دلار آمریکا غافلگیر شد؛ تلاش ترکیه و مصر برای تجارت با ارز ملی
دلار آمریکا غافلگیر شد؛ تلاش ترکیه و مصر برای تجارت با ارز ملی

با هدف پایان دادن به سلطه جهانی دلار، بانک مرکزی مصر در توافق بازرگانی با بانک مرکزی ترکیه، واحد پول ملی یکدیگر را جایگزین دلار می‌کنند.

 

به گزارش زیرنویس به نقل از روسیا الیوم، بانک مرکزی مصر برای نخستین بار با همکاری بانک مرکزی ترکیه در عرصه مبادلات تجاری فیمابین با هدف پایان دادن به سلطه جهانی دلار، از پول محلی استفاده می‌کنند.

بر پایه این گزارش، پایگاه خبری «صدی البلد» مصر طرح جایگزینی دلار با پول محلی دو کشور در عرصه مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور را «ضربه دردناک» ضد دلار توصیف کرد.

در همین راستا، «یحیی الواثق بالله» رئیس اتاق بازرگانی و معاون وزارت صنعت و تجارت مصر در جریان نشست مشورتی روز سه‌شنبه گذشته با سرمایه گذاران و کارآفرینان ترکیه از آغاز مذاکرات با طرف‌های ترکی درباره نحوه اجرای مکانیزم ارز محلی از هفته آینده خبر داد.

معاون وزارت صنعت و تجارت مصر با ارائه آماری، حجم مبادلات تجاری دو کشور در حال حاضر، ۱۰ میلیارد دلار عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که طبق برآوردها تا ۵ سال آتی، بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار شود.

پیش از این، «صالح موتلو شن»، سفیر ترکیه در قاهره در نشستی با بیش از ۵۰ نماینده از سرمایه‌گزاران ترکیه‌ای در مصر خواستار توسعه همه جانبه روابط فیمابین شد.

حجم مبادلات تجاری مصر و ترکیه در سال ۲۰۲۲، حدود ۹.۷ میلیارد دلار بود و صادرات مصر به ترکیه بالغ بر ۵ میلیارد دلار در سال گذشته میلادی بود، این در شرایطی است که پس از بهبودی مناسبات سیاسی دو کشوراز سال گذشته تاکنون، سرمایه گذاری ترکیه در مصر طی ۲ سال به بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش یافت و تعداد شرکت‌های فعال ترکیه طی دو سال گذشته تااکنون بالغ بر ۲۰۰ شرکت در داخل مصر رسیده که از این تعداد، ۴۰ شرکت بزرگ را شامل می‌شود.

گفتنی است بهبود مناسبات میان آنکارا و قاهره، پس از آن صورت گرفت که در جریان زلزله ویرانگر قهرمان ماراش در جنوب ترکیه، وزیر خارجه مصر با سفر به ترکیه از همبستگی مصر با زلزله زدگان ترکیه اعلام کرد و مولود چاووش اوقلو، وزیر امور خارجه سابق در اقدامی متقابل با سفر به قاهره پس از ۱۱ سال تیرگی روابط، از آغاز فصل نوینی از احیای مناسبات دو کشور خبر داد.

منبع: مـهر