تینا مزدکی_ رونمایی از نخستین خودروی بومی افغانستان در نشریات خارجی بازتاب داشته است. گزارش زیر ترجمه مقاله «interestingengineering» درباره این خودرو است. سفر سیمرغ به نمایشگاه خودروی ژنو با تاخیرهای قابل توجه ناشی از اتفاقات اخیر در افغانستان، سفری چالش برانگیز بود. محمدرضا احمدی، رئیس اجرایی Entop، که به عنوان مهندس ارشد و طراح […]

تینا مزدکی_ رونمایی از نخستین خودروی بومی افغانستان در نشریات خارجی بازتاب داشته است. گزارش زیر ترجمه مقاله «interestingengineering» درباره این خودرو است.

سفر سیمرغ به نمایشگاه خودروی ژنو با تاخیرهای قابل توجه ناشی از اتفاقات اخیر در افغانستان، سفری چالش برانگیز بود. محمدرضا احمدی، رئیس اجرایی Entop، که به عنوان مهندس ارشد و طراح پروژه، عزم خود را برای به نمایش گذاشتن جنبه‌ای متفاوت از افغانستان ابراز کرد. احمدی گفت:«می‌خواهم چیزی بسازم که کشورم را دوباره روی نقشه نشان دهم.»

این خودرو به نام سیمرغ پرنده اسطوره‌ای ایران که به دلیل ویژگی‌های خارق العاده‌اش شناخته می‌شود، نامگذاری شده است. چشم انداز احمدی فراتر از جاده‌های ناهموار کوهستانی افغانستان است و هدف آن نشان دادن پتانسیل این کشور در دنیای ابرخودروها است.

پرنده اسطوره‌ای ایران در قطر چه می‌کند؟

سفر سیمرغ

پروژه سیمرغ تیمی متشکل از ۳۰ مهندس و صنعتگر افغان را که پنج سال را به ساخت آن اختصاص دادند، گرد هم آورد. این خودرو که در ابتدا در اواخر سال ۲۰۲۲ با نام Mada۹ رونمایی شد، زمانی که ویدئویی از این وسیله نقلیه چشمان سخنگوی طالبان را به خود جلب کرد، توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرد. علیرغم شرایط چالش برانگیز در افغانستان، احمدی و تیمش موفق شدند سیمرغ را برای اولین حضور بین‌المللی خود از طریق یک کمپین موفقیت آمیز تامین مالی جمعی، با جمع آوری ۱۳۰۰۰۰ دلار از بیش از ۴۵۰۰۰ حامی، به دوحه بیاورند.

طراحی

سیمرغ دارای طراحی چشمگیر است که با چراغ های جلوی LED براق، جلوپنجره جمع و جور و اسپلیتر جلو تیز مشخص می‌شود. مشخصات آن شامل ورودی‌های هوای عریض، گلگیرهای گشاد شده و رینگ‌های آلیاژی مشکی بزرگ است که ظاهری جسورانه و پویا به آن بخشیده است. قسمت عقب با چراغ های عقب LED براق و یک دیفیوزر متمایز در عقب تزئین شده است که جذابیت زیبایی شناختی آن را تکمیل می‌کند.

سیمرغ در زیر نمای بیرونی منحصر به فرد خود از یک موتور چهار سیلندر بهره می‌برد که از تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۰ تهیه شده است. در حالی که سازنده مشخصات فنی خاصی را فاش نکرده است، آنها فاش کرده‌اند که موتور برای عملکرد سوپراسپرت اصلاح شده است. موتور در عقب نصب شده است، بین شاسی لوله‌ای قرار گرفته و توسط مواد کامپوزیت سبک احاطه شده است و قابلیت‌های عملکرد آن را افزایش می‌دهد.

پرنده اسطوره‌ای ایران در قطر چه می‌کند؟

جاده پیش رو

Entop برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای سیمرغ دارد. این شرکت قصد دارد ۳۰ میلیون یورو و حدودا ۳۲ میلیون دلار برای توسعه بیشتر و تکمیل این ابرخودرو با هدف شرکت در مسابقه استقامتی ۲۴ ساعته لمانز در فرانسه جمع آوری کند. احمدی با تاکید بر تعهد به نمایش توانمندی‌های این خودرو در صحنه جهانی، گفت:«ما قصد داریم پس از گذراندن سیمرغ از لمانز،جایی که می‌توانیم آن را آزمایش و خود را ثابت کنیم، فروش را آغاز کنیم.»

علاوه بر این، Entop یک پیشرانه تمام الکتریکی را برای آینده سیمرغ در نظر گرفته است. در حالی که این خودرو در مرحله نمونه اولیه باقی مانده است، تامین پشتوانه مالی قوی برای تبدیل آن به یک مدل تولیدی ضروری است. سازنده جدول زمانی مشخصی را برای تولید انبوه اعلام نکرده است، اما حضور سیمرغ در نمایشگاه خودرو ژنو گامی قابل توجه برای تحقق این رویا است.

پرنده اسطوره‌ای ایران در قطر چه می‌کند؟

بیشتر بخوانید:

سیمرغ در کشوری که با چالش‌های بزرگی روبروست، نمادی از نوآوری، انعطاف‌پذیری و روح تسلیم ناپذیر انسانی است. تعهد سازندگان سیمرغ برای قراردادن افغانستان بر روی نقشه از طریق این خلاقیت، گواهی بر قدرت عزم و اشتیاق در مواجهه با ناملایمات است.

۵۸۳۲۳

منبع: خبـرآنلاین