کاری که طراحان انجام می‌دهند تا اتاق‌ها بزرگتر به نظر برسند
کاری که طراحان انجام می‌دهند تا اتاق‌ها بزرگتر به نظر برسند

«تابناک با تو» – یکی از مهارت‌هایی که متخصصان طراحی داخلی از آن برخوردار هستند بزرگ‌تر نشان دادن اتاق‌های کوچک است. به همین دلیل است که فضا‌هایی که آنان طراحی کرده اند هرگز فشرده به نظر نمی‌رسند و در عوض حتی زمانی که ابعاد محدود است دلباز و جادار به نظر می‌رسند. ممکن است به دنبال […]

۱۰ کاری که طراحان انجام می‌دهند تا اتاق‌ها بزرگتر به نظر برسند (فرارو)

۱۰ کاری که طراحان انجام می‌دهند تا اتاق‌ها بزرگتر به نظر برسند (فرارو)«تابناک با تو» – یکی از مهارت‌هایی که متخصصان طراحی داخلی از آن برخوردار هستند بزرگ‌تر نشان دادن اتاق‌های کوچک است. به همین دلیل است که فضا‌هایی که آنان طراحی کرده اند هرگز فشرده به نظر نمی‌رسند و در عوض حتی زمانی که ابعاد محدود است دلباز و جادار به نظر می‌رسند.

ممکن است به دنبال ایده‌های اتاق نشیمن کوچک باشید یا با اتاق جمع و جور دیگری در خانه خود سر و کار داشته باشید، اما فضا هر چه که باشد استراتژی‌هایی وجود دارند که می‌توانند آن را از نظر بصری کشیده و هم چنین با ظاهری نشان دهند.

در ادامه به کار‌هایی اشاره خواهیم کرد که طراحان انجام می‌دهند تا اتاق‌ها بزرگتر به نظر برسند و شما می‌توانید همین تاکتیک‌ها را در هر فضای کوچکی در خانه خود با نتایج متحول کنننده اتخاذ کنید:

۱- از کف پوش به هم پیوسته استفاده کنید

۱۰ کاری که طراحان انجام می‌دهند تا اتاق‌ها بزرگتر به نظر برسند (فرارو)

استفاده از کف پوش به هم پیوسته اتاق‌ها را بزرگتر نشان می‌دهد. تداوم در کف سازی به ویژه در فضا‌های با پلان باز از شکسته شدن جریان بصری جلوگیری می‌کند. این ترفند چشم را فریب می‌دهد تا یک فضای بزرگ و یکپارچه را ببیند.

۲-روی نسبت مبلمان تمرکز کنید

۱۰ کاری که طراحان انجام می‌دهند تا اتاق‌ها بزرگتر به نظر برسند (فرارو)

طراحان داخلی مبلمانی را انتخاب می‌کنند که به اندازه یک اتاق کوچک باشد. شما نمی‌توانید از یک مبل ۲۷۴ سانتی متری در اتاقی به طول ۳۶۵ سانتی متری استفاده کنید. بسیاری فکر می‌کنند هنگام تزئین اتاق کوچک‌تر به مبلمان کوچک تری نیاز دارند در حالی که در واقع برعکس است. مبلمان انتخاب شده‌ای از قطعات بزرگ‌تر با مقیاس مناسب فضای بصری بزرگ‌تر و متناسب تری ایجاد می‌کند. هم چنین، به سبک مبلمان در یک اتاق کوچک توجه کنید. برای مثال، استفاده از مبلمان با خطوط تمیزتر فضای بیش تری ایجاد کرده و امکان نشستن‌های کاربردی تری را فراهم می‌کند.

۳-مبلمان را مقابل دیوار قرار ندهید

۱۰ کاری که طراحان انجام می‌دهند تا اتاق‌ها بزرگتر به نظر برسند (فرارو)

در حالی که قرار دادن مبلمان در مقابل دیوار ممکن است ایده خوبی به نظر برسد طراحان عموما از آن اجتناب می‌ورزند. در اتاق‌های نشیمن و اتاق‌های خانوادگی اغلب مبلمان را از دیوار دور کنید. این چند سانتی متر فضای اضافی بین مبل و دیوار باعث می‌شود فضای گسترده تری به اتاق داده شد. اگر مبل را در سراسر اتاق در مقابل دیوار قرار دهید به صورت بصری اتاق را از وسط نصف می‌کنید و در نتیجه فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهید. خطوط دید را با قرار دادن مبلمان باز نگه دارید تا در صورت امکان بتوانید تمام طول اتاق را ببینید.

۴-تزئین دکور

۱۰ کاری که طراحان انجام می‌دهند تا اتاق‌ها بزرگتر به نظر برسند (فرارو)

همان طور که در مورد مبلمان گفته شده زمانی که صحبت از ایده‌های دکوراسیون دیوار و سایر لوازم جانبی در یک اتاق کوچک به میان می‌آید به قطعات بزرگتر، اما کم‌تر فکر کنید. قطعه‌های هنری یا دکور بزرگ به جای چندین قطعه کوچک‌تر تبدیل به یک نقطه کانونی می‌شوند و آلودگی بصری* را کاهش می‌دهند و فضا را منظم‌تر و جادارتر نشان می‌دهند.

۵- پرده‌ها را بلند آویزان کنید

۱۰ کاری که طراحان انجام می‌دهند تا اتاق‌ها بزرگتر به نظر برسند (فرارو)

قرار دادن میله پرده در جایی که سقف و دیوار به هم می‌رسند با پارچه‌های بلندی که فقط با کف زمین امتداد می‌یابند واقعا فضا را اثیری و سبک‌تر می‌کند.

۶-نور را در جریان نگه دارید

انتخاب پارچه شما هم چنین باید نور روز را که به اتاق می‌رسد به حداکثر برساند. وقتی نوبت به طراحی یک اتاق کوچک می‌رسد نور طبیعی یکی از مواردی است که فضا را باز می‌کند. بنابراین، شما می‌خواهید تا جایی که ممکن است در طول روز اجازه ورود به آن را بدهید. توصیه می‌شود از پرده‌های شفاف به سمت وسط پنجره در بالای پرده‌های سیاه به طرفین استفاده کنید که به ایجاد ابعاد بیش‌تر کمک می‌کند. برای پرده‌های اطراف لبه‌ها پرده‌های تیره رنگ جامد که طول کف دارند به ایجاد توهم یک پنجره بزرگ‌تر و فضای بزرگ‌تر کمک می‌کنند.

به عرض پرده نیز فکر کنید. برای قرار دادن می‌خواهید روی میله‌ای سرمایه گذاری کنید که از عرض پنجره شما حدود ۲۶ تا ۳۸ سانتی متر بیش‌تر باشد. این نه تنها به شما فضای کافی برای دو مجموعه پرده (صاف و محکم) می‌دهد بلکه به سبک‌تر شدن آن و ایجاد توهم فضای بیشتر روی دیوار کمک می‌کند و باعث می‌شود اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد.

۷-به مقیاس توجه کنید

۱۰ کاری که طراحان انجام می‌دهند تا اتاق‌ها بزرگتر به نظر برسند (فرارو)

برای برنامه ریزی یک اتاق کوچک مانند یک طراح مقیاس را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب پارچه یا مبلمان همیشه روی ابعاد آن تمرکز نکنید. سعی کنید مقیاس کلی قطعه را در اتاق خود تجسم کنید. برای مثال، یک میز کوکتل چوبی که ۱۰۶ سانتی متر است و پایه محکمی روی زمین دارد از نظر بصری سنگین‌تر و بزرگ‌تر از میز کوکتل با همان اندازه با شیشه یا رویه آینه‌ای روی پایه‌ها به نظر می‌رسد.

۸-از آینه استفاده کنید

۱۰ کاری که طراحان انجام می‌دهند تا اتاق‌ها بزرگتر به نظر برسند (فرارو)

تزئین با آینه روشی شناخته شده برای بزرگ‌تر نشان دادن اتاق است. از آینه‌های کف تا سقف استفاده کنید یا کل دیوار را آینه کنید. این کار همیشه باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر شود. بسیاری از افراد صرفا از یک آینه کوچک برای این هدف استفاده می‌کنند، اما شما به تعداد بیش تری از آینه‌ها نیاز دارید.

۹- از تختخواب‌های کوچک خودداری کنید

به سراغ تختی کوچک‌تر از مدل کوئین نروید. یک تخت کوچک فریاد می‌زند که این یک اتاق کوچک است! مطمئن شوید که تخت شما روی پایه‌های بلند قرار دارد.

۱۰-مبلمان‌های روی پایه را انتخاب کنید

همان گونه که در مورد تخت گفته شد در مورد مبلمان نیز داشتن پایه به خصوص پایه‌های باز به ویژه در مناطق نشیمن حس داشتن فضا را در بیننده القا می‌کند. دید اضافه شده به فضای کف می‌تواند باعث شود اتاق کم‌تر محبوس به نظر می‌رسد.

در نهایت چه رنگ دیواری اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد؟

رنگ آمیزی دیوار‌ها و سقف‌ها به یک رنگ به بزرگ‌تر نشان دادن فضا کمک می‌کند. یک رنگ تیره‌تر واقعا سرد است. حتما از رنگ براق استفاده کنید چرا که با نور زیاد و براقیت بالا فضا را واقعا برجسته و بزرگ‌تر می‌کند.

* آلودگی بصری یک مقوله زیبایی شناختی است و مربوط به آلودگی‌هایی است که باعث می‌شود کسی از دیدن یک منظره یا نما لذت نبرد. آلودگی بصری با ایجاد تغییرات مضر در محیط طبیعی باعث ناراحتی بیننده می‌شود. بیلبوردها، نگهداری زباله به صورت در باز و جلوی دید، آنتن‌ها، سیم‌های برق، ساختمان‌ها، و خودرو‌ها معمولا به عنوان آلودگی بصری محسوب می‌شوند.

منبع: فرارو

+