«تابناک با تو» – «فصل آش داره می‌رسه! می‌دونی اگه هر روزم آش بپزی بازم آش جدید داریم؟!» آش یکی از خوشمزه‌ترین و دلچسب‌ترین غذا‌ها برای فصل‌های سرد سال است. البته کسانی که عاشق آش هستند فصل و دمای هوا برایشان اهمیتی ندارد و همیشه به علاقه‌شان وفادارانه پایبندند! آش ترخینه در شهر‌های مختلف به روش‌های […]

اراکی‌ها روی این غذای شیک و پائیزی تعصب دارند (برترین ها)«تابناک با تو» – «فصل آش داره می‌رسه! می‌دونی اگه هر روزم آش بپزی بازم آش جدید داریم؟!» آش یکی از خوشمزه‌ترین و دلچسب‌ترین غذا‌ها برای فصل‌های سرد سال است. البته کسانی که عاشق آش هستند فصل و دمای هوا برایشان اهمیتی ندارد و همیشه به علاقه‌شان وفادارانه پایبندند!

آش ترخینه در شهر‌های مختلف به روش‌های گوناگونی تهیه می‌شود، اما اصالت این آش به استان مرکزی می‌رسد. در تمام دستور‌های تهیه این آش نکته‌ی اصلی وجود ترخینه است.

اراکی‌ها روی این غذای شیک و پائیزی تعصب دارند (برترین ها)

ترخینه را حتما دیده‌اید. اما خوب است بدانید که از ترکیب گندم، بلغور و جو که در دوغ خیس پخته است تهیه می‌شود. وقتی به اندازه کافی بپزد تبدیل به یک خمیر می‌شود و در اینجا به آن نمک و زردچوبه اضافه شده و آن‌ها را به شکل گلوله‌های کوچک درآورده و زیر نور آفتاب خشک می‌کنند.

اراکی‌ها روی این غذای شیک و پائیزی تعصب دارند (برترین ها)

مواد لازم برای آش ترخینه:

عدس    ۵۰ گرم

نخود     ۵۰ گرم

لوبیا چیتی      ۵۰ گرم

ترخینه       ۳۰۰ گرم

سبزی آش  ۳۰۰ گرم

پیاز       ۲ عدد متوسط

کشک      به مقدار لازم

نعناع و نمک و فلفل   به مقدار لازم

قدم اول:

مانند هر آش دیگر بهتر است که از شب قبل حبوبات را خیس کنید. چندبار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود.

قدم دوم:

ترخینه‌ها را در مقداری آب خیس کنید.

پیاز را خرد کرده و در قابلمه‌ای که روغن ریخته‌اید تفت بدهید. یکی از راز‌های آش خوشمزه به پیازداغ آن است. در این زمینه اصلا سهل انگاری نکنید!

حبوبات را (به غیر از عدس) آبکش کنید و به پیاز داغ اضافه کنید. کمی تفت بدهید و درون قابلمه آب بریزید. حرارت گاز را بالا ببرید وقتی که آب جوش آمد شعله را کم کنید.

قدم سوم:

ترخینه را هم آبکش کنید و آب آن را دور بریزید. عدس و ترخینه را بعد از یک ساعت از پخت آش به آن اضافه کنید. نمک وفلفل و زردچوبه را هم داخل آش بریزید و اجازه بدهید بپزد.

قدم چهارم:

اگر می‌خواهید این آش را با کشک میل کنید حواستان به نمک باشد. چون کشک به خودی خود شوری دارد نمک زیاد استفاده نکنید.

قدم پنجم:

نیم ساعت که از پخت ترخینه گذشت وقت اضافه کردن سبزی آش است. بخش خوش عطر و بوی ماجرا همین جاست. وقتی که عطر پخت سبزی آش بلند می‌شود دیگر خیلی خویشتن‌داری لازم است تا صبر کنید آش آماده بشود و میل کنید!

قدم آخر:

آش را با چه چیز‌هایی تزیین می‌کنند؟ پیازداغ، سیرداغ، نعناع داغ… به به. این آش را درست کنید، ولی تنها نخورید، حتما در یک دورهمی آن را سرو کنید و لذتش را ببرید. نوش جان!

منبع: برترین‌ها

+