درآمد ۵۰ میلیاردی پرسپولیس گم شد!
درآمد ۵۰ میلیاردی پرسپولیس گم شد!

باشگاه پرسپولیس هفته گذشته ۵۰ میلیارد مهم و تاثیرگذار را از دست داد.

به گزارش “زیرنویس”، باشگاه پرسپولیس هفته گذشته از امضای قرارداد با شرکت ایرانسل خبر داد و با افشای این قرارداد در سامانه کدال، اعلام کرد که این قرارداد اسپانسری ۱۲۰ میلیارد عواید مالی در طول یک سال برای سرخپوشان به دنبال خواهد داشت.

نکته مهم اینکه عدد ۱۲۰ میلیارد در حالی از سوی پرسپولیس قلمداد شد که پیش از این بودجه ایرانسل برای مسئولیت اجتماعی برای سال جاری در ورزش ۱۳۰ میلیارد تومان اعلام شده بود و همین موضوع سوالاتی را در ذهن طرفداران پرسپولیس و اهالی فوتبال به وجود آورد.

به نظر می‌رسد ماجرا از این قرار است که باشگاه پرسپولیس برای فصل جاری نتوانسته حق تبلیغات محیطی را به دست بیاورد و این حق در اختیار سازمان لیگ قرار گرفته است.

مشکی۳۰ درصد برای سازمان لیگ، ۲۰۰۰ ثانیه برای پرسپولیس

چهار سال پیش تبلیغات محیطی منبعی برای درآمد سازمان لیگ بود اما با درخواست پرسپولیس و استقلال برای اعطای حق تبلیغات محیطی، سازمان لیگ این امتیاز را به دو باشگاه سرخابی واگذار کرد. اما این موضوع با جنجال بسیاری همراه شد و دو باشگاه پرسپولیس و استقلال آنطور که می‌خواستند نتوانستند کار خود را پیش ببرند و همیشه سایه دردسر اقدامات سازمان لیگ را روی سر خود داشتند.

نکته جالب اینکه حتی در زمان اعطای حق تبلیغات محیطی به پرسپولیس و استقلال، سازمان لیگ سهم ۳۰ درصدی خود را دریافت می‌کرد. به عبارتی اگر دو باشگاه از هر بازی خانگی ۱۰ میلیارد درآمد داشتند، ۳ میلیارد را به سازمان لیگ می‌دادند، ۲ میلیارد به اجاره ورزشگاه آزادی می‌رسید و کارگزار نیز حدود ۲۵ درصد برای سهم خود برمی‌داشت تا مجموع درآمد سرخپوشان به کمتر از سه میلیارد برسد.

سال گذشته سازمان لیگ برای هر بازی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ثانیه تبلیغات محیطی به باشگاه پرسپولیس داد و سرخپوشان نیز تمام فضای خود را به ایرانسل فروختند و در ازای ۱۵ بازی خانگی، ۲۰ میلیارد تومان دریافت کردند. به عبارتی آنها برای هر بازی حداکثر ۳۳ دقیقه و حداقل ۱۶ دقیقه امکان تبلیغات محیطی داشتند.

1935769

مشکیرویای درآمدزایی ۱۷۰ میلیاردی با ایرانسل

باشگاه پرسپولیس فصل گذشته ۱۱۰ میلیارد از ایرانسل دریافتی داشت که ۹۰ میلیارد به تبلیغات روی پیراهن و ۲۰ میلیارد به تبلیغات محیطی مربوط می‌شد که اگرچه کفاف هزینه این باشگاه را نمی‌داد اما به هر حال مهمترین منبع درآمدی باشگاه محسوب می‌شد.

باشگاه پرسپولیس این فصل موفق شد تبلیغات روی پیراهن را از ۹۰ میلیارد به ۱۲۰ میلیارد افزایش دهد اما باتوجه به از دست رفتن حق تبلیغات محیطی، درآمدزایی بیشتر را برای خود از دست داد.

باشگاه پرسپولیس امید زیادی داشت تا برای فصل جاری یک نیمه تبلیغات محیطی را به اختیار بگیرد و با فروش پلاکاردهای کنار دروازه، درآمد خود را در مجموع به ۱۷۰ میلیارد تومان افزایش دهد اما در نهایت این اتفاق رخ نداد.

حالا پرسپولیس که ۴۰۰ میلیارد تعهد پرداخت به بازیکنان و مربیان خواهد داشت و احتمالا ۱۰۰ میلیارد نیز هزینه‌های بیشتر اضافه می‌شود، باید دید به چه شکلی مدیریت خود را پیش خواهد برد.

منبع: ورزش ۳