به گزارش خبرنگار مهر، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور امروز (۱۷ مهرماه) در نشست خبری با اشاره به اینکه ابر پروژه بومی کشور تا پایان هفته‌جاری با حضور رئیس جمهور کشور افتتاح می‌شود، گفت: حدود ۱۰ هزار و ۳۵۰ کیلومتر مسیرهای ریلی جاده‌ای و آزادراهی در دست ساخت است که ۳ […]

به گزارش خبرنگار مهر، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور امروز (۱۷ مهرماه) در نشست خبری با اشاره به اینکه ابر پروژه بومی کشور تا پایان هفته‌جاری با حضور رئیس جمهور کشور افتتاح می‌شود، گفت: حدود ۱۰ هزار و ۳۵۰ کیلومتر مسیرهای ریلی جاده‌ای و آزادراهی در دست ساخت است که ۳ هزار و ۲۷۰ کیلومتر مسیر ریلی و یک هزار و ۳۸ کیلومتر پروژه‌های آزادراهی و بیش از ۶ هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی است.

وی ادامه داد: امسال ۵ پروژه در بخش آزادراه هدف گذاری شده است که در دست ساخت است و همچنین در پیوست قانون بودجه ۲۴ طرح آزادراهی به طول ۴ هزار کیلومتر وجود دارد که باید احداث شود که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۳ کیلومتر در حال بهره برداری است و با بهره‌برداری از ۲۱۲ کیلومتر آزاد راه شیراز _ اصفهان طول آزاد راه‌های بهره برداری شده به ۳ هزار و ۵ کیلومتر خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ۷ هزار کیلومتر هدف گذاری صورت گرفته برای پروژه‌های آزادراهی داریم که از این میزان ۳ هزار و ۵ کیلومتر در مرحله بهره برداری است و ۴ هزار کیلومتر دیگر آن در حال ساخت است.

وی اظهار کرد: از ۲۴ طرح آزاد راهی به طول ۷ هزار کیلومتر ۱ هزار و ۳۸ کیلومتر در حال ساخت است و هزار ۸۸۰ کیلومتر مطالعه آن تکمیل شده و فراخوان برای سرمایه گذاری در این طرح‌ها منتشر شده و آمادگی انجام پروژه‌های مشترک در این خصوص وجود دارد.

وی متوسط ساخت آزاد راه در کشور را سالانه ۸۶ کیلومتر عنوان کرد.

خادمی گفت: در بخش بزرگراهی ۶ هزار کیلومتر در دست ساخت است؛ همچنین در حال حاضر ۲۰ هزار کیلومتر آزاد راه داریم و ۱۰ هزار کیلومتر دیگر باید ساخته شود تا به تعادل در حمل و نقل جاده‌ای دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: امسال ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه جدید نیز بهره برداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص پروژه‌های ریلی این شرکت گفت: برای امسال ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی در برنامه بهره برداری قرار دارد که این پروژه‌ها شامل بستان آباد _ تبریز، همدان _ سنندج، رشت_ کاسپین و راه آهن اردبیل است که پروژه بستان آباد _ تبریز بهره برداری شده و پروژه راه آهن همدان _ سنندج به زودی آماده و به بهره برداری می‌رسد.

وی متوسط ریل سازی در کشور را سالانه ۱۹۹ کیلومتر اعلام کرد و گفت: با بهره برداری ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی طی امسال به دو برابر احداث سالانه ریلی دست خواهیم یافت.

وی خاطر نشان کرد: افتتاح آزاد راه شیراز _ اصفهان به طول ۱۲ کیلومتر، منجیل _ رودبار به طول ۸ و نیم کیلومتر، تبریز _ صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر و مراغه _ هشترود به طول ۳۴ کیلومتر که در مجموع ۲۹۳ کیلومتر می‌شود در برنامه امسال قرار داشت که ۲۱۲ کیلومتر از آن طی این هفته با حضور رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی به بهره برداری می‌رسد.

خیراله خادمی تاکید کرد: تجهیزات الکترونیکی در آزادراه شیراز اصفهان نصب شده است و اگر مردم به موقع عوارض آنلاین آزادراهی را پرداخت کنند، اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی در این مسیر ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: مبلغ عوارضی هنوز مشخص نیست و در کمیته سرمایه گذاری وزارت راه تصویب و سپس ابلاغ می‌شود. اما پیش بینی می‌کنیم یکی از ارزان‌ترین نرخ‌های عوارضی را داشته باشد.

وی گفت: افتتاح این آزادراه ۱۳۵ کیلومتر مسیر تردد بین دو استان را کوتاه می‌کند و در کاهش مصرف بنزین تأثیرگذار است. همچنین ۷ عوارض الکترونیکی در طول این مسیر فعال است.

خادمی گفت: حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بدهی شرکت ساخت به پیمانکاران پروژه‌های عمرانی وجود دارد که ۴ هزار میلیارد آن مربوط به پیمانکاران شبکه آزادراهی است.

منبع: مـهر