به گزارش خبرنگار مهر، سردار مجید شجاع ظهر چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته انتظامی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جمع کل ترددهای ورودی به مرز کشور ۱۳۵ هزار خودرو و آمار خروجی‌ها ۱۵۸ هزار خودرو است. همچنین در خصوص کشف گوشی‌های سرقتی در کشور رتبه اول را داریم و از […]

به گزارش خبرنگار مهر، سردار مجید شجاع ظهر چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته انتظامی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جمع کل ترددهای ورودی به مرز کشور ۱۳۵ هزار خودرو و آمار خروجی‌ها ۱۵۸ هزار خودرو است. همچنین در خصوص کشف گوشی‌های سرقتی در کشور رتبه اول را داریم و از ابتدای سال تاکنون ۱۶۵۴ تلفن همراه سرقت شده کشف و به مال‌باختگان تحویل داده شده است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی در مورد تعداد دستگیری‌های متجاوزان مرزی از ابتدای سال بیان کرد: از ابتدای سال بیش از ۴۴ هزار نفر که قصد ورود غیرقانونی به کشور را داشتند دستگیر و طرد شدند.

طرد بیش از ۳۲۷ هزار مهاجر افغانستانی غیرمجاز از مرزها

وی گفت: تعداد طردشدگانی که از مرزهای دیگر نیز به مرزهای خراسان منتقل شدند از ابتدای سال ۳۲۷ هزار و ۹۹۰ نفر بوده است. درمجموع تعداد دستگیری‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

شجاع بیان کرد: ۳۲ پاسگاه مرزی ما علاوه بر مأموریت مرزبانی، کارهای انتظامی و قضائی نیز انجام می‌دهند. در این پاسگاه‌ها که اغلب در سرخس، کلات، قوچان و درگز هستند حدود ۴ هزار حل اختلاف و ۲ هزار تحقیق انجام شده است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی در مورد کشفیات کالای قاچاق در مرزهای استان بیان کرد: بخش عمده کشفیات مربوط به قاچاق سوخت است. از ابتدای سال غریب به ۵۰۰ هزار لیتر سوخت کشف شده که اغلب آن گازوئیل بوده است. ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده از ابتدای سال نیز ۳۲۴ میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر اقدامات مردم یاری و استقرار تیم‌های پزشکی در حوزه‌های مرزی، در مأموریت‌های کلان کشوری هم حضور داشتیم و هوشمندسازی پاسگاه‌های مرزی برای اشراف اطلاعاتی بهتر در مأموریت‌ها نیز در دستور کار ماست. تعداد دوربین‌ها، رادارها و تجهیزات انفرادی در حال افزایش و هوشمندسازی مدام در حال توسعه است.

برنامه‌های هفته نیروی انتظامی در خراسان رضوی

شجاع در ادامه اظهار کرد: شعار هفته نیروی انتظامی امسال شهروند قانون‌مدار و پلیس خدمتگزار است که در حوزه مرزبانی مرزنشین قانون‌مدار و مرزبان خدمتگزار نام گذاری شده است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی به بیان ویژه برنامه‌های هفته نیروی انتظامی و فراجا پرداخت و گفت: غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا همزمان با سراسر کشور در استان نیز برگزار می‌شود. دیدار و تکریم خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران و دیدار و دلجویی از خانواده سربازان متوفی در سطح استان و همچنین طرح مردم یاری از فردا آغاز می‌شود و تا آخر هفته ادامه دارد. جشن روز سرباز نیز در روز نخست برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه اصلی در روز دوم که مرزبان ولایی، جامعه ایمانی و حفظ ارزش‌ها نام‌گذاری شده، حضور کارکنان مرزبانی در نماز جمعه است.

شجاع دیگر برنامه‌های شاخص هفته نیروی انتظامی را تشریح کرد: تجلیل از فرماندهان شاخص بازنشسته و کارکنان نمونه در روز سوم، نشست با نماینده مرزنشینان در استان‌های مرزی با فرماندهی کل مرزبانی به صورت همزمان در مشهد و سایر هنگ‌های مرزی، برگزاری نشست صمیمی با کارکنان بازنشسته، جشنواره دانش و پژوهش امام علی (ع) و برگزاری مسابقات ورزشی و ارزیابی علمی کارکنان از دیگر برنامه‌های شاخص این هفته است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی افزود: در روز پایانی هفته نیروی انتظامی نیز که مرزبان پاسخگو، اعتماد عمومی و انسجام اجتماعی نام گذاری شده، رزمایش اقتدار محمد رسول (ص) در حوزه آب‌های خلیج فارس، افتتاحیه طرح‌های عمرانی در سطح استان و تقدیر از خیرین امنیت ساز از جمله برنامه‌های شاخصی است که برگزار خواهد شد.

کشف ۲.۵ تن مواد مخدر از ابتدای سال تاکنون

وی در خصوص اقدامات فرماندهی مرزبانی خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون گفت: اولین و مهم‌ترین مأموریت ما تأمین امنیت مرزهای استان است و هوشمندسازی مرزها، دیدارها و روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه، تعامل با مرزنشینان و مبارزه با مواد مخدر و قاچاق از دیگر اولویت‌های مرزبانی است.

شجاع ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون، در خصوص کشفیات مواد مخدر نسبت به دوره قبل ۱۰۰ درصد افزایش داشتیم. بخشی از این کشفیات در تعامل با سایر استان‌های همجوار اتفاق افتاده و از ابتدای سال تاکنون ۲.۵ تن مواد مخدر کشف و همچنین ۳۵ دستگاه خودروی قاچاقچیان نیز توقیف شده است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی در خصوص تعداد شهدا و مجروحین مرزبانی گفت: در طول سال گذشته و امسال مجروح و شهید نداشتیم. همچنین از ابتدای سال در مرز درگیری نداشتیم و روز به روز نیز این همکاری‌ها بین کشورهای همسایه بهتر می‌شود.

وی گفت: در خصوص دیپلماسی مرزی و ملاقات‌ها، طبق مصوبه قانون، مرزبان درجه یک به عنوان نماینده کشور و دولت جمهوری اسلامی ایران انجام وظیفه می‌کند. از ابتدای سال ۱۴ ملاقات مرزی درجه یک و ۶۲ ملاقات مرزی درجه ۲ برای حل و فصل مسائل و دفاع از مرزنشینان انجام شده است. آخرین ملاقات نیز با کشور ترکمنستان در خصوص تردد و افزایش تعداد و ساعت کاری کامیون‌ها در لطف اباد و باجگیران برگزار شده است. که به توافقاتی رسیدیم.

شجاع در ادامه با اشاره به بیش از ۸۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و ترکمنستان گفت: در ۸ شهرستان مرزی، سه هنگ مرزی پیش بینی شده و همچنین تلاش کردیم تا پاسگاه‌های مرزی را بازسازی و تجهیز کنیم تا فعالیت مرزبانان ما تسهیل شود.‌

منبع: مـهر