سیدحسین رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن گلایه از عدم پرداخت کامل پول گندم به کشاورزان اظهار کرد: متأسفانه عدم پرداخت کامل مطالبات کشاورزان از جمله مهمترین مشکلات این حوزه است و لازم است تا دولت در این زمینه اقدام اساسی انجام دهد. وی افزود: متأسفانه بسیاری از کشاورزانی که گندم‌های خود را در […]

سیدحسین رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن گلایه از عدم پرداخت کامل پول گندم به کشاورزان اظهار کرد: متأسفانه عدم پرداخت کامل مطالبات کشاورزان از جمله مهمترین مشکلات این حوزه است و لازم است تا دولت در این زمینه اقدام اساسی انجام دهد.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از کشاورزانی که گندم‌های خود را در ابتدای مرداد ماه هم تحویل داده‌اند تنها ۶۰ تا ۷۰ درصد پول خود را دریافت کرده‌اند و این موجب نارضایتی بسیاری از کشاورزان شده است.

وی به دیگر مشکلات حوزه کشاورزان اشاره کرد و بیان داشت: پایین بودن قیمت خرید گندم و بالا رفتن هزینه‌های جاری در حوزه گندم از دیگر مشکلات مهم در این حوزه است.

رحیمی اضافه کرد: سر رسید وام بسیاری از کشاورزان رسیده و بعضاً گذشته و بانک کشاورزی هیچ گونه تسهیلاتی در این خصوص فراهم نکرده است و بسیاری از کشاورزان با مشکل مواجه شده‌اند.

لزوم اعطای تسهیلات خرید تراکتور و کمباین به کشاورزان

وی به اهمیت تاکید بر لزوم اعطای تسهیلات به بخش مکانیزاسیون برای خرید تراکتور و کمباین گفت: وزرات جهاد کشاورزی هیچ‌گونه تسهیلاتی برای خرید تراکتور و کمپاین نداشته و صرفاً در حوزه ادوات کشاورزی تسهیلات پرداخت شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزان بیجار بیان کرد: با توجه به شعار امسال که با عنوان رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، لازم است مسئولان مشکلات کشاورزان را دریابند چرا که صرفاً با اعطای وام ۲۵ درصدی به کشاورزان مشکلات این بخش مهم حل نخواهد شد.

رحیمی با بیان اینکه تنها ۱.۵ درصد کشاورزی بیجار آبی است، عنوان کرد: این در حالی است که میانگین کشوری ۴۶ درصد است.

وی به اهمیت کشاورزی آبی اشاره کرد و گفت: کشاورزان شاهد خروج رواناب‌ها و سدهای موجود به استان‌های دیگر هستند و اجازه حفر چاه و استفاده از روان آب‌ها به کشاورزان داده نمی‌شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزان ادامه داد: خواسته تمام کشاورزان استان کردستان به ویژه مردم بیجار افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، پرداخت کامل مطالبات و پرداخت وام به کشاورزان است.

مسئولان صدای کشاورزان دیم‌کار را بشنوند

وی ادامه داد: اگر مسئولان در ادعای حمایت از تولید صادق هستند باید صدای اعتراض کشاورزان دیم‌کار را بشنوند و برای مشکلاتشان چاره‌ای اندیشه کنند.

رحیمی همچنین تعلل و تأخیر در پرداخت پول گندمکاران را مقدمه‌ای برای هموار شدن مسیر واردات گندم در سال‌های آینده خواند و با انتقاد از ادامه تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان، ادامه این روند را به ضرر امنیت غذایی کشور خواند.

وی اذعان کرد: باوجود جهش تولید در گندم و تحویل دادن بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم به سیلوهای دولتی، به جای برپایی جشن و قدردانی از زحمات کشاورزان، خود و گندمکاران را گرفتار و منتظر پرداخت بهای گندم کرده‌اند.

وی افزود: با تأخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران که اکنون به حدود ۵ ماه رسیده ممکن است باعث دلسردی گندم‌کاران و باعث کاهش عملکرد گندم در سنوات آینده شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزان بیجار عنوان کرد: طبیعی است که اگر گندم مورد نیاز کشور از کشاورزان داخلی خریداری نشود، حتماً باید از خارج وارد شود و آن وقت باید با کیلویی بالاتر از ۳۰ هزار تومان و خارج شدن ارز از کشورها انجام شود.

وی ضمن تشکر و قدردانی زحمات کشاورزان که در استان کردستان با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تُن و در شهرستان بیجار که با تولید ۳۲۰ هزار تُن گندم دیم در کشور افتخار آفرینی کردند خواستار توجه جدی دولت به مشکلات کشاورزان شد.

منبع: مـهر