احمدرضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اقدامات صورت گرفته برای رفع تصرف حریم و بستر رودخانه زاینده رود، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون، طی هشت سال یک هزار و یکصد هکتار از حریم و بستر رودخانه زاینده رود و دریاچه سد آزاد شده است. وی افزود: علاوه بر آزادسازی طی این مدت […]

احمدرضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اقدامات صورت گرفته برای رفع تصرف حریم و بستر رودخانه زاینده رود، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون، طی هشت سال یک هزار و یکصد هکتار از حریم و بستر رودخانه زاینده رود و دریاچه سد آزاد شده است.

وی افزود: علاوه بر آزادسازی طی این مدت همچنین در حدود ۳۵ کیلومتر از حریم رودخانه دیوارکشی و ۶۰ کیلومتر آن رُپِرگذاری (شاخص گذاری) و ۳۰ کیلومتر از بستر زاینده رود لایروبی شده است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه شیوع کرونا از سال ۹۸ بر روند آزادسازی و ساماندهی رودخانه‌های استان بویژه زاینده‌رود سایه انداخت و باعث کند شدن این مهم شد، خاطرنشان کرد: با وجود این، طی سال‌های اخیر با تلاش‌های انجام شده، شکل‌گیری دخل و تصرفات جدید در حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود را تقریباً به صفر رساندیم و به رفع تصرفاتی ورود کردیم که از سال‌ها پیش در این رودخانه اتفاق افتاده بود.

عقب‌نشینی ارگان‌های دولتی از حریم زاینده‌رود

صادقی با بیان اینکه از اسفند سال ۱۴۰۰ آزادسازی حاشیه رودخانه از تصرف ارگان‌های دولتی آغاز شد و در این زمینه اقدامات خوبی را در سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم، ادامه داد: در قالب این طرح، اردوگاه تفریحی آموزش و پرورش، مجموعه تفریحی شهرداری باغ‌بهادران، مجموعه ویلایی شهرداری زرین‌شهر، باغ جوان زرین‌شهر و تصرفات شهرداری شهر زاینده‌رود مطابق با خط پروژه آزادسازی رودخانه زاینده رود از حریم و بستر این رودخانه عقب نشینی کردند.

به گفته وی، رفع تصرفات مربوط به تأسیسات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود با توجه به اینکه برای تأمین آب آشامیدنی و مباحث پدافند غیر عامل بوده است از دستور کار این طرح خارج شد.

حریم و بستر زاینده رود از ۱۱۴ محوطه ویلایی آزاد شد

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه از اسفندماه سال ۱۴۰۱ نیز آزادسازی تصرفات اشخاص حقیقی در حریم و بستر زاینده‌رود آغاز شد، ابراز داشت: این طرح در سه نقطه رودخانه در دو بخش شهر باغ‌بهادران و مدیسه شهر لردگان برنامه‌ریزی و اجرا شد که تا مرداد امسال از ۱۲۴ محوطه ویلایی که شناسایی شده ۱۱۴ محوطه مطابق با خط پروژه آزاد شده و ۱۰ محوطه به عللی باقی مانده است.

صادقی تصریح کرد: آزادسازی حریم و بستر رودخانه زاینده رود از تصرفات اشخاص حقیقی کار بسیار بسیار سنگینی بود زیرا ویلاهای اطراف رودخانه و تصرفاتی که از سال‌های قبل شده بود، همه آنها مدعی داشتن سند ملکی و ثبتی و مجوز ساخت و ساز از شهرداری و بخشداری بودند و این تعداد آزادسازی در این بازه کار بسیار بزرگی بود.

وی با بیان اینکه در محدوده سد زاینده رود و دریاچه سد نیز رفع تصرفات انجام شد، اضافه کرد: در شرق اصفهان منطقه شاه کرم نیز حریم رودخانه زاینده‌رود از بند تعدادی باغ ویلا آزاد شد.

تداوم ساماندهی زاینده‌رود مستلزم تأمین اعتبارات ملی و مدیریت بحران

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ابراز داشت: بودجه آزادسازی‌ها و ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها و از جمله رودخانه زاینده‌رود تاکنون از محل اعتبارات جاری شرکت آب منطقه‌ای استان هزینه شده لذا برای ادامه این طرح مهم نیاز به اعتبارات ملی و مدیریت بحران است.

صادقی خاطرنشان کرد: هم اینک هشت قرارداد شرکت آب منطقه‌ای در این زمینه برای اجرا ابلاغ شده که بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان باید از اعتبارات جاری شرکت هزینه شود.

منبع: مـهر