به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، شرکت بریتانیایی جانسون متی در گزارشی اعلام کرد که بازار پلاتین در سال ۲۰۲۴ با بزرگترین کمبود عرضه خود در ۱۰ سال گذشته مواجه می شود زیرا محموله های روسیه از بالاترین سطح سال گذشته به حالت عادی بازگشته و تقاضای صنعتی ثابت می ماند. اقتصاد ۱۰۰ نوشت:جانسون متی […]

- برادر طلا به شدت نایاب شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، شرکت بریتانیایی جانسون متی در گزارشی اعلام کرد که بازار پلاتین در سال ۲۰۲۴ با بزرگترین کمبود عرضه خود در ۱۰ سال گذشته مواجه می شود زیرا محموله های روسیه از بالاترین سطح سال گذشته به حالت عادی بازگشته و تقاضای صنعتی ثابت می ماند.

اقتصاد ۱۰۰ نوشت:جانسون متی عنوان کرد که انتظار دارد تمام فلزات گروه پلاتین (PGM) مانند پلاتین، پالادیوم و رودیم در سال ۲۰۲۴ با کسری باقی بمانند. فلزات گروه پلاتین یا خانواده پلاتین شامل ۶ عنصر فلزی پلاتین، پالادیم، رودیم، روتنیوم، ایریدیوم و اوسمیوم می شود و همگی آن ها از فلزات واسطه هستند. از این سه فلز(پلاتین، پالادیوم و رودیم) در اتوکاتالیست هایی استفاده می شود که انتشار گازهای گلخانه ای از موتورهای خودرو را کاهش می دهد و پلاتین نیز در سایر صنایع و برای جواهرات و سرمایه گذاری استفاده می شود.

جانسون متی اعلام کرد که انتظار دارد کسری بازار پلاتین در سال جاری از ۵۱۸ هزار اونس در سال ۲۰۲۳ به ۵۹۸ هزار اونس افزایش یابد. این سازمان پیش بینی کرد که تقاضای پلاتین در حدود ۷.۶۱ میلیون اونس تثبیت خواهد شد، با کاهش اندک در خودرو و جواهرات که با افزایش سرمایه گذاری متعادل می شود. همچنین انتظار می رود مصرف بخش خودرو ۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد، در حالی که پیش بینی می شود عرضه اولیه ۲ درصد کاهش یابد زیرا محموله های روسیه پس از فروش سنگین ذخایر استخراج شده در سال ۲۰۲۳ به سطح عادی تر باز می گردند.

جانسون متی افزود استفاده خودروسازان برای پالادیوم، حدود ۷ درصد کاهش می یابد و تقاضای کلی را به ۹.۷۳ میلیون اونس کاهش می دهد و کسری بازار را از ۱.۰۲ میلیون اونس در سال گذشته به ۳۵۸ هزار اونس کاهش می دهد.

روپن رایتاتا، مدیر تحقیقات بازار در جانسون متی اظهار کرد که کاربران خودرویی و صنعتی در سال های ۲۰۲۰ تا۲۰۲۲ بیش از نیاز خود فلز خریداری کردند تا ریسک های قیمت و عرضه را کاهش دهند. از آن زمان، مصرف کنندگان از موجودی مازاد PGM استفاده کرده اند و حتی برخی فلزات را به بازار بازگردانده اند.

طبق گزارش رویترز، برای رودیوم نیز انتظار می رود مصرف خودرو حدود ۶ درصد کاهش یابد و کل تقاضا را ۴ درصد کاهش دهد و به ۱.۰۶ میلیون اونس برساند. بازار رودیوم احتمالاً ۶۵ هزار اونس کمتر از ۱۲۵ هزار اونس در سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد.

منبع: خبـرآنلاین

27 اردیبهشت 1403

یافته های جدید و مرموز فیزیکدان‌ها!

  این موضوع نویدبخش یک پیشرفت بسیار مهم در فیزیک است. کار اصلی گلوبال‌ها نگه داشتن کوارک‌ها در محل‌شان و پایدار نگه داشتن اتم‌ها است. کوارک‌ها بلوک‌های سازنده پروتون‌ها و نوترون‌ها هستند. این کارکرد باعث می‌شود که گلوبال‌ها را بخشی از نیروی هسته‌ای «قوی» محسوب کنیم که یکی از چهار نیروی اساسی همراه با گرانش، […]

26 اردیبهشت 1403

چرا چربی بازو مهم است؟

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است دانشمندان یونانی در مطالعه‌ای جدید، ارتباطی بین چربی بازو و کیفیت استخوان ستون فقرات کشف کرده‌اند. این یافته‌ها می‌تواند به روشی جدید برای پیش‌بینی و پیشگیری از شکستگی‌های ستون فقرات در افراد مسن منجر شود. پوکی استخوان، بیماری شایعی که باعث ضعیف شدن و شکننده شدن […]

26 اردیبهشت 1403

جنجالی که یک «موش مُرده» در ژاپن به پا کرد!

 یک شرکت تولید نان ژاپنی به خاطر پیدا شدن بقایای موش مرده در محصولات توزیع شده خود، بسته های نان را از بازار جمع کرد و عذرخواهی کرد.      به نقل از اسوشیتیدپرس، شرکت پاسکو پس پیدا شدن بقایای موش مرده در دو بسته نان حدود ۱۰۴ هزار بسته نان سفید را از قفسه […]