زیرنویس، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: قدم گذاشتن در مسیر مکتب اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) به عنوان پرچم دار نهضت آزادی و آزادگی، مرام و مسلک خاصی می‌خواهد زیرا در این راه خادمی نصیب هر کسی نخواهد شد. عشق بازی در دستگاه اهل بیت (ع) یک سعادت دنیوی و اخروی است […]

زیرنویس، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: قدم گذاشتن در مسیر مکتب اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) به عنوان پرچم دار نهضت آزادی و آزادگی، مرام و مسلک خاصی می‌خواهد زیرا در این راه خادمی نصیب هر کسی نخواهد شد. عشق بازی در دستگاه اهل بیت (ع) یک سعادت دنیوی و اخروی است که حتماً باید «عاشق و دلباخته» باشی تا به آن برسی.

پیر غلامان حسینی که عَلم ستایشگری، روایت گری و تبیین گری مکتب آل الله را بر دوش می کشند از جمله بندگان مخلصی هستند که لیاقت رسیده به این جایگاه و خدمت در دستگاه‌های اهل بیت (ع) را کسب کرده‌اند.

روایت سه روز حضور راویان حسینی در دیار میرزا کوچک جنگلی

چشم‌های بارانی در روزهای بارانی

این روایت حال و هوای این روزهای گیلان بارانی است، گیلانِ میرزا این روزها میزبان پیر غلامان و خادمان مکتب آل الله است، دیار ۸ هزار شهید این روزها نه تنها آسمانش بارانیست بلکه شهر به شهر و نقطه نقطه این سامان به یُمن حضور مبارک پیر غلامان حسینی بارانی شده است.

این روزها هوای گیلان عطر خوش «حسین» گرفته و شور توأم با شعور حسینی در نقطه نقطه این استان شهیدپرور و انقلابی جریان دارد.

گیلانِ آیت الله بهجت و رودباری ها طی دو روز گذشته میزبان ۵۰۰ ذاکر و پیر غلام اهل بیت (ع) از جای جای ایران و جهان اسلام بوده که با حضورشان طراوت تازه ای بعد از دو ماه عزاداری برای سرور و سالار شهیدان به این دیار داده است.

پیر غلامان حسینی حاضر در اجلاسیه بیستم با حضور در خانه میرزا کوچک، از نزدیک با روایت حسینی نهضت میرزا آشنا شده و از ابعاد هویت دینی، ملی و فراملی این شخصیت برجسته گیلانی به شگفت آمدند و بعد از آشنایی با شخصیت دینی و مذهبی این روحانی مبارز، خود را به منازل شهدا، عالمان و قهرمانان ملی و مذهبی این استان رساندند و در بیت شهدا، به یاد رشادت‌های آنها از امام حسین (ع) و یارانش شهیدش خواندند و حال و هوای حاضران در این منازل را کربلایی کردند.

روایت سه روز حضور راویان حسینی در دیار میرزا کوچک جنگلی

خاطره بازی با اشعار آئینی در گیلان

پیر غلامان حسینی که بعضاً خود سراینده شعرهای آئینی هستند در گردهمایی ملی شعر «گیلانِ حسین ابن علی» در رشت شرکت کرده و یاد و خاطره شعرای آئینی این مرز و بوم را گرامی داشتند.

نکته قابل تأمل و جالب گردهمایی‌های اجلاسیه بیستم مشارکت کم نظیر مهمانان خارجی این اجلاسیه بود که رونق ویژه ای به همایش‌های اجلاس بین المللی پیر غلامان حسینی در گیلان بخشید.

از محفل شعر آئینی «گیلانِ حسین ابن علی» خارجی می‌شویم و دل‌هایمان را همراه پیر غلامان حسینی به گلزار شهدا می بریم جایی که قریب به هزار شهید گلگون کفن در آن آرمیده و آنجا را به تکه‌ای از بهشت در گیلان تبدیل کرده‌اند.

روایت سه روز حضور راویان حسینی در دیار میرزا کوچک جنگلی

گیلان را منظومه‌ای از فرهنگ دینی و ملی یافتم

«شیخ احمد» استاد دانشگاه و یکی از پیر غلامان کشور بحرین در حاشیه برنامه‌های تدارک دیده شده برای پیرغلامان در استان گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: گیلان را منظومه‌ای از فرهنگ دینی و ملی یافتم و از اینکه به این استانِ متمدن آمده‌ام بسیار خرسندم.

وی با اشاره به گستردگی پیام عاشورا و قیام امام حسین (ع) افزود: قیام عاشورا سراسر درس عزت و آزادگی است و تبیین و واکاوی این قیام باید مورد نظر پژوهشگران جهان اسلام قرار گیرد.

این پیر غلام بحرینی با اشاره به برنامه‌های منسجم و پرمحتوای اجلاس بیستم در گیلان بیان کرد: گیلان شایستگی خود را در برگزاری اجلاسیه پیر غلامان حسینی نشان داد و در این برنامه‌ها بیشتر با این استان آشنا شدیم.

شیخ احمد با بیان اینکه ایران و گیلان در مسیر رشد و ترقی قرار دارد، گفت: بسیاری مشکلات و چالش‌های برون مرزی و درون مرزی نتوانسته سرعت پیشرفت ایران را بگیرد.

روایت سه روز حضور راویان حسینی در دیار میرزا کوچک جنگلی

مکتب حسینی نجات دهنده است

«سلیم ردیهی» پیر غلام اهل تانزانیا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خاطرات زیادی در دوران مداحی و ستایشگری مکتب امام حسین (ع) دارم که همه آنها سرمشق زندگی من است.

وی با بیان اینکه مکتب حسینی نجات دهنده است، افزود: راه، روش و منش امام حسین (ع) مسیر تعالی بشریت را روش کرده است.

این مداح اهل تانزانیا با بیان اینکه عشق امام حسین (ع) حد و مرز نمی‌شناسد، گفت: هر کس که مرام و مسلک امام حسین (ع) را شنیده باشد، شیفته‌اش می‌شود و در این عشق بازی موقعیت جغرافیایی معنایی ندارد.

ردیهی گریزی هم به اجلاس بیستم پیر غلامان حسینی در گیلان زد و اضافه کرد: گیلان دارای مفاخر بزرگی است که هر کدام از آنها می‌توانند نقطه تحول آفرین یک کشور باشند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد وحدت در جهان اسلام افزود: وحدت امت و جهان اسلام شر شیاطین و استکبار را کوتاه می‌کند و موجب ناامیدی و واهمه دشمن می‌شود.

روایت سه روز حضور راویان حسینی در دیار میرزا کوچک جنگلی

گیلانی‌ها به پشتوانه «میرزا» مقابل ظلم ایستاندند

«محمدعلی قویدل فرد» پیر غلام اهل سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: گیلان قابلیت‌های هویتی بالایی دارد و باید بیش از این به شاخصه‌های هویتی این استان پرداخته شود.

وی با بیان اینکه گیلانی‌ها به پشتوانه «میرزا» مقابل ظلم ایستادند، افزود: مردم گیلان انسان‌های آزاد، ظلم ستیز و متدین هستند و همیشه در آوردگاه‌های مختلف پیش قراول بودند.

این مداح زابلی با اشاره به ظرفیت خوب گیلان در عرصه ستایشگری بیان کرد: بیشتر شعرهای آئینی ناب کشور از آثار هنرمندان و شاعران گیلانی است.

قویدل فرد با اشاره به اجلاس پیر غلامان حسینی در گیلان اضافه کرد: چنین اجلاس و همایش‌های موجب وحدت و همدلی بین مسلمین می‌شود و باید استمرار داشته باشد.

روایت سه روز حضور راویان حسینی در دیار میرزا کوچک جنگلی

مراسم اختتامیه بیستم اجلاسیه بین المللی پیر غلامان نیز در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) رشت برگزار شد.

تجلیل از ستایشگران بانو، خانواده شهدا، پیرغلامان ملی و بین المللی، نوحه خوانی پیرغلام عراقی و رونمایی از جدیدترین اثر خواننده سلام فرمانده با موضوع «پیر غلامان حسینی» بخشی از برنامه‌های مراسم اختتامیه بوده است.

منبع: مـهر