همدلی شیعه و سنی در خارگ/ از مقاومت دوران جنگ تا گام دوم انقلاب
همدلی شیعه و سنی در خارگ/ از مقاومت دوران جنگ تا گام دوم انقلاب

زیرنویس، گروه استان‌ها- حامد عرب‌زاده: وحدت اسلامی به منزله یک راهبرد ضروری در جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید بوده و باید در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی، امنیتی و فرهنگی دنبال شود؛ راهبردی که سطوح سیاستمداران، نخبگان و علما و جامعه اسلامی را در برمی‌گیرد. دفاع مقدس و جنگ تحمیلی دشمنان انقلاب علیه ملت ایران، […]

زیرنویس، گروه استان‌ها- حامد عرب‌زاده: وحدت اسلامی به منزله یک راهبرد ضروری در جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید بوده و باید در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی، امنیتی و فرهنگی دنبال شود؛ راهبردی که سطوح سیاستمداران، نخبگان و علما و جامعه اسلامی را در برمی‌گیرد.

دفاع مقدس و جنگ تحمیلی دشمنان انقلاب علیه ملت ایران، محل بروز و ظهور زیبایی‌هایی بود که شاید در طول تاریخ بی نظیر و یا کم نظیر بود که یکی از این زیبایی‌ها وحدت اهل سنت و تشیع بود.

جزیره خارگ سرزمین مقاومت نام گرفته چراکه مردم این جزیره در کنار کارکنان صنعت نفت در دوران دفاع مقدس در سخت‌ترین شرایط اجازه ندادند حتی یک روز صادرات نفت به عنوان مهمترین تأمین کننده اقتصاد کشور تعطیل شود.

در جزیره خارگ، مردم اعم از شیعه و سنی برای مقابله با دشمنان قسم خورده ایران مقاومت جانانه‌ای داشتند و در این دوران ۳۱۹ شهید در استان به ثبت رسید.

اتحاد و همدلی مردم در جزیره خارگ کم نظیر است و از قبل پیروزی انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس وجود داشته و اکنون در دوران گام دوم انقلاب اسلامی نیز این وحدت ادامه دارد.

همدلی شیعه و سنی در خارگ/ از مقاومت دوران جنگ تا گام دوم انقلاب

برادری بین شیعه و سنی در خارگ موج می‌زند

شیخ احمدرضا کنعانی امام جمعه اهل سنت جزیره خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بین جامعه اهل سنت و اهل تشیع برادری موج می‌زند.

وی افزود: اهل سنت خارگ در ۸ سال دفاع مقدس نقشی مؤثر و تأثیرگذار در تداوم شریان حیاتی صادرات نفت ایران از این جزیره ایفا کردند.

امام جمعه اهل سنت جزیره خارگ تصریح کرد: ما هر چه داریم در سایه وحدت و یکپارچگی بین امت اسلام است و نمود واقعی این مهم، پیروزی در زمان جنگ بود، وقتی جزیره خارگ مورد تهاجم دشمن قرار گرفت، همه اهالی منطقه دوشادوش هم با وحدت و یکپارچگی توانستند بر دشمنان خود پیروز شوند.

کنعانی خاطرنشان کرد: ما این نعمت آسایش و امنیت امروز را مدیون خون شهدا و امام شهدا هستیم و هم اکنون که ما به پیشرفت‌های شگرفی دست پیدا کرده‌ایم همه در سایه وحدت و یکپارچگی امت مسلمان ایران است.

تقویت وحدت در گام دوم انقلاب

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی همگان شاهد بودند و دیدند که کسانی که در مقابل توطئه دشمن، ایستادگی و مقاومت کردند، خود مردم غیور جزیره مقاوم خارگ بودند.

محمد قادری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر نیز اظهار کرد: اهل سنت و اهل تشیع در خارگ یک زیست برادرانه را در این جزیره مهم و راهبردی دارند، با وقوع انقلاب اسلامی این وحدت مستحکم‌تر حول توحید بوده است.

وی افزود: جریان تقریب مذاهب و وحدت اسلامی از برکات پیروزی انقلاب اسلامی است، تقویت و گسترش این جریان توسط علما، بزرگان، اساتید و دانشجویان از نیازهای گام دوم انقلاب است که باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران یک گفتمان جدید برگرفته از سیره نبوی و مکتب عاشورا را برای افزایش اقتدار جهان اسلام و تحکیم وحدت و برادری به آزادی‌خواهان ارائه کرد.

همدلی شیعه و سنی در خارگ/ از مقاومت دوران جنگ تا گام دوم انقلاب

همدلی خارگی‌ها از گذشته تا امروز

بخش عمده اهالی جزیره خارگ را اهل سنت تشکیل می‌دهند، اهالی صبوری که همواره علاوه بر دفاع از مرزها مدافع ارزش‌های ایران اسلامی نیز بودند. اهل سنت خارگ در راه دفاع از انقلاب اسلامی و ایران عزیز، شهدای بسیاری تقدیم کشور کردند.

نماینده دفتر ولی فقیه در امور اهل سنت بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تشکیل جمهوری اسلامی گام اول انقلاب و احیای تمدن اسلام و ظهور مصلح و منجی، گام دوم انقلاب است که باید برای آن قدم برداشت.

حجت الاسلام محسن یمینی افزود: برادری نیاز بارز جهان اسلام است و توصیه خدا، پیامبر و اهل بیت (ع) و بزرگان اعتصام به حبل‌الله امت است که مصداق عینی آن قرآن و عترت است.

نماینده دفتر ولی فقیه در امور اهل سنت بوشهر تصریح کرد: اهالی شریف اهل سنت و تشیع جزیره خارگ جانانه در هشت سال دفاع مقدس در این جزیره ایستادگی کردند.

جلوه وحدت در جزیره خارگ

امام جمعه خارگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تبیین ضرورت وحدت امت اسلامی اظهار داشت: عموم مناسک عبادی زمانی که وجهه اجتماعی پیدا می‌کند دارای فضیلت بیشتری می‌شود مانند نماز جماعت و جمعه و حضور جمعی مسلمین در حج، همگی توجه به جمع مسلمین را ارزش گذاری می‌کند.

حجت‌الاسلام محمود کارگر افزود: بسیاری از آداب و اخلاق اسلامی که در حوزه فردی تعریف می‌شوند جلوه‌ای از وحدت را دنبال می‌کنند.

امام جمعه خارگ با اشاره به حضور انگلیسی‌ها و هلندی‌ها در جزیره خارگ افزود: استکبار جهانی بر اساس قومیت، ملیت و مذاهب مردم مناطق مختلف جهان به ویژه مسلمین را فرقه فرقه کرده و منابع و ثروت‌های آنها را غارت می‌کردند.

حجت‌الاسلام کارگر خاطر نشان کرد: وقتی گوهر ارزشمند وحدت در انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه امامین انقلاب بازشناسی شد همه قومیت‌ها و مذاهب قدر آن را فهمیدند و رمز موفقیت در برابر دشمنان امت اسلامی قدرشناسی از گوهر وحدت بود.

همدلی شیعه و سنی در خارگ/ از مقاومت دوران جنگ تا گام دوم انقلاب

مشارکت شیعه و سنی خارگ در مراسم همدیگر

بخشدار ویژه خارگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ترکیب و بافت جمعیتی جزیره خارگ در استمرار تاریخ تثبیت شده است، در این جزیره پیروان مذهب تسنن و تشیع در کنار هم همزیستی مسالمت آمیزی دارند و هر کدام نهادهای مذهبی، اجتماعی و مدنی خود را ایجاد کرده و تکامل داده‌اند.

هم اکنون در گام دوم انقلاب شیعه و سنی دوش به دوش یکدیگر فرایند خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی را تداوم خواهند داد محمدرضا دشتی زاده افزود: جلوه بارز این همزیستی را می‌توان در شرکت پیروان هریک از مذاهب در آئین‌ها و مراسم مذهبی دیگری به وضوح مشاهده کرد پیروان اهل سنت در مراسم سینه زنی شیعیان شرکت می‌کنند و شیعیان نیز در مراسم مذهبی و سنتی برادران اهل سنت شرکت می‌کنند و نمادهای مذهبی و قومی هر کدام مورد احترام دیگری است.

بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: در زمینه فعالیت‌های ورزشی، هنری و فرهنگی چهره‌های شاخصی از اهل سنت و شیعه در سال‌های اخیر تربیت شده‌اند، این همگرایی در دوران سرنوشت ساز مقاومت هشت ساله به خوبی نقش ایفا کرد و هر دو جمعیت در پاسداری از دستاوردهای انقلاب و تمامیت ارضی کشور از هیچ کوششی فروگذار نکردند.

دشتی زاده خاطر نشان کرد: هم اکنون در گام دوم انقلاب شیعه و سنی دوش به دوش یکدیگر فرایند خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی را تداوم خواهند داد تا آرمان‌های انقلاب که ایجاد تمدن اسلامی و آمادگی برای طلوع ولایت عظمی است تحقق یابد.

امنیت مرزهای جزیره راهبردی خارگ و آسودگی خاطر جامعه در سایه وحدت و همدلی محقق شده است، همانگونه که با همین همدلی انقلاب اسلامی با بستن شیرهای نفت در این جزیره کهن به پیروزی رسید و اهالی ایثارگر این جزیره در کنار رزمندگان اسلام و کارکنان صنعت نفت در هشت سال دفاع مقدس دشمن را شکست دادند و خنثی کردن انواع توطئه‌های داخلی و خارجی در بیش از چهار دهه اخیر در سایه وحدت و همدلی مردم شکل گرفت.

با وحدتی که امروز در میان اهل سنت و تشیع جزیره خارگ وجود دارد، بدون شک شاهد موفقیت‌های بیشتری خواهیم بود و امیدواریم با ادامه این روند در گام دوم انقلاب مسیر توسعه و پیشرفت را طی کرده و علی رغم اختلاف سلایق، حول محور انقلاب وظایف استراتژیک خود را دنبال کنیم.

منبع: مـهر