با توجه به شرایط کنونی استقلال، فرصتی دست داد تا با رضا حسن‌زاده مدافع ملی‌پوش این تیم در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ که برای مقطع کوتاهی هم عضو کادر فنی آبی پوشان بود، همکلام شویم از بازی استقلال مقابل مثل رفسنجان شروع کنیم. عملکردآبی پوشان را چطور ارزیابی می‌کنید؟بازی استقلال مقابل مس رفسنجان دیدار بدی […]

- با این اشتباهات داوری، دوباره پرسپولیس قهرمان می‌شود!/ جای این سه بازیکن استقلال در تیم ملی خالی است/ نگران آینده این استقلال هستم

با توجه به شرایط کنونی استقلال، فرصتی دست داد تا با رضا حسن‌زاده مدافع ملی‌پوش این تیم در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ که برای مقطع کوتاهی هم عضو کادر فنی آبی پوشان بود، همکلام شویم

از بازی استقلال مقابل مثل رفسنجان شروع کنیم. عملکردآبی پوشان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بازی استقلال مقابل مس رفسنجان دیدار بدی نبودم ولی انتظار ما از استقلال بیش از آن چیزی است که در رفسنجان شاهد بوده‌ایم. اگرچه بچه‌ها زحمت کشیده و با کسب ۳ امتیاز به تهران بازگشتند اما سطح توقع ما فوتبالی تماشایی‌تر از شاگردان جواد نکونام است نه آنکه با گل به خودی مدافع حریف صاحب برتری شود. استقلال در هر بازی باید حداقل سه چهار موقعیت گل خلق کند که متاسفانه در این بازی این گونه نبود. البته تقصیری هم ندارند چرا که تعطیلات لیگ و بازی‌های تیم ملی آنان را از فرم ایده آل خارج کرد اما این دلیل نمی‌شود استقلال با گل به خودی حریف صاحب برتری شود. باز هم خدا را شکر سه امتیاز این بازی از آن استقلال شد اما من نگران اتفاق دیگری هستم.

چه اتفاقی؟
نگرانی من بابت بازی‌های سخت استقلال در آینده است که جواد باید با تدابیر فنی خاص  به دنبال هماهنگی و چیدمان بهتری برای تیمش باشد. زیبنده نام بزرگ استقلال بردهایی این چنینی نیست. آبی‌پوشان باید پیروزی‌های متوالی و مقتدرانه را سرلوحه کار خود قرار دهند تا بتوانند در بازی‌های آینده مقابل تیم‌هایی چون پرسپولیس. ذوب آهن. تراکتور و گل گهر سربلند از میدان خارج شود. باز هم می‌گویم انتظار ما از استقلال بیش از این‌هاست و معتقدم جواد نکونام به دنبال افتخار آفرینی تازه برای استقلال است باید بیش از پیش برای شاگردانش وقت بگذارد.

با این شرایط و با توجه به شناختی که محمود فکری از استقلال دارد دیدار آبی پوشان مقابل هوادار را چطور می‌بینید؟
شما چه بخواهید و چه نخواهید تیم‌ها مقابل استقلال با انگیزه هرچه تمام‌تر به میدان می‌آیند. همین بازی گذشته وقتی حریف متوجه برگشت‌های ضعیف مدافع چپ استقلال شدن تمام فشار خود را در آن منطقه آوردند. این اتفاق یعنی آنالیز در حین بازی و بی‌شک محمود فکری که با تجربه است و با ضعف‌های استقلال نیز تا حدودی آشناست‌ و قطعاً جواد نکونام هم با آنالیز هرچه بهتر هوادار به دنبال کسب ۳ امتیاز این بازی است. استقلال باید به دنبال فوتبال تهاجمی باشد و بداند قطره قطره جلو رفتن و نتیجه‌گیری اقتصادی فوتبالی نیست که هواداران به دنبال آن باشند. هواداران استقلال به دنبال یک بازی تهاجمی و خلق ۱۰ موقعیت گل در هر بازی که سه چهار تا از آنان تبدیل به گل شود هستند. شاید در شرایط فعلی این انتظار زیاده خواهی باشد اما قبلاً در استقلال واقعاً اینطور بوده است و جواد نکونام خود این روزها را با استقلال تجربه کرد. از حق که نگذریم سرمربی استقلال تا به امروز با این حجم از مشکلات نتیجه خوبی گرفته است و باید او را کمک کرد تا تیمی مقتدر روانه بازیها کند و در این راه ما پیشکسوت و هواداران فهیم استقلال از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.

برسیم به بحث داوری.
اصلاً در این خصوص حرف نزنیم خیلی بهتر است.

چرا؟
متاسفانه عملکرد تیم‌های داوری خیلی بد شده است. شما اگر توجه داشته باشید در دیدار مس کرمان و پرسپولیس زمانی که توپ یک متر بیرون از محوطه ۱۸ قدم قرار داشت داور اعلام پنالتی به سوی پرسپولیس کرد. در این شرایط واقعا چه باید گفت دیگر خیلی مضحک شده است و این اتفاقات لیگ ما را از سکه انداخته است. اتفاق بدی که از این گونه داوری‌ها رخ می‌دهد انگیزه نداشتن سایر مربیان برای کار کردن است و می‌گویند چه سود وقتی ما هرچه تلاش می‌کنیم پرسپولیس قهرمان می‌شود. در این میان دوستان متاسفانه این گونه اشتباهات فاحش را به جوان بودن داوران و سهوی بودن ماجرا ربط می‌دهند. امروزه نه من بلکه تمام پیشکسوتان آبی و قرمز از این ماجرا خسته شده اند. من نمی‌دانم در کنار این همه هزینه‌های که در کشور انجام می‌شود چرا سیستم وی ای آر را وارد نمی‌کنند؟ متاسفانه ورزش ما حرکتی رو به عقب دارد . آن از وضعیت زمین چمن ورزشگاه آزادی که در دیدار با النصر باعث آبروریزی شده بود ضرر آن را مهدی ترابی بازیکن تیم ملی کشورمان کرد و این هم از شرایط داوری لیگ برترمان. 

سهم استقلال در اردوی آماده‌سازی تیم ملی به ۴ بازیکن اختصاص داده شد. جای کدام یک از بازیکنان دیگر استقلال را در این اردو خالی می‌بینید؟
به اعتقاد من مرادمند. نیک نفس و حتی ابوالفضل جلالی که سابقه حضور در اردوهای گذشته تیم ملی را دارد می‌توانستند جزو دیگر نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی باشد اما از یاد نباید انتخاب بازیکن سلیقه‌ای است و خیلی نمی‌توان به آن ایراد گرفت.

منبع: خبـر ورزشی