رحمان عموزاد از همان نوجوانی نشان داد که چه استعداد بی‌بدیلی است. او در تمام رده‌های سنی قهرمان آسیا و جهان شد و قبل از ۲۰ سالگی دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی بزرگسالان به تن کرد. شکلِ کشتی گرفتن رحمان همه را به وجد می‌آورد، درست مثل جوانی حسن یزدانی که از هیچ نامی […]

- دنیا می خواهد رحمان عموزاد طلا بگیرد اما خودش نه!

رحمان عموزاد از همان نوجوانی نشان داد که چه استعداد بی‌بدیلی است. او در تمام رده‌های سنی قهرمان آسیا و جهان شد و قبل از ۲۰ سالگی دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی بزرگسالان به تن کرد. شکلِ کشتی گرفتن رحمان همه را به وجد می‌آورد، درست مثل جوانی حسن یزدانی که از هیچ نامی نمی‌ترسید و از ثانیه اول تا ثانیه آخر به دنبال امتیازگیری بود.

با تغییر قوانین کشتی همه چیز به نفع این کشتی‌گیران شد. فاصله ۱۰ امتیاز یعنی برد اما در ۳۰ ثانیه هم ممکن است با یک خاک و چند بارانداز کشتی برده را ببازی! کشتی‌گیری که تا ثانیه‌های آخر برنده است با یک فن بالا مغلوب یا ضربه فنی می‌شود و خلاصه کشتی با همین تغییرات توانست در المپیک بماند. این را گفتیم تا بدانید دنیا دوست دارد کشتی گیرانی مثل رحمان یا حسن یزدانی همیشه قهرمان باشند، چون ریسکی و نترس کشتی می گیرند اما خودشان که باید حواسشان باشد.

همین رحمان عموزاد وقتی مدال طلای جهانی گرفت فکر کرد که دیگر همه چیز تمام است، غافل از اینکه دنیا کشتی‌های او را آنالیز کرده و راه بستن او را یاد می‌گیرد. درست مثل حسن یزدانی که روش زیر کتف زدن او جهانی شد، حالا گارد ژاپنی رحمان و جنب و جوش بی‌پایان او روی تشک لو رفته و در مسابقات جهانی دیدیم که قهرمان ما دو کشتی منجر به مدال را باخت و دست خالی ماند. در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ رحمان در حالی که جلو بود، ضربه فنی شد. او خیلی جوان بود و این را به حساب تجربه کسب کردن گذاشتیم اما حالا به عنوان قهرمان جهان زمین خورده و دیگر نمی‌توان به پای کسب تجربه نوشت.

فاصله بین بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی کم بود و نمی‌شد از رحمان انتظار تغییر استراتژی داشت. اما حالا که در بازی‌های آسیایی هم باخته در فاصله کمتر از یک سال تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس رحمان باید یک دگر اندیشی کامل در سبک کشتی داشته باشد. این وسط کشتی دوستان با دیدن نتایج رحمان یاد یک اسطوره بزرگ کشتی هم افتاده‌اند؛ بعد از الکساندر مدوید بزرگ که ۱۰ مدال طلای جهان المپیک گرفت، سایتیف بزرگ ۹ طلایی است و سه کشتی‌گیر هرکدام با ۸ مدال طلا در رتبه سوم تاریخ ایستاده‌اند.

یکی از آنها «والنتین یوردانوف» اسطوره کشتی بلغارستان است که در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی سال در میان قهرمان می‌شد! تنها غیر روس درمیان ۵ رکورددار تاریخ کشتی آزاد جهان به سال‌های زوج حساسیت داشت و مدال نقره و برنز می‌گرفت اما در سال‌های فرد همه را از دم تیغ می‌گذراند. حالا رحمان ما برعکس یوردانوف در سال‌های زوج مدال طلا می‌گیرد و سال های فرد بی مدال می‌ماند!

منبع: خبـر ورزشی