بازار ساخت و ساز مسکن از رکود خارج می‌شود؟
بازار ساخت و ساز مسکن از رکود خارج می‌شود؟

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال یکی از وعده‌های پرسروصدای حجت الاسلام رئیسی و دولت وی بوده است. اگرچه رئیس دولت و برخی از اعضای کابینه همچنان بر این شعار انتخاباتی تاکید می کنند اما برخی از گزارشات فنی – تخصصی نشان می دهد که این وعده  نه‌تنها محقق نشده […]

- بازار ساخت و ساز مسکن از رکود خارج می‌شود؟

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال یکی از وعده‌های پرسروصدای حجت الاسلام رئیسی و دولت وی بوده است. اگرچه رئیس دولت و برخی از اعضای کابینه همچنان بر این شعار انتخاباتی تاکید می کنند اما برخی از گزارشات فنی – تخصصی نشان می دهد که این وعده  نه‌تنها محقق نشده است، بلکه احتمالا هرگز محقق نشود. 

خاطره افکار عمومی هنوز اخبار و گزارشات دولتمردان کابینه رئیسی مبنی بر مقاومت برخی از وزارت خانه ها در واگذاری زمین یا دیگر تجهیزات مورد نیاز اجرای این شعار انتخاباتی را به خاطر دارند.

اما دولت رئیسی با گذشت دو سال و اندی همچنان بر این وعده اصرار دارد. البته تغییر و جابه جایی هم در سطح  وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته اما برخی از مسائل از جمله عدم تحقق منابع مالی مورد نیاز همچنان دردسرساز نشان می دهد.

به گفته بسیاری از کارشناسان، دولت رئیسی تلاش می کند تا اولا از طریق منابع بانکی و ثانیا از طریق قیمت‌گذاری بر مصالح ساختمانی اصلی مانند سیمان و فولاد و احتمالا حتی خارج کردن این شرکت‌ها از بورس کالا به منابع مالی دست یابد. 

به تازگی نیز اخباری مبنی بر اختلاف نظر شدید میان وزرای اقتصاد و امور دارایی و راه و شهرسازی درباره خروج این دو کالای استراتژیک در صنعت ساختمان از بورس کالا منتشر شده است. 

اما از سوی دیگر، آهنگ ساخت و ساز در کشور کند شده و احتمال خروج فعالان و سازندگان از بازار مسکن را قوت بخشیده است. 

به تازگی مرکز آمار ایران گزارشی از روند ساخت و سازها در بهار امسال را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، در بهار امسال، تعداد ۹۸ هزار و ۵۲۵ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش‌بینی شده؛ این رقم در مقایسه با زمستان سال گذشته حاکی از کاهش بیش از ۲۸ درصدی است.

همچنین با در نظر گرفتن تعداد ۱۳۸۹ پروانه احداث صادر شده از سوی شهرداری تهران در اولین فصل سال ۱۴۰۲، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده نیز با کاهش حدود ۲۴ درصد نسبت به زمستان سال گذشته همراه بوده است.

متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌‌‌‌ احداث ساختمان ۳.۳ واحد بوده است‌‌‌‌.

اگر به آمارهای سال‌های قبل‌تر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که ساخت‌وساز همچنان در سطوح پایینی قرار دارد. به عنوان مثال در بهار سال ۱۴۰۰، یعنی سالی که ساخت‌وساز در پایتخت به کمترین میزان خود در ۲۰ سال اخیر رسیده بود، برای بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده بود که نسبت به بهار امسال حدود ۱۵ درصد بیشتر است.

کارشناسان در تحلیل چرایی کاهش روند ساخت و ساز از کمبود شدید زمین در پایتخت،  افت حاشیه سود ساخت مسکن و همچنین افزایش بی‌ثباتی اقتصادی به عنوان مهمترین علل کوچ سازندگان ملک در تهران یاد می کنند.

افکارعمومی انتظار دارد با تلاش دولت رئیسی در افزایش نسبی ثبات اقتصادی در سال جاری باردیگر سرمایه‌گذاری برای ساخت مسکن افزایش یابد.

منبع: اطلاعات انلاین