شرایط تدریس کتاب‌های کمک‌آموزشی در مدارس اعلام شد
شرایط تدریس کتاب‌های کمک‌آموزشی در مدارس اعلام شد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با اشاره به اینکه کتب کمک‌درسی مجاز برای تدریس در مدارس باید از سازمان پژوهش اعتبارنامه داشته باشند، اعلام کرد کنار گذاشتن کتاب درسی و صرفا تدریس کتاب‌های کمک‌آموزشی توسط معلمان تخلف است.

علی لطیفی  ، با بیان اینکه بر اساس مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش مدارس برای استفاده از هر کتاب، منبع یا ماده آموزشی و کتاب‌های کمک‌آموزشی  باید از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعتبارنامه دریافت کنند، اظهار کرد: متاسفانه برخی مدارس به این قضیه توجه نمی‌کنند و اینکه به طور کل کتاب درسی را کنار گذاشته و فقط یک کتاب کمک درسی را تدریس کنند تخلف است.

وی ادامه داد: البته محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیر دولتی برنامه‌ای دارد و این امر را خیلی جدی پیاده کرده‌اند که در مدارس غیر دولتی هیچ کتاب کمک آموزشی و یا هیچ متنی بدون دریافت اعتبار نامه از سازمان پژوهش تدریس نشود. بنابراین اینکه برخی مدارس فقط کتاب کمک درسی را آموزش دهند تخلف و خلاف مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش است.

 کتاب‌های کمک‌آموزشی باید از سازمان پژوهش تاییدیه داشته باشند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با تاکید بر اینکه متن اصلی که در مدارس تدریس می‌شود باید متن کتاب درسی باشد، توضیح داد: اگر مدارس می‌خواهند از محصول کمک آموزشی استفاده کنند حتما این محصولات باید از سازمان پژوهش تاییدیه داشته باشند. در واقع ناشری که کتاب را چاپ کرده باید از سازمان پژوهش مجوز بگیرد و مدیر مدرسه نیز یاید چک کند که این کتاب مجوز از سازمان پژوهش دارد یا خیر؟ چراکه مدرسه می‌تواند در چارچوب مواد و محصولات کمک آموزشی مجوز دار در این زمینه فعالیت داشته باشند.

به گزارش زیرنویس، لطیفی درباره چگونگی استعلام درباره ناشرین دارای تاییدیه از سازمان پژوهش نیز عنوان کرد: در این راستا ما دو سامانه یکی برای ساماندهی مواد و منابع آموزشی مکتوب و دیگری برای ساماندهی مواد و منابع آموزشی غیر مکتوب داریم. آدرس این دو سامانه standard.roshd.ir و  دیگری “سامانه کتاب” است. ناشرین می توانند با مراجعه به این دو سایت مواد و منابع آموزشی خود را ثبت کرده و تاییدیه دریافت کنند، مدارس نیز می توانند با مراجعه به این دو سایت فهرست کتب و محصولاتی که تاییدیه دارند را مشاهده کنند.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: آن زمان که برسیم به جایی که برنامه درسی را در اختیار مدارس قرار دهیم، مدارس می‌توانند در چارچوب برنامه درسی از بین مواد آموزشی متنوع برای تدریس انتخاب کنند، اما الان که ما به صورت متمرکز فقط یک کتاب و آن هم کتاب درسی را داریم، مدارس حتما باید کتاب درسی را مرجع قرار دهند و صرفا از مواد و منابع آموزشی دارای مجوز از سامانه‌های یاد شده استفاده کنند.

منبع:ایسنا