شهریار مغانلو با گلزنی در پیکان و در سن بالا در فوتبال ایران ستاره شد. مهاجمی که تقریباً همه ویژگی‌های لازم برای یک مهاجم را داشت و ترجیح داد به جای پیوستن به تیم‌های بزرگ، راهی پرتغال شود که در آن سن و آن تجربه این انتخاب اشتباه از او بعید بود. بعد از آن […]

- شهریار مغانلو به دنبال ۲ رکورد؛ مهاجم سپاهان به رکورد اسطوره استقلال می‌رسد؟/ تاریخ‌سازی با وجود افت آماری!

شهریار مغانلو با گلزنی در پیکان و در سن بالا در فوتبال ایران ستاره شد. مهاجمی که تقریباً همه ویژگی‌های لازم برای یک مهاجم را داشت و ترجیح داد به جای پیوستن به تیم‌های بزرگ، راهی پرتغال شود که در آن سن و آن تجربه این انتخاب اشتباه از او بعید بود.

بعد از آن به پرسپولیس آمد و بعد از جا افتادن در این تیم به خاطر مبلغ بالای رضایت‌نامه راهی سپاهان شد. او فصل قبل با زدن ۱۳ گل در هفته پایانی عنوان آقای گلی را به خود اختصاص داد، در حالی که پیش از بازی هفته آخر رضا اسدی از تراکتور جدی‌ترین رقیب او بود که هفته‌ها در صدر جدول گلزنان قرار داشت.

در هفته آخر فصل قبل مهدی قایدی هتریک کرد و او هم از اسدی عبور کرد اما شهریار با یک گل به عنوان آقای گلی رسید. آن هم با عدد ضعیف ۱۳ گل که برای یک لیگ حرفه ای و سی مسابقه در یک فصل عدد بسیار ناچیزی است.

در طول تاریخ برگزاری لیگ در ایران همه فصل‌ها با حضور ۱۶ تیم برگزار نشده و برای مقایسه میانگین آمار آقای گل‌ها اولین شرط، عدالت در تعداد بازی است. در ادواری از لیگ که ۱۶ تیم در سطح اول فوتبال ایران حضور داشته‌اند و هر تیم ۳۰ مسابقه برگزار کرده، رکورد شهریار در فصل بیست و دوم لیگ برتر حرفه‌ای با فقط ۱۳ گل ضعیف‌ترین آمار تاریخ بود!

تا قبل از فصل قبل و در ادوار ۱۶ تیمی عبدالجلیل گلچشمه و کوروش برمک از ابومسلم و تراکتور در فصل هشتم لیگ آزادگان، کریم انصاری فر از تراکتور در لیگ سیزدهم حرفه‌ای و گادوین منشا از مس رفسنجان در لیگ بیست و یکم، فقط با ۱۴ گل آقای گل شده بودند و صاحب ضعیف‌ترین آمار تاریخ که شهریار این رکورد را تقلیل داد!

اما حالا و در فاصله ۴ هفته تا پایان فصل شهریار ۱۵ گل به ثمر رسانده و این فرصت را دارد که ضمن مساوی کردن با رکورد تکرار آقای گلی عنایتی و مهدی طارمی در استقلال و پرسپولیس، به رکورد بیشترین گل زده در تاریخ نیز حمله کند. رکوردی که در ادوار ۱۶ تیمی بالاترین سطح فوتبال ایران در اختیار رضا عنایتی با ۲۱ گل است.

عنایتی در لیگ پنجم حرفه‌ای با پیراهن استقلال عنوان آقای گلی فصل را بدست آورد و همزمان صاحب دو رکورد شد. او در لیگ چهارم با ۲۰ گل آقای گل شده بود و حالا با ۲۱ گل در ۳۰ مسابقه آن فصل، ضمن رکورد شکنی اولین مهاجمی شد که در تاریخ لیگ برتر از عنوان آقای گلی خود دفاع می‌کند.

بعدها مهدی طارمی هم این رکورد را با لباس پرسپولیس تکرار کرد، او در لیگ پانزدهم با ۱۶ گل آقای گل شد و در فصل شانزدهم با ۱۸ گل عنوانش را تکرار کرد اما کسی به رکورد ۲۱ گل بهترین گلزن تاریخ ادوار لیگ یعنی عنایتی نرسید.

حالا شهریار مغانلو ۶ گل در ۳۶۰ دقیقه باقیمانده از این فصل نیاز دارد تا با این رکورد عنایتی مساوی کند، رکوردی که تا امروز دست نیافتنی بود و رضا نوروزی هم که در لیگ دهم ۲۴ گل با لباس فولاد زد، در لیگ ۱۸ تیمی با ۳۴ بازی فصل به این عدد رسید.

بیشتر بخوانید: پاسخ کمیته انضباطی به رأی بی‌سابقه بازی پرسپولیس و سپاهان

منبع: خبـر ورزشی

27 اردیبهشت 1403

یافته های جدید و مرموز فیزیکدان‌ها!

  این موضوع نویدبخش یک پیشرفت بسیار مهم در فیزیک است. کار اصلی گلوبال‌ها نگه داشتن کوارک‌ها در محل‌شان و پایدار نگه داشتن اتم‌ها است. کوارک‌ها بلوک‌های سازنده پروتون‌ها و نوترون‌ها هستند. این کارکرد باعث می‌شود که گلوبال‌ها را بخشی از نیروی هسته‌ای «قوی» محسوب کنیم که یکی از چهار نیروی اساسی همراه با گرانش، […]

26 اردیبهشت 1403

چرا چربی بازو مهم است؟

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است دانشمندان یونانی در مطالعه‌ای جدید، ارتباطی بین چربی بازو و کیفیت استخوان ستون فقرات کشف کرده‌اند. این یافته‌ها می‌تواند به روشی جدید برای پیش‌بینی و پیشگیری از شکستگی‌های ستون فقرات در افراد مسن منجر شود. پوکی استخوان، بیماری شایعی که باعث ضعیف شدن و شکننده شدن […]

26 اردیبهشت 1403

جنجالی که یک «موش مُرده» در ژاپن به پا کرد!

 یک شرکت تولید نان ژاپنی به خاطر پیدا شدن بقایای موش مرده در محصولات توزیع شده خود، بسته های نان را از بازار جمع کرد و عذرخواهی کرد.      به نقل از اسوشیتیدپرس، شرکت پاسکو پس پیدا شدن بقایای موش مرده در دو بسته نان حدود ۱۰۴ هزار بسته نان سفید را از قفسه […]