صفر تا ۱۰۰ اقدامات انجام شده برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی در ایران
صفر تا ۱۰۰ اقدامات انجام شده برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی در ایران

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در کشور حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز با آسیب شنوایی تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود ۱۰ هزار نفر به صورت تلفیقی در مدارس عادی در حال تحصیل هستند.

حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور  با اشاره به فعالیت‌های این سازمان برای نوآموزان و دانش‌آموزان با آسیب شنوایی ، اظهار کرد: هرگونه ضایعه در سیستم شنوایی که سبب بروز اشکالاتی در شنیدن و ارتباط کلامی ‌می‌‏شود، آسیب شنوایی نامیده می‌‏شود.

وی ادامه داد: شنوایی مهم‌‏ترین یا به عبارتی اصلی‌‏ترین حس مورد نیاز برای یادگیری زبان گفتاری است؛ زبانی که نه تنها برای برقراری ارتباط به آن نیاز داریم، بلکه یادگیری علوم مختلف نیز به واسطه آن صورت می‏گیرد.

طریفی حسینی با بیان اینکه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی به دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند، گفت: اولین گروه، «دانش‌آموزان با آسیب شنوایی خفیف» است؛ این گروه به دانش‌آموزانی اطلاق می‌شود که با میزان باقیمانده شنوایی حتی با استفاده از وسایل کمک شنوایی و بهره‌گیری از راهنمایی‌های آموزشی، برای دریافت مطالب شنیداری و گفتاری کافی نبوده و میزان افت شنوایی آنها بین ۶۹-۳۵ دسی‌بل است.

وی افزود: گروه دوم، «دانش‌آموزان با آسیب شنوایی عمیق» است؛ این گروه به دانش‌آموزانی اطلاق می‌شود که با میزان باقیمانده شنوایی علی‌رغم استفاده از وسایل کمک شنوایی نتوانند گفتار را از طریق حس شنوایی بشنوند و میزان افت شنوایی آنها ۷۰ دسی بل و یا بیشتر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: دانش‌آموزان با آسیب شنوایی در چهار دوره تحصیلی شامل پیش‌دبستان، ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم (رشته‌های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای) در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند و محتوای درسی آنان همانند دانش‌آموزان مدارس عمومی همراه با جزوات مناسب‌سازی شده ویژه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی است؛ همچنین این دانش‌آموزان در پایان دوره متوسطه دوم می‌توانند در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مشغول به تحصیل شوند.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خدمات آموزشی مختلفی به دانش‌آموزان با آسیب شنوایی ارائه می‌کند، گفت: از جمله این خدمات می‌توان به تألیف ۱۴ جلد کتاب و راهنمای معلم زبان آموزی و جمله سازی پایه اول مقدماتی تا پایه ششم، تألیف ۲۳ واحد کار در دوره پیش دبستانی (آمادگی ۱ و ۲)، راه‌اندازی رشته تربیت‌بدنی ویژه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی در هنرستان برای اولین بار در سال ۱۴۰۲، تألیف راهنمای معلم آموزشی ـ توانبخشی نوآموز زیر ۴ سال به روش شفاهی AVT، مناسب‌سازی بیش از ۵۱ جلد کتاب در ۳ دوره تحصیلی (ابتدایی ۳۷ جلد، متوسطه اول ۹ جلد و متوسطه دوم ۵ جلد) و تجهیز کلاس‌های نوآموزان و دانش‌آموزان به سیستم هوشمند با توجه به رویکرد آموزشی ـ دیداری این گروه اشاره کرد.

طریفی حسینی اضافه کرد: از دیگر اقدامات شامل توسعه رشته‌های مهارتی در شاخه کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای در هنرستان‌های ویژه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی(۳۶ رشته شامل ۳۰ رشته کاردانش و ۶ رشته فنی‌وحرفه‌ای)، تأمین اعتبار کمک هزینه مواد مصرفی هر ساله  به هنرستان‌های ویژه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی، ایجاد رشته‌های مهارتی جدید در هنرستان‌های دانش‌آموزان با آسیب شنوایی مبتنی بر مطالعات آمایشی و نیازهای بوم و ابلاغ اعتبار مورد نیاز برای تجهیز کارگاه‌های این رشته‌ها و تدوین دستورالعمل استفاده از زبان اشاره و الفبای گویای باغچه‌بان و ابلاغ به تمام ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها(مستند سازی) و ادارات آموزش و پرورش استثنایی است.

وی ادامه داد: تربیت ۶۵ مدرس زبان اشاره در سطح کشور، آموزش زبان اشاره در دو سطح مقدماتی و تکمیلی به تعداد ۷ هزار نفر در سال گذشته، تهیه درس‌افزارهای آموزشی( تهیه و تولید وب اپلیکیشن فرهنگ واژگان زبان اشاره، تهیه و تولید نرم افزار فرهنگ واژگاه به زبان اشاره (۱۴۰۱) ، تهیه و تولید درس‌افزار آموزش واژگان کتاب فارسی به زبان اشاره و تهیه و تولید درس افزار آموزش زبان انگلیس دوره اول متوسطه(هفتم، هشتم و نهم) از دیگر اقدامات است.

 خدمات توانبخشی ارائه شده به دانش‌آموزان با آسیب شنوایی

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به خدمات توانبخشی ارائه شده به دانش‌آموزان با آسیب شنوایی، گفت: ارائه خدمات توانبخشی(تربیت شنیداری، کاردرمانی و گفتاردرمانی) درون و برون مدرسه‌ای، ارائه خدمات تشخیصی، شنوایی سنجی و تربیت شنیداری به نوآموزان و دانش‌آموزان با آسیب شنوایی از بدو تشخیص و ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده این نوآموزان و دانش‌آموزان از بدو تشخیص از جمله این خدمات است.

به گزارش زیرنویس،  وی به تعداد دانش‌آموزان با آسیب شنوایی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز با آسیب‌شنوایی تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود ۱۰ هزار نفر به صورت تلفیقی در مدارس عادی در حال تحصیل هستند.

طریفی حسینی افزود: رویکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تقویت رویکرد تلفیقی از طریق آموزش و توانمندسازی مدیران و معلمان مدارس عادی، مناسب سازی فضای فیزیکی مدارس و اصلاح و مناسب سازی و غنی سازی برنامه‌های آموزشی و درسی این دانش‌آموزان است.

منبع:فارس