به گزارش خبرنگار زیرنویس، آیت الله اعرافی در آیین افتتاح سال تحصیلی جدید موسسه آموزش عالی امام صادق (ع) ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق(ع) با بیان اینکه پیامبر(ص) مظهر تمامی اسما و صفات الهی است گفت: تجلی همه صفات و اسمای الهی در وجود رسول خدا (ص) و قرآن کریم است […]

- طوری اندیشه اسلامی را عرضه کنیم که شبهه را در دل خود هضم کند

به گزارش خبرنگار زیرنویس، آیت الله اعرافی در آیین افتتاح سال تحصیلی جدید موسسه آموزش عالی امام صادق (ع) ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق(ع) با بیان اینکه پیامبر(ص) مظهر تمامی اسما و صفات الهی است گفت: تجلی همه صفات و اسمای الهی در وجود رسول خدا (ص) و قرآن کریم است و اگر پیامبر نبود قرآنی نازل نمی‌شد و کسی قرآن را نمی‌فهمید.

وی ادامه داد: در وجود رسول خدا تابلویی از خلقت را می‌بینیم که هیچ تابلویی به این جامعیت و زیبایی نخواهیم دید.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در نهج‌البلاغه در بیش از ۴۰ مورد امیرالمؤمنین از پیامبر فرموده‌اند و یک فصل مهم نیز در مورد رسول خدا است؛ تقاضای من از طلاب این است که کتاب نهج‌البلاغه را همیشه کنار خود داشته باشند و هر روز با آن انس بورزند.

وی بیان کرد: امروز جریان فکری غرب به عنوان یک تمدن مادی بر جهان سیطره افکنده است و ما باید بتوانیم به آن فکر مادی پاسخی روشن و قوی بدهیم؛ اگر بخواهیم کلام معیار و موسسه معیاری در کلام اسلامی و شیعی نام ببریم در صدر آنها موسسه امام صادق(ع) قرار دارد.

آیت الله اعرافی گفت: جریان‌های کلامی متعددی در عالم اسلام و در میان مذاهب مختلف داریم و درون عالم تشیع نیز گرایش‌های مختلفی شاهدیم، اما معتقدیم یک کلام منضبط و ضابطه مند وجود دارد و این کلام منضبط باید در این موسسه شاخص باشد.

وی با اشاره به اهمیت روش و منهج تصریح کرد: کلام معیار بایستی مبتنی بر منهج قوی و حجت شرعی باشد؛ اصل کار ما و شما این است که در تبیین و ترویج و دفاع به گزاره‌ای که از منهج اصیل است تکیه بزنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه گاهی طلبه‌ها را از علم اصول دور می‌کنند که کار غلطی است گفت: علم اصول قواعدی برای استنباط فراهم می‌کند که اصل کار علم اصول است.

وی بیان کرد: علم اصول کار سختی است، اما آدم‌های تیز و هوشمند باید این سختی را بپذیرند تا به جای مهمی تکیه بزنند؛ انتظار از مراکز کلامی این است که قواعد استنباط در گزاره‌های کلامی و توصیفی را استخراج کنند.

آیت الله اعرافی گفت: ما ضمن اینکه مدافع به معنای خاص هستیم مدافع به معنای عام نیز هستیم یعنی اینکه در دفاع عام باید پیشگیری کنیم و اندیشه‌ای بیاوریم که شبهه و اشکال را در درون خودش هضم کند.

وی بیان کرد: کلام معیار کلامی است که چنان اندیشه عمیق و جذابی را از معارف الهی استنباط و ارائه کند که شبهه را در درون خودش هضم کند؛ دائم باید شبهه را رصد کرده و پاسخ دهیم و مرحله برتر آن است که طوری اندیشه اسلامی را عرضه کنیم که شبهه در دل آن هضم شود و راه را بر شبهه ببندد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه برای حرکت درست باید اندیشه غربی را بفهمیم و درست آن را معالجه کنیم، گفت: غرب فکری تولید کرده که دنیا را تسخیر کرده است و انقلاب اسلامی حرکتی است که می‌خواهد این معادله کلی را تغییر دهد و کار سختی است؛ ما باید برای آینده‌های سخت در مجاهدات علمی و عملی آماده شویم.

تبیین نقشه جامع علمی حرکت کلامی آینده حوزه، گسترش رشته‌ها بر اساس درختواره و اصلاح و نقد آن، تقویت گروه‌های علمی و نگاه پشتیبانی فکری و نرم‌افزاری نسبت به این رشته در سایر مراکز و نهادها، توجه به بحث فلسفه احکام، بسته‌های تبلیغی برای عرضه، تقویت بعد بین‌المللی، راه‌اندازی سطح ویژه بعد از سطح ۴، تشویق به تدوین پایان‌نامه، رصد سؤال و پرسشی که در دنیا و ایران است، پیوست تبلیغی و تبیینی در همه تحقیقات کلامی، اتصال خروجی‌ها به شبکه‌های تبلیغی کشور و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی ازجمله پیشنهادهای مدیر حوزه‌های علمیه به موسسه امام صادق(ع) بود.

منبع: خبـرگزاری حوزه