به گزارش خبرنگار مهر محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه دومین روز از نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری گفت: این نمایشگاه متفاوت از سالهای گذشته است با توجه به اینکه ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی حضور دارند رویدادی با شکوه است وی ادامه داد تعاملی […]

به گزارش خبرنگار مهر محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه دومین روز از نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری گفت: این نمایشگاه متفاوت از سالهای گذشته است با توجه به اینکه ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی حضور دارند رویدادی با شکوه است

وی ادامه داد تعاملی که بابت کسب و کار صنعت نفت می‌شود این نمایشگاه را از سالهای گذشته متفاوت می‌کند

به گفته خجسته مهر این نمایشگاه محصولات متنوعی مربوط به زنجیره بالا دستی هستند.

وی ادامه داد: توسعه کسب و کار نمود واقعی دارد و صنعت کشور پیشران اقتصاد است و ما گفتیم بخش بالا دست کشور مربوط به رشد اقتصادی کشور است و ما سهم چشم گیری در رشد اقتصادی داشته‌ایم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و رشد اقتصادی که از مرکز آمار منتشر می‌شود گویای این مسأله است.

وی با اشاره به افزایش تولید نفت و گاز خاطر نشان کرد: این حجم از تولید نفت و گاز داریم که عمدتاً در بخش خصوصی است خوشبختانه این فعالیت‌ها توسط جوانان و پیمانکاران است که ۷۰ درصد از تجهیزات توسط سازندگان داخلی است.

خجسته مهر اضافه کرد: خوشبختانه در بخش مهندسی ۱۰۰ در داخلی و کالاهای مورد نیاز ۷۰ درصد داخلی است.

به گفته این مقام مسئول وارد سرمایه‌گذاری خطر پذیر شدیم و طرح‌های پایلوت گویای آن هستند زیرا ۷۰۰ حلقه چاه در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دادیم.

وی ادامه داد: دو برابر شدن حضور شرکت‌های خارجی این پیام دارد که کشورهای دیگر به صنعت نفت ما اعتماد دارند

مدیر عامل شرکت ملی نفت یاد آور شد: ۷۰ درصد تولید نفت کشور در ابتدای دولت افزایش پیدا کرده است.

خجسته مهر توضیح داد: در بخش اکتشافی ۲.۵ میلیارد در بخش نفت بوده و ۸ مخزن نفت و گاز از کشفیات ما بوده است در بخش تولید ۷۰ درصد تولید را افزایش دادیم و یک روز وقفه در تأمین خوراک پالایشگاه‌ها مشکلی پیش نیامد.

خجسته مهر در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه عربستان و کویت به صورت رسمی ایران را از میدان گازی آرش کنار گذاشتند، واکنش ایران نسبت به آن چیست، گفت: ما هر میدان نفتی و گازی که در حوزه سرزمین جمهوری اسلامی باشد را توسعه می‌دهیم.

وی ادامه داد: ۱۹ طرح به ارزش ۱۱.۵ میلیارد دلار آغاز می‌کنیم و به زودی ساخت توربو کمپرسور ساخت داخلی می‌شود و ساخت سکوی آلفا یه زودی آغاز می‌شود.

خجسته مهر اضافه کرد: در دو دولت گذشته ۱۳ میلیارد دلار یعنی سالانه ۱.۶ میلیارد دلار قرارداد منعقد شده اما در ۲.۵ سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار یعنی سالی ۶.۳ میلیارد دلار قرارداد منعقد شد به عبارت دیگر ۴ برابر دو دولت گذشته قرارداد منعقد کرده‌ایم

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: ۲.۵ میلیارد بشکه معادل نفت خام، مجموع ذخایر جدید اکتشافی در دولت سیزدهم بوده است، حدود ۸ مخزن نفتی و گازی کشف جدید ما بوده و یک کشف بسیار مهم هم اخیراً داشتیم که به‌زودی از طرف وزیر نفت اعلام خواهد شد.

وی افزود: ما در گذشته نفت تولید می‌کردیم ولی نمی‌فروختیم، اما امروز هم تولید می‌کنیم و هم می‌فروشیم و در سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار درآمد صادرات نفتی داشتیم.

خجسته‌مهر تأکید کرد: جکت میدان مشترک فرزاد ب در حال ساخت است و امیدواریم امسال جکت نصب و حفاری آغاز شود.

وی با رد تهاتر نفت به جای فروش و صادرات آن از سوی ایران، ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۳ موضوع تهاتر نفت را نداریم و همه نفت خام و میعانات گازی ایران فروش می‌رود.

خجسته‌مهر با اشاره به اقدام‌های جدید و منحصر به فردی که در سال ۱۴۰۲ آغازشد، بیان کرد: چند روزپیش قرارداد ۲۰ مخزن گازی را به ارزش ۷ میلیارد دلار با پتروشیمی‌ها امضا کردیم. شرکت ملی نفت با پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها همکاری مشترک زیادی دارد و در واقع پشتیبانی این مجموعه‌ها را در خوراک و صادرات انجام می‌دهیم. این تفاهم‌نامه‌ها به معنی آغاز مطالعه مخازن و پس از آن ارائه برنامه برای سرمایه‌گذاری و تولید است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اقدام مهم دیگر در سال ۱۴۰۲ را آغاز برنامه فشارافزایی در پارس جنوبی اعلام کرد و گفت: این پروژه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و اجرای آن ۹۰۰ میلیارد دلار درآمد و ۹۰ تریلیون فوت مکعب گاز برای کشور به همراه خواهد داشت. شرکت‌هایی که برای این پروژه انتخاب کرده‌ایم بایددر حوزه مطالعات ژئوفیزیک و ژئو تکنیک، ساخت توربوکمپرسور و ساخت سکوهای فشارافزایی و اقامتی اقدام کنند. برای ساخت توربوکمپرسورها هم هفت قطب را تعریف کردیم.

وی تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی را یکی از اقدام‌های مهم کشور برشمرد و افزود: اگر تکمیل این پروژه آسان بود، چرا قبلاً آن را انجام ندادید؟ اگر هم می‌گویند کار مهمی نبوده باز هم حرف خطایی است! اینکه ۲۰ سال پروژه یا در اختیار خارجی‌ها باشد و نگذارند خودمان آن را انجام دهیم قابل قبول نیست. طبیعی است که هم نمی‌خواستیم یک سکو به آن بزرگی را جابه‌جا کنیم اما با موضوعات و شرایطی روبه‌رو شدیم که مجبور به انتخاب بودیم.

خجسته‌مهر مهم با اشاره به اقدام‌هایی که در جریان اجرای این پروژه وجود داشته است، گفت: در این پروژه نیازهای زیادی داشتیم که کسی به ما کمک نکرد و شاید روزی مستندی از این موضوعات تهیه شود تا مردم در جریان آنها قرار بگیرند. در مورد فاز ۱۱ همین بس که رئیس جمهوری گفت که «برای وزارت نفت همین تکمیل فاز ۱۱ کافی بود تا بگوییم که چه کاری انجام داده است!» از نظر ما این کارها اصلاً قابل قیمت‌گذاری نیستند. یکی دیگر از کارهای مهم در این دوره تکمیل فاز ۱۴ بود که پس از ۱۴ سال به ثمر نشست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه گفت: امسال ۳۰ طرح به ارزش ۸ میلیارد دلار افتتاح و بهره‌برداری می‌شود و عملیات ۱۹ طرح به ارزش ۱۱.۵ میلیارد دلار نیز آغاز کی‌شود. همچنین به‌زودی قراردادهای ساخت سکوهای فشارافزایی را امضا می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه امسال و به‌زودی سکوی فاز ۱۳ آلفا در پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: این پروژه همان ترک فعل سال ۱۳۹۴ است که در اثر یک حادثه متوقف شد و حدود ۷ سال کشور از نعمت بهره‌مندی از این پروژه محروم بود.

خجسته‌مهر همچنین از یک کار مهندسی تازه برای توسعه یک بلوک گازی خبر داد و گفت: یک حلقه چاه مربوط به این بلوک توسعه‌ای جدید در پارس جنوبی انجام شده و یک حلقه چاه دیگر هم انجام می‌شود و امیدواریم نتایج مطالعات و زمین‌شناسی آن زودتر به نتیجه برسد و بتوانیم نتایج را اعلام کنیم و یک سکوی جدید در پارس جنوبی آغاز به کار کند.

وی همچنین با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۲ رکورد ذخیره‌سازی گاز شکسته شد، ادامه داد: افزون بر دو مخزن ذخیره‌سازی قدیمی کشور، دو مخزن «بانکول» و «مختار» به زودی به عنوان مخازن ذخیره‌سازی آماده بهره‌برداری خواهند بود. امسال همچنین تولید از میدان‌های «دی» و «توس» آغاز خواهد شد. از سویی ایستگاه تقویت فشار هما، وراوی و چشمه‌خوش هم بهره‌برداری می‌شوند.

خجسته‌مهر به اقدام‌هایی که شرکت ملی نفت در زمینه تولید هیدروژن و هوش مصنوعی در زیرمجموعه‌ها آغاز کرده نیز اشاره کرد و یادآور شد: بخش نرم شرکت ملی نفت در این زمینه‌ها عملکرد خوبی داشته است و به زودی قرار است تعدادی از چاه‌ها را در غرب کارون و دارخوین هوشمند کنیم. ما به خوبی می‌دانیم که آینده صنعت نفت و گاز با فناوری و هوش مصنوعی گره خورده است.

منبع: مـهر

27 اردیبهشت 1403

یافته های جدید و مرموز فیزیکدان‌ها!

  این موضوع نویدبخش یک پیشرفت بسیار مهم در فیزیک است. کار اصلی گلوبال‌ها نگه داشتن کوارک‌ها در محل‌شان و پایدار نگه داشتن اتم‌ها است. کوارک‌ها بلوک‌های سازنده پروتون‌ها و نوترون‌ها هستند. این کارکرد باعث می‌شود که گلوبال‌ها را بخشی از نیروی هسته‌ای «قوی» محسوب کنیم که یکی از چهار نیروی اساسی همراه با گرانش، […]

26 اردیبهشت 1403

چرا چربی بازو مهم است؟

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است دانشمندان یونانی در مطالعه‌ای جدید، ارتباطی بین چربی بازو و کیفیت استخوان ستون فقرات کشف کرده‌اند. این یافته‌ها می‌تواند به روشی جدید برای پیش‌بینی و پیشگیری از شکستگی‌های ستون فقرات در افراد مسن منجر شود. پوکی استخوان، بیماری شایعی که باعث ضعیف شدن و شکننده شدن […]

26 اردیبهشت 1403

جنجالی که یک «موش مُرده» در ژاپن به پا کرد!

 یک شرکت تولید نان ژاپنی به خاطر پیدا شدن بقایای موش مرده در محصولات توزیع شده خود، بسته های نان را از بازار جمع کرد و عذرخواهی کرد.      به نقل از اسوشیتیدپرس، شرکت پاسکو پس پیدا شدن بقایای موش مرده در دو بسته نان حدود ۱۰۴ هزار بسته نان سفید را از قفسه […]