زیرنویس -گروه استان‌ها: چندماهی از فعالیت یک شرکت هرمی به اسم لاکسون در استان ایلام می‌گذرد، به رغم همه هشدارها متأسفانه تعداد زیادی از مردم استان ایلام در مناطق مختلف حتی در مناطقی که اینترنت نداشت در دام این شرکت هرمی گیر افتادند و حالا این شرکت بعد از چند ماه تمامی سرمایه‌های مردم استان […]

زیرنویس -گروه استان‌ها: چندماهی از فعالیت یک شرکت هرمی به اسم لاکسون در استان ایلام می‌گذرد، به رغم همه هشدارها متأسفانه تعداد زیادی از مردم استان ایلام در مناطق مختلف حتی در مناطقی که اینترنت نداشت در دام این شرکت هرمی گیر افتادند و حالا این شرکت بعد از چند ماه تمامی سرمایه‌های مردم استان را بر باد داده است.

رسانه‌های استان در بستر فضای مجازی با توجه به تجربیات سال‌های گذشته و فعالیت‌های منجر به نابودی سرمایه‌های مردم که توسط شرکت‌های هرمی و پلتفرم‌های ارز دیجیتال غیرقانونی و بدون پشتوانه صورت گرفت، بارها هشدار داده بودند که مردم به سراغ چنین برنامه‌هایی نروند، ولی متأسفانه وسوسه‌های مالی باعث شد عده‌ای زیاد از مردم استان سراغ این شرکت هرمی بروند.

تمرکز پروژه‌های پانزی عمدتاً نقاط خاصی از کشور است. این تمرکز به‌طور خاص در استان‌هایی است که درصد بیکاری جوانان و حتی افراد میانسال در آنها بیشتر است.

یکی از نمونه‌های عجیب این پروژه‌ها که به‌طور علنی پروژه پانزی خود را پشتیبانی می‌کند، پروژه لاکسون است. تمرکز این پروژه پانزی عمدتاً در استان ایلام است.

تشکیل پرونده قضائی برای پروژه «پانزی لاکسون» در ایلام

عبدالوهاب بخشنده دادستان ایلام شامگاه سه شنبه در گفتگو با رسانه‌های استان اظهار کرد: برای شرکت لاکسون که اخیراً با جذب سرمایه و درآمد مردم اقدام به کلاهبرداری گسترده در سطح استان نموده بود، پرونده قضائی تشکیل شده است.

وی افزود: از یک ماه گذشته سرشبکه های این پروژه در استان احضار و تذکرات لازم در این خصوص به آنان داده شد.

به رغم هشدارهای لازم به مردم در خصوص عدم واریز وجوه به حساب‌های این برنامه، تخمین زده می‌شود حدود ۴۰ هزار نفر در این پروژه درگیر شده‌اند بخشنده اضافه کرد: به رغم هشدارهای لازم به مردم در خصوص عدم واریز وجوه به حساب‌های این برنامه، تخمین زده می‌شود حدود ۴۰ هزار نفر در این پروژه درگیر شده‌اند.

دادستان مرکز استان ایلام یادآور شد: مجموعه نهادهای نظارتی استان با توجه به معلوم شدن سرشبکه های این پروژه، اقدام به تشکیل پرونده نموده و اموال این افراد را شناسایی کرده‌اند.

شرکت هرمی لاکسون از مشکل بیکاری جوانان سو استفاده کرد

یک کارشناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مدت زیادی است در مورد مسئله مربوط به لاکسون هشدار داده می‌شود ولی متأسفانه هیچکس توجه نکرد و همشهریان ما با وجود مشکلات اقتصادی وارد این شرکت هرمی شدند.

بیشتر افرادی که در شرکت سرمایه گذاری کرده‌اند با سرمایه‌های کوچک و کلان خود خدا حافظی کردند چرا بدون شناخت و تحقیق وارد این شرکت‌ها می‌شوند علی احمدی بیان کرد: بیشتر افرادی که در شرکت هرمی لاکسون سرمایه گذاری کرده‌اند با سرمایه‌های کوچک و کلان خود خدا حافظی کردند چرا بدون شناخت و تحقیق وارد این شرکت‌ها می‌شوند.

وی تصریح کرد: جوانانی که مشکل بیکاری گریبان آنها را گرفته است و افرادی که با وضعیت بد اقتصادی مواجه هستند به دنبال راهی برای رهایی هستند و لاکسون و شرکت‌های هرمی و هر راهی دیگر را به عنوان یک امید برای رهایی می‌یابند هرچند که خود بدانند که آخر آن سقوط است.

این کارشناس بیان کرد: متأسفانه بعد از گذشت چند ماه و با وجود چندین بار هشدار رسانه‌ها، پلیس فتا و دستگاه‌های مختلف در رابطه با شرکت‌های پانزی امروز شاهد مال باخته شدن هزاران نفر در استان شدیم.

بارها هشدار داده بودیم

سرهنگ علی رضا یعقوبی رئیس پلیس فتای استان ایلام افزود: در خصوص عضویت و سرمایه گذاری شهروندان استان ایلام در بستر پلتفرم‌های ارز دیجیتال به بهانه پرداخت سود هشدار داده بودیم.

وی افزود: افرادی در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه به عنوان ادمین پلتفرم‌های تحلیل ارز دیجیتال به بهانه پرداخت سود، تبلیغات وسیعی شروع کرده‌اند و شهروندان نیز عضو پلتفرم‌ها شده و به صورت گسترده سرمایه گداری نموده‌اند.

رئیس پلیس فتا ایلام در پایان گفت: قبلاً اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مشابهی تبلیغ شده که پس از جلب اعتماد شهروندان و جذب سرمایه‌های آنان، هرگونه ارتباط با سرمایه گذاران را قطع کرده و با این روش از شهروندان به صورت هرمی کلاهبرداری کرده‌اند.

پروژه پانزی لاکسون از چندماه گذشته با تبلیغات فراگیر در فضای مجازی، اقدام به کلاهبرداری گسترده چندین میلیاردی از مردم استان ایلام کرده است.

منبع: مـهر