روز گذشته، اتاق تعاون ایران تازه‌ترین گزارش موسوم به شامخ ساختمان ، حاوی نتایج نظرسنجی از مدیران شرکت‌های ساختمانی درخصوص وضعیت کوتاه‌مدت بازار مسکن و ساختمان و انتظارات آنها در یک بازه زمانی یک‌ماهه مربوط به شهریور ماه سال‌جاری را منتشر کرد. اطلاعات و داده‌های درج‌شده در این گزارش نشان می‌دهد، وضعیت بازار مسکن و […]

- پیش‌بینی انبوه‌ساران از قیمت مسکن/ خانه بخریم یا نخریم؟

روز گذشته، اتاق تعاون ایران تازه‌ترین گزارش موسوم به شامخ ساختمان ، حاوی نتایج نظرسنجی از مدیران شرکت‌های ساختمانی درخصوص وضعیت کوتاه‌مدت بازار مسکن و ساختمان و انتظارات آنها در یک بازه زمانی یک‌ماهه مربوط به شهریور ماه سال‌جاری را منتشر کرد.

اطلاعات و داده‌های درج‌شده در این گزارش نشان می‌دهد، وضعیت بازار مسکن و ساختمان از دید مدیران شرکت‌های ساختمانی و سازنده‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی شامخ در شهریور ماه امسال نسبت به مرداد ماه عملا بدون تغییر بوده است. بر اساس این گزارش، عدد شامخ کل ساختمان که نشان‌دهنده میزان فعالیت‌های انجام‌شده سازنده‌ها بر اساس چند آیتم مهم مورد بررسی در این گزارش است، در شهریور ماه امسال معادل ۵۵.۳۸ گزارش شده است که این میزان در مردادماه ماه نیز برابر با ۵۵.۴۹ بود. عدد مربوط به انتظارات سازنده‌ها از وضعیت بازار مسکن و ساختمان و فعالیت‌های آنها در یک ماه پیش‌رو یعنی مهرماه نیز تغییر چندانی نسبت به ماه قبل نداشته است. این عدد که در شهریور ماه معادل ۵۱.۶۱ گزارش شده است در مردادماه ۵۳.۳۰ بود. یعنی انتظارات سازنده‌ها در شهریور ماه نیز مانند انتظارات آنها در مردادماه در مرز خوش‌بینی و بدبینی قرار دارد. باقی ماندن انتظار سازنده‌ها از آینده کوتاه‌مدت فعالیت‌های آنها در مرز بدبینی و خوش‌بینی از یکسو، بدون تغییر ماندن عدد مربوط به شامخ کل و عدد شاخص فعالیت‌های سازنده‌ها و همچنین مقایسه این اعداد با یکدیگر نشان‌دهنده آن است که عملا سازنده‌ها هم‌اکنون در شرایط انتظار قرار دارند. چرا که نه‌تنها ارزیابی آنها از شرایط فعالیت‌های ساختمانی، بازار مسکن و ساختمان در شهریور ماه نسبت به مردادماه تغییر خاصی نداشته است بلکه انتظارات آنها از وضعیت کسب‌وکارشان در کوتاه‌مدت هم عملا بدون تغییر بوده است. به‌خصوص آنکه ارزیابی و انتظارات آنها عملا در مرز بدبینی و خوش‌بینی قرار دارد. در گزارش‌های شامخ، عدد ۵۰ نشان‌دهنده عدم تغییر وضعیت نسبت به ماه قبل، اعداد بالاتر از ۵۰ نشان‌دهنده بهتر شدن وضعیت نسبت به قبل و اعداد کمتر از ۵۰ نشان‌دهنده بدترشدن شرایط است.

این وضعیت یعنی هم ارزیابی سازنده‌ها از شرایط کسب‌وکارشان با توجه به شاخص‌هایی مانند سرعت انجام کار، شروع پروژه‌های جدید، قیمت مصالح ساختمانی، وضعیت بازار فروش و قیمت واحدهای مسکونی تولید شده از سوی آنها و… و همچنین عدد مربوط به انتظار آنها از بابت شرایط قابل پیش‌بینی برای بازار مسکن و ساختمان در ماهی که پیش‌رو دارند، نشان می‌دهد اگرچه از نظر سازنده‌ها و مدیران شرکت‌های ساختمانی تحت‌تاثیر تحولات دو، سه ماه اخیر و ریزش‌های قیمتی در بازارهای موازی مسکن، تورم ساخت بالاتر نرفته است اما همچنان سطح قیمت و هزینه‌های ساخت بالاست.

در واقع اگرچه سرعت رشد قیمت و هزینه‌های ساخت ممکن است بیشتر نشده باشد اما سطح قیمت‌ها کماکان بالاست؛ از سوی دیگر امیدواری نسبی ایجاد شده در نتیجه اتفاقات چند ماه اخیر و ریزش بازارها، این سیگنال را می‌تواند به آنها داده باشد که در صورت ادامه این وضعیت احتمالا شرایط رونق فراهم خواهد شد. مجموعه این عوامل باعث شده است که ارزیابی و انتظار سازنده‌ها از فعالیت‌های ساختمانی و شرایط بازار مسکن و ساخت‌وساز در گزارش شامخ، در حالت بینابینی (مرز خوش‌بینی و بدبینی و نزدیک به عدد ۵۰) قرار داشته باشد.

 

منبع: خبـرآنلاین