ابرها ۳ برابر پیش بینی هواشناسی برای ایران باریدند
ابرها ۳ برابر پیش بینی هواشناسی برای ایران باریدند

اطلاعات نوشت: بابک محمودی با بیان این که طی چند روز گذشته استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی، البرز، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بوراحمد، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد تحت تأثیر این سامانه بارشی قرار گرفتند،افزود: در بین نیروهای جمعیت […]

- ابرها ۳ برابر پیش بینی هواشناسی برای ایران باریدند

اطلاعات نوشت: بابک محمودی با بیان این که طی چند روز گذشته استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی، البرز، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بوراحمد، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد تحت تأثیر این سامانه بارشی قرار گرفتند،افزود: در بین نیروهای جمعیت هلال احمر طی ۱۰۶ مورد عملیات امداد و نجات به ۲ هزار و ۶۳۶ نفر متأثر از سیل، امدادرسانی و ۲۰۴نفر را به مناطق امن منتقل کردند، همچنین از ۱۴۸ منزل مسکونی تخلیه آب شد و ۷۰ نفر اسکان اضطراری داده شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور افزود:۱۶۹تیم عملیاتی متشکل ۶۰۹نفر امدادگر و نجاتگر در این عملیات حضور یافتند و به متأثرین امدادرسانی کردند.

باران های رگباری ، سیل‌آسا و سنگین بهاری ظرف روزهای گذشته بسیاری از شهرها و مناطق کشور و از جمله خوزستان و کهگیلویه وبویراحمد را در بر گرفت و در برخی شهرها خساراتی برجا گذاشت. اگر چه میزان بارش‌ها و خسارات ناشی از آن در برخی شهرها و استان ها به نسبت دیگر مناطق تا حدی کمتر بود، اما نباید از برخی بی توجهی ها هم غافل شد.

تشکیل ستادهای آمادگی در استان‌ها

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، آخرین وضعیت مناطق دارای بارش شدید را تشریح کرد و گفت: ستادهای آمادگی مقابله با بحران در استان‌ها تشکیل شده است.

حسین ظفری در گفتگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت استان های سیلزده، افزود: پریشب بارش های شدیدی در استان های غربی و  جنوبی کشور داشتیم و در استان خوزستان و شهردزفول میزان بارش ها به ۱۰۷ میلی متر رسید.  همچنین در ایلام، خوزستان و  چهارمحال و بختیاری راه های عشایری آسیب جدی دیده اند و تعدادی دام نیز تلف شده‌اند، که خوشبختانه تلفات جانی در اثر این بارش ها نداشته‌ایم، اما ارزیابی ها هنوز ادامه دارد  ضمن  این‌که راه‌های اصلی باز و تردد در جریان است. 

وی افزود: برق در شهر معمولان استان لرستان هم قطع شده بود که با همکاری سازمان ها وصل شد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان این که نیروهای امدادی در استان های شمالی، غربی و شمال غربی کشور در حالت آماده باش قرار دارند،به  آبگرفتگی ها اشاره کرد و گفت: در بخش هایی از شهرهای اهواز و ایلام برخی خانه ها دچار آبگرفتگی شدند که ساکنان آن‌ها به مناطق امن انتقال یافتند. 

وی افزود:در استان های ایلام، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری، عده ای از مردم در محاصره سیلاب قرار گرفته بودند که به کمک نیروهای امدادی رهایی یافتند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به بارش باران در تهران ادامه داد: ستادهای آمادگی بحران در استان‌ها تشکیل شده‌اند و این آمادگی ها تا پایان بارش ها ادامه خواهد داشت و مشکلات این بارش ها را هم رفع خواهیم کرد. 

بارش‌ ۳ برابر پیش بینی هواشناسی !

بارندگی‌ سیل‌آسای در شهرستان دزفول خسارت قابل توجهی به مزارع کشاورزان وارد کرد.

بهروز قمرزاده، مدیر جهاد کشاورزی دزفول به خبرنگاران اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر خسارات قابل‌توجهی به بخش کشاورزی و به ویژه مزارع گندم وارد کرد که بررسی و برآورد خسارت‌ها به منظور طرح در کمیته بحران شهرستان در حال انجام است.

به گفته شهردار دزفول نیز میزان بارش‌های پیش بینی شده هواشناسی برای دزفول در روز پنجشنبه ۳۵ تا۴۰ میلیمتر بود، حال آنکه بارندگی ثبت شده در این شهر حدود ۳ برابر بیشتر از پیش بینی فوق بود.

محمد عتاب اهوازی به ایرنا گفت: میزان بارش‌های پیش بینی شده هواشناسی برای دزفول در روز پنجشنبه ۳۵ تا ۴۰میلیمتر بود و این در حالی است که ۱۱۵میلیمتر بارندگی آن هم در کمتر از ۳ ساعت در این شهر ثبت شد. ۹نقطه دزفول در این بارندگی‌ها با مشکل جدی مواجه و از جمله مناطقی درگیر آب گرفتگی حاد شدند. متاسفانه ورود آب به بیش از ۳۰خانه در دزفول خسارت وارد کرد که در بازدیدهای میدانی از این منازل، جبران خسارات ساکنان آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

شهردار دزفول افزود: به دلیل حجم بالای آب گرفتگی‌ معابر، به کارگیری تجهیزات و نفربرهای تیپ ۲۹۲زرهی دزفول برای سرعت بخشی به امدادرسانی به خودروهای گرفتار در آب گرفتگی‌ها ضروری بود که پس از اعلام درخواست از فرماندهی این تیپ، تمامی امکانات ارتش در کمترین زمان به کمک شهرداری آمد. همچنین در پی بارندگی‌های شدید روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته در غرب کشور و به دنبال هشدارهای صادر شده، تخلیه بوستان‌های ساحلی در پی افزایش دبی رودخانه«دز» انجام و از مردم درخواست شد که همکاری‌های لازم را به عمل آورند.

در شهرستان اندیمشک علاوه بر بارش‌های سنگین، شکسته شدن سیل بند کرخه و ورود آب به مزارع، خسارت‌هایی به کشاورزان این شهرستان وارد شد و پس از این حادثه فرماندار اندیمشک از آغاز ترمیم سیل بند کرخه که به دلیل بارش‌ شدید باران در یک‌ نقطه بحرانی دچار شکستگی و طغیان آب به داخل مزارع شده بود، خبر داد. بارندگی روزهای اخیر همچنین موجب قطع برخی مسیرهای دسترسی به عشایر و تلف شدن تعدادی از احشام در خوزستان شد.

در استان بوشهر، بارندگی های بی سابقه ضمن ایجاد خساراتی به زیرساخت ها، سبب ریزش کوه و مسدود شدن برخی از مسیرهای مواصلاتی شد.

کوروش دهقان، مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر گفت: بارندگی اخیر که شمال تا جنوب استان را در بر گرفته بود، اگر چه تلفات جانی در بر نداشت، اما سبب آب گرفتگی شدید در برخی نقاط شهری و روستایی ، ترافیک و راه بندان‌هایی در جاده ای درون و برون شهری شد.
بارش شدید و رگباری باران، موجب آبگرفتگی معابر شهر ایلام و طغیان رودخانه‌های فصلی و دائمی در دهلران در استان ایلام شد و سد مخزنی دویرج دهلران سرریز کرد.

 همچنین در استان لرستان، میانگین بارندگی ۳۷ میلیمتر ثبت و با استقرار نیروهای راهداری موارد ریزش در برخی محورهای استان پاکسازی شد.پرواز شرکت هواپیمایی ماهان در مسیر تهران – خرم‌آباد هم دیروز، جمعه به دلیل شرایط نامساعد جوی  در خرم آباد، به مبدا بازگشت.

جاری‌شدن سیلاب در شرق کشور

در شرق کشور هم براثر وقوع سیلاب برخی از جاده‌های فرعی و روستایی خراسان جنوبی مسدود شد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، اگرچه هیچ مسیر اصلی در محورهای استان بسته نشد اما برخی جاده‌های فرعی و روستایی براثر وقوع سیلاب مسدود شد.

محمدعلی آخوندی افزود: در پی بارندگی‌های ۲۴ساعته پنجشنبه گذشته و وقوع سیلاب، مسیرهای شهداد ـ نهبندان به دلیل نداشتن ایمنی، شاهکوه ـ میغان، طبس ـ بردسکن، بیرجند ـ شوشود و مسیرهای فرعی رباط خان و سرچاه عماری و محور روستایی خرو مسدود شدند. رواناب شدید به علت بارندگی و سیلابی شدن موجب وارد شدن خسارت به محورهای روستایی، فرعی و عشایری و به ویژه قنوات در مسیر رودخانه و همچنین خطوط انتقال آب، برق و گاز، تلف شدن دام‌ها و اراضی کشاورزی استان شد که بیشترین آن در شهرستان «خوسف» بود.

سرپرست اداره‌ کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی هم گفت: بارش های بهاری   اخیر موجب بروز سیلاب، آبگرفتگی معابر و آب افتادگی در برخی جاده های اصلی و روستایی در گناباد، بردسکن، کاشمر و تربت جام شد.

سیدرضا عباسی نیشابوری، افزود: سیلاب در گناباد علاوه بر این که به ۲رشته قنات در روستای «بیمرغ» خسارت وارد کرد، موجب انسداد ۲راه روستایی در بخش مرکزی شد که با تلاش عوامل امدادی مسیرها در حال بازگشایی است.

منبع: اطلاعات انلاین

27 اردیبهشت 1403

یافته های جدید و مرموز فیزیکدان‌ها!

  این موضوع نویدبخش یک پیشرفت بسیار مهم در فیزیک است. کار اصلی گلوبال‌ها نگه داشتن کوارک‌ها در محل‌شان و پایدار نگه داشتن اتم‌ها است. کوارک‌ها بلوک‌های سازنده پروتون‌ها و نوترون‌ها هستند. این کارکرد باعث می‌شود که گلوبال‌ها را بخشی از نیروی هسته‌ای «قوی» محسوب کنیم که یکی از چهار نیروی اساسی همراه با گرانش، […]

26 اردیبهشت 1403

چرا چربی بازو مهم است؟

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است دانشمندان یونانی در مطالعه‌ای جدید، ارتباطی بین چربی بازو و کیفیت استخوان ستون فقرات کشف کرده‌اند. این یافته‌ها می‌تواند به روشی جدید برای پیش‌بینی و پیشگیری از شکستگی‌های ستون فقرات در افراد مسن منجر شود. پوکی استخوان، بیماری شایعی که باعث ضعیف شدن و شکننده شدن […]

26 اردیبهشت 1403

جنجالی که یک «موش مُرده» در ژاپن به پا کرد!

 یک شرکت تولید نان ژاپنی به خاطر پیدا شدن بقایای موش مرده در محصولات توزیع شده خود، بسته های نان را از بازار جمع کرد و عذرخواهی کرد.      به نقل از اسوشیتیدپرس، شرکت پاسکو پس پیدا شدن بقایای موش مرده در دو بسته نان حدود ۱۰۴ هزار بسته نان سفید را از قفسه […]