخی و ترویج فرهنگ مطالبه گری مبتنی بر قانون دانسته و افزود: سال هاست این انجمن در یک ابتکار و گفتمانی روشن “آگاهی بخشی، پرسشگری و مطالبه گری محیط زیستی” مبتنی  بر ” اصل پنجاهم قانون اساسی و سیاست های کلی حفاظت محیط زیست کشور،  تلاش دارد تا این شکل از مطالبه گری را در جامعه نهادینه کرده و سرمایه های اجتماعی را حول این گفتمان گرد آورده تا در فعالیت های قانونی از این سرمایه های مردمی در راستای حفظ مواریث طبیعی و تاریخی کمک گرفته شود.

انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان در سال ۱۳۹۷ متشکل از یک گروه فارغ التحصیل دانشگاهی فعالیت خود را در ایذه و دهدز آغاز و سال ها با عنوان انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست ایذه فعالیت های فرهنگی و آموزشی و مطالبه گری برای حل مسائل محیط زیست و منابع طبیعی را ادامه داده و در سال ۱۳۹۵ با گستره فعالیت استانی به شماره ثبت ۱۵۰۱ فعالیت های خود را در استان خوزستان آغاز و ادامه داده است.

 

منبع خبر: رکنـا

27 اردیبهشت 1403

یافته های جدید و مرموز فیزیکدان‌ها!

  این موضوع نویدبخش یک پیشرفت بسیار مهم در فیزیک است. کار اصلی گلوبال‌ها نگه داشتن کوارک‌ها در محل‌شان و پایدار نگه داشتن اتم‌ها است. کوارک‌ها بلوک‌های سازنده پروتون‌ها و نوترون‌ها هستند. این کارکرد باعث می‌شود که گلوبال‌ها را بخشی از نیروی هسته‌ای «قوی» محسوب کنیم که یکی از چهار نیروی اساسی همراه با گرانش، […]

26 اردیبهشت 1403

چرا چربی بازو مهم است؟

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است دانشمندان یونانی در مطالعه‌ای جدید، ارتباطی بین چربی بازو و کیفیت استخوان ستون فقرات کشف کرده‌اند. این یافته‌ها می‌تواند به روشی جدید برای پیش‌بینی و پیشگیری از شکستگی‌های ستون فقرات در افراد مسن منجر شود. پوکی استخوان، بیماری شایعی که باعث ضعیف شدن و شکننده شدن […]

26 اردیبهشت 1403

جنجالی که یک «موش مُرده» در ژاپن به پا کرد!

 یک شرکت تولید نان ژاپنی به خاطر پیدا شدن بقایای موش مرده در محصولات توزیع شده خود، بسته های نان را از بازار جمع کرد و عذرخواهی کرد.      به نقل از اسوشیتیدپرس، شرکت پاسکو پس پیدا شدن بقایای موش مرده در دو بسته نان حدود ۱۰۴ هزار بسته نان سفید را از قفسه […]