محمد باقری‌ معتمد در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری زیرنویس، در خصوص عملکرد ملی‌پوشان تکواندو در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو اظهار داشت: ابتدا باید بگویم که به وجود تک‌تک این بچه‌ها افتخار می‌کنم، اما رویدادهای قهرمانی جهان، قهرمانی آسیا و گرندپری را دیده بودند و نمی‌توانیم بگویم که آنها کم تجربه بودند. با این […]

محمد باقری‌ معتمد در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری زیرنویس، در خصوص عملکرد ملی‌پوشان تکواندو در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو اظهار داشت: ابتدا باید بگویم که به وجود تک‌تک این بچه‌ها افتخار می‌کنم، اما رویدادهای قهرمانی جهان، قهرمانی آسیا و گرندپری را دیده بودند و نمی‌توانیم بگویم که آنها کم تجربه بودند. با این شرایط شاهد نتایج خوبی نبودیم و بدترین نتیجه تاریخ بازی‌های آسیایی رقم خورد.

وی افزود: متأسفانه باز هم نمی‌خواهیم قبول کنیم  که روند کادرفنی به خصوص بیژن مقانلو به نتیجه نخواهد رسید. این بچه‌ها نیروی جوانی دارند و از توانایی فردی خود استفاده می‌کنند که به مدال نقره و برنز می‌رسند. بچه‌های ما در ثانیه‌های آخر نتیجه را واگذار کردند و از لحاظ روحی و روانی آماده نبودند. این هنر «کُچ» است که از لحاظ روحی و روانی بچه‌ها را آماده نگه دارد. می‌توانستیم با این بچه‌ها نتایج بهتری را کسب کنیم، اما در ثانیه‌های پایانی نتایج را واگذار کردیم.

بحث ناداوری توجیه است

«کادرفنی و مسئولان فدراسیون پس از پایان مسابقات دو عامل تغییر نسل و جوانی تیم و اشتباهات داوری را در عدم کسب مدال تأثیرگذار عنوان کردند، آیا موافق این موضوع هستید»، مربی سابق تیم ملی تکواندو در پاسخ به این سؤال گفت: بحث ناداوری که توجیه است. چطور وقتی ما بازیکن چین را می‌بریم از بحث میزبانی و ناداوری صحبت نمی‌کنیم، اما وقتی به دیگر بازیکن چین می‌بازیم این مسائل را می‌گویند؟ اگر همه بازیکنان ما به چینی‌ها باخته بودند، می‌توانستیم این موضوع را لحاظ کنیم که ناداوری از طرف میزبان صورت گرفته است.

باقری‌ معتمد تصریح کرد: در همین مسابقات چین را بردیم و این توجیهات را نمی‌فهمم. با همین حرف‌ها و توجیهات تکواندو را نابود می‌کنند. به عنوان بازیکن و مربی باید شهامت داشته باشیم. می‌توانید از بازیکنان بپرسید که در حق آنها واقعاً ناداوری شده است یا نه؟ وقتی بازیکن ما فیلیپینی می‌خورد و ۴ تا ۵ امتیاز از دست می‌دهد چه ناداوری بوده است؟ سیستم در حال امتیاز دادن است و مگر می‌شود داور خودش سوئیچ کند و امتیاز بدهد؟ با این صحبت‌ها خودشان را زیر سؤال می‌برند و متأسفانه آدم‌های ضعیفی هستند.

محمد باقری معتمد , تکواندو , تکواندو ایران , بیژن مقانلو , هادی ساعی , بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو ,

مقانلو هر بار یک بهانه می‌آورد

دارنده مدال برنز المپیک لندن ادامه داد: همیشه رک حرف‌ زده‌ام و آدم باید شهامت پذیرش نتیجه را داشته باشد. مقانلو هر بار که می‌بازد یک بهانه‌ای می‌آورد. هر بار از تغییر نسل صحبت می‌کنند، در حالی که این بچه‌ها را هم ما به تیم ملی معرفی کردیم و دوستان در حال پُز دادن با آن هستید. در همان چند تورنمنتی که در تهران برگزار شد همه این بچه‌ها بازی کردند و نتیجه گرفتند. وقتی تیم ملی را تحویل گرفتند از همین بازیکن استفاده و به اسم خودشان تمام کردند و هر بار بعد از دو سال می‌گویند در حال تغییر نسل هستید.

وی با انتقاد از  عدم رعایت چرخه انتخابی عنوان کرد: دوستان ابتدای سال انتخابی برگزار می‌کنند و تیم را برای همه مسابقات می‌بندند. بازی‌های آسیایی یک رویداد رسمی دیگر بود و باید چرخه انتخابی را برای این مسابقات رعایت می‌کردند تا بچه‌ها در داخل رقابت کنند که در مسابقات نتیجه درست را بگیرند. حتی این را هم رعایت نکردند.

باقری‌ معتمد در خصوص اینکه گفته می‌شود برخی ملی‌پوشان از عدم برگزاری انتخابی برای بازی‌های آسیایی ناراحت هستند، گفت: این موضوع از بازخورد رفتار و نظرات بچه‌ها در فضای مجازی مشخص است. طرف ناراحت است و از ناراحتی به شهر خودش یا یک کشور دیگر برای تمرین رفته است. اگر چرخه انتخابی رعایت می‌شد این اتفاقات نمی‌افتد و باید زمانی را برای انتخابی بازی‌های آسیایی مشخص می‌کردند. یک انتخابی می‌گذارند و تیم را بر همان اساس برای رویدادهای مختلف می‌بندند که این درست نیست.

محمد باقری معتمد , تکواندو , تکواندو ایران , بیژن مقانلو , هادی ساعی , بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو ,

استرس مقانلو بالا است و کارت اشتباه می‌کشد

دارنده طلای بازی‌های آسیایی هانگژو  با انتقاد از اشتباهات کادرفنی تیم ملی در کارت کشیدن گفت: مسابقات را در کنار یکی از دوستان که ورزشکار نبود تماشا می‌کردم و حتی صدای او نیز از کارت کشیدن‌های اشتباه مربی تیم ملی در آمده بود. بارها گفتم که استرس مقانلو بالا است و این مسئله جاهایی به ضرر بازیکن است و دودش به چشم او می‌رود. بازیکن چه گناهی کرده که مربی کارت اشتباه می‌کشد و جایی که باید کارت داشته باشد به دلیل اشتباه دیگر کارت ندارد. این موارد دست به دست هم می‌دهد تا این نتایج به دست بیاید.

وی افزود: در جهانی گذشته نیز مقانلو بارها کارت اشتباه کشید و سرنوشت بازی عوض شد. با کسی خصومت ندارم و این اتفاقات افتاده است. خرج زندگی من را تکواندو نمی‌دهد و دستم در جیب اینها نیست، دلسوز این رشته هستم و همیشه صادقانه حرف زده‌ام، اما با این روند باید به فکر کسب سهمیه قاره‌ای باشیم. در صورتی که یک تا دو سهمیه بگیریم و در آن مسابقات نیز خدای نکرده نتیجه نگیریم باز هم حتماً می‌خواهند بگویند نسل طلایی و باید ۴ سال فرصت داد تا برای المپیک ۲۰۲۸ نتیجه بگیریم.

محمد باقری معتمد , تکواندو , تکواندو ایران , بیژن مقانلو , هادی ساعی , بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو ,

اگر ساعی می‌تواند کار فنی کند روی صندلی «کُچ» هم بشیند

باقری‌ معتمد در خصوص برگشتن کادرفنی و بازیکنان ما به سمت سکوها در زمان‌های استراحت گفت: برای من از آنجا فیلم صحبت‌هایی که از روی سکو می‌شد را فرستادند. همین صحبت‌ها باعث شده بود چشم بازیکن فقط به بالا و حرف رئیس فدراسیون بوده و کسی حرف مربی را قبول نداشته باشد. فیلم این اتفاقات در مسابقات آقایان و بانوان هست و من نیز دیدم و صدای آنها نیز موجود است.

دارنده دو مدال طلای جهان عنوان کرد: اگر واقعاً رئیس فدراسیون ما می‌تواند مسائل فنی را انتقال بدهد چرا روی صندلی کچ نمی‌نشیند و سرمربی نمی‌شود؟ اگر ادعای مربیگری و انتقال درست مسائل فنی را دارید چرا نتایج اینگونه شده است؟ بالاخره بازیکن باید به یک یا دو نفر توجه کند نه اینکه چشمش روی سکوها باشد. از طرفی مگر ساعی در تمرینات حضور دارد که از شرایط بچه‌ها اطلاع داشته باشد؟

محمد باقری معتمد , تکواندو , تکواندو ایران , بیژن مقانلو , هادی ساعی , بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو ,

انتقاد ناپذیری فدراسیون فعلی خیلی بدتر از گذشته است

وی با انتقاد از مدیرت فدراسیون تکواندو یادآور شد: وقتی فدراسیون تکواندو بشود رفیق‌بازی و مربیان تیم ملی با رفیق‌بازی انتخاب شوند بیشتر از این نباید انتظار داشت. وقتی دور و بر ساعی رفقای او هستند و کسانی که انتقاد می‌کنند بیرون باشند نتیجه آن همین می‌شود. شرایط انتقاد ناپذیری فدراسیون فعلی خیلی بدتر از گذشته است. زمان پولادگر انتقاد می‌کردم و حرفم را می‌زدم، اما با این شرایط از من کمک خواستند و رفتم کمک کردم. بارها در مصاحبه‌های خود گفتم مشکل برخی‌ “منم منم” است.

باقری‌ معتمد ادامه داد: کسی که بخواهد کمک کند در قالب مربی نیز می‌تواند این کار را انجام دهند. اگر مقانلو را از هدایت تیم ملی بردارند و از او بخواهند تیم ملی سرمربی نداشته باشند و با چند مربی اداره شود، آیا حاضر به همکاری خواهد بود؟ اینها دنبال اسم هستند و اعتقاد دارم باید سرمربیگری را از تکواندو ایران به خصوص از کیوروگی برداشت. اگر قرار است این نتایج را بگیریم از چند جوان به روز و رزومه‌دار به عنوان مربی استفاده کنیم.

یک سال و نیم است یک مدال طلا در رویدادهای اصلی نگرفته‌اند

دارنده دو مدال طلای آسیا افزود: یک سال و نیم است که تیم ملی در دو دوره مسابقات جهانی، یک دوره مسابقات آسیایی و یک بازی‌های آسیایی یک مدال طلا هم نگرفته است. عیار یک تیم در مسابقات المپیک، قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی مشخص می‌شود و اینکه بعد از ناکامی در این رویدادهای اصلی در یک گرندپری مدال گرفتیم که نباید مبنا باشد.

محمد باقری معتمد , تکواندو , تکواندو ایران , بیژن مقانلو , هادی ساعی , بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو ,

مهروز ساعی سریع‌ترین مدال برنز بازی‌های آسیایی را گرفت

وی در خصوص عملکرد تکواندو بانوان در هانگژو گفت: وقتی رئیس، خواهر خودش را بدون روزمه مربیگری به عنوان مربی تیم ملی انتخاب می‌کند باید هم این نتایج کسب شود. روزمه مدالی مهروز ساعی نیز مشخص است و او سریع‌ترین مدال برنز تاریخ بازی‌های آسیایی را با یک استراحت و یک باخت گرفت. با این رزومه ایشان مربی تیم ملی و عضو کمیته فنی شده است و دیگر چه انتظاری می‌خواهید داشته باشید. مداح نیز سال‌ها نبود و مهرو کمرانی تیم ملی را دو دستی تقدیم او کرد و ایشان با همان تیم قهرمان آسیا شد، اما بعد از آن در هیچ مسابقه‌ای نتیجه نگرفتند.

باقری‌ معتمد تصریح کرد: تنها ناهید کیانی بعد از این همه تجربه و حضور در رویدادهای مختلف به مدال طلا رسید که باید هم می‌گرفت و انتظارها با توجه به توانایی‌های کیانی از او همین بود. چرا بعد از این مدال نتوانستید این بچه را حفظ کنید و در دو رویداد اخیر باخته است؟ همه جا گفتید کیانی با رنکینگ ۵ به المپیک خواهد رفت، در حالی که این همه امتیاز از دست داده و مشخص نیست بتواند این جایگاه را حفظ کند.

بدبختی تکواندو ما ترس است

مربی سابق تیم ملی تکواندو در پاسخ به این سؤال که برای کسب سهمیه باید در مسابقات قاره‌ای شرکت کنیم، به زیرنویس گفت: بدبختی تکواندو ما ترس است و در همه گرندپری‌ها بازیکن را تحت فشار می‌گذارند که رنکینگش ارتقا پیدا کند تا به بازیکنان ضعیف‌تر بخورد. به این اعتقاد ندارم و در دو المپیک‌های قبلی بازیکن اردنی و ازبکستانی از طریق قاره‌ای سهمیه گرفتند و در المپیک به مدال طلا رسیدند.

وی ادامه داد: کیفیت مهم است؛ نه اینکه سه سال بازیکن را تحت فشار بگذارید تا در تمام گرندپری‌ها شرکت کند به امید اینکه رنکینگش بهتر و در المپیک با قرعه بهتری روبه‌رو شود. برای مقانلو اتفاقات المپیک ریو تجربه نشده که سه بازیکن ما که رنکینگ یک و دو دنیا را داشتند در بازی ابتدایی خود باختند. اینها دنبال منافع شخصی هستند و دلشان برای بچه‌ها نمی‌سوزد.

محمد باقری معتمد , تکواندو , تکواندو ایران , بیژن مقانلو , هادی ساعی , بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو ,

دوستان فقط دنبال سفر هستند

باقری‌معتمد با انتقاد از غیبت‌های طولانی رحیمی در محل فدراسیون گفت: رحیمی دبیر فدراسیون شده تا کارهای اجرایی انجام بدهد، نه اینکه فدراسیون روی هوا باشد. با سفرهای مداوم ایشان چه کسی فدراسیون را اداره می‌کند؟ این دوستان فقط دنبال سفر هستند و فکر می‌کنند هر چه در سفر باشند رزومه آنها بهتر خواهد شد. ای کاش فدراسیون به اهلش می‌رسید و این رفیق‌باز‌ها نبود تا روزهای خوش تکواندو نزدیک‌تر می‌شد. با این فدراسیون ما روز خوش نخواهیم دید.

اتاق فکری که خواهر فدراسیون عضوش باشد خروجی ندارد

وی در خصوص رند نزولی نتایج تیم‌های پایه گفت: کادرفنی کلاً ۱۸۰ درجه تغییر کرد و با هم پاس کاری می‌کنند. هر جا به نفع‌شان باشد به صورت کلی کادرفنی را تغییر می‌دهند. در همین رده بزرگسالان هیچ‌کسی کنار مقانلو نمی‌ماند. نفجم آمد و رفت. افلاکی ابتدا آمد و پس از مدتی رفت و دوباره بازگشت. از آن طرف تیم امید را تشکیل می‌دهند و یک اردو می‌فرستند و دوباره تعطیلش می‌کنند. فقط این کارها را می‌کنند و یک سفر می‌فرستند تا دهان‌ها را ببندند.

مربی سابق تیم ملی تکواندو خاطرنشان کرد: ۴،۵ بازیکن را به کمپ خارج از کشور فرستادند و کسی نیست بپرسد خروجی آن چه بود. کلاً روش اشتباه است و باید یک اتفاق فکر درست و حسابی تشکیل شود. اتاق فکری که خواهر رئیس فدراسیون عضوش باشد که خروجی نخواهد داشت و باید با حضور قهرمانان اجازه بدهند آنها حرف بزنند. در جلسه کمیته فنی که ساعی با رحیمی و خواهرش هماهنگ می‌شود و سه رأی دارد به یوسف کرمی و هادی افشار فرصتی نمی‌رسد.

انتهای پیام/

منبع خبر: تسـنیم