یحیی گل محمدی اجازه فسخ قراردادش را دارد
یحیی گل محمدی اجازه فسخ قراردادش را دارد

یحیی گل محمدی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس چند روز پیش به علت پرداخت نشدن آپشن‌های قهرمانی فصل گذشته نوتیس (اخطارنامه) به باشگاه ارسال کرد و خواستار دریافت مطالباتش شد. البته مسئولان باشگاه پرسپولیس اعلام کردند که گل محمدی مطالباتش را گرفته و فقط آپشن‌های قهرمانی فصل گذشته را دریافت نکرده و به همین علت نمی‌تواند […]

- یحیی گل محمدی اجازه فسخ قراردادش را دارد

یحیی گل محمدی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس چند روز پیش به علت پرداخت نشدن آپشن‌های قهرمانی فصل گذشته نوتیس (اخطارنامه) به باشگاه ارسال کرد و خواستار دریافت مطالباتش شد. البته مسئولان باشگاه پرسپولیس اعلام کردند که گل محمدی مطالباتش را گرفته و فقط آپشن‌های قهرمانی فصل گذشته را دریافت نکرده و به همین علت نمی‌تواند قراردادش را به صورت یک طرفه فسخ کند، اما این موضوع از سوی کارشناسان حقوقی رد شد.  

عبدالصمد ابراهیمی کارشناس حقوقی فوتبال درباره این مطلب گفت: به هر حال آپشن در قرارداد هم جزو مطالبات مالی محسوب می‌شود. با وجود اینکه گل محمدی هنوز اقدامی برای فسخ قرارداد خود نکرده است، اما این حق را دارد و می‌تواند قراردادش را به صورت یک طرفه فسخ کند. البته  او نمی‌تواند به تیمی در لیگ برتر فوتبال برود و فقط می‌تواند در لیگ یک مربیگری کند.  

رضا شاه منصوری وکیل حقوقی فوتبال درباره اخطار گل محمدی به باشگاه پرسپولیس اظهار کرد: این بحث لزوم نیست و عرف غیر منطبق با سیستم جهانی فوتبال است که مربی‌ها هم همانند بازیکنان سازوکار حقوقیشان را رفتار می‌کنند، اما به طور کلی چه مربی چه بازیکن در صورتی که دستمزدش در تاریخ سررسید دریافت نکند در واقع امکان فسخ قراردادش است و فسخ هم موجه است. با نوتیس (اخطارنامه ای) که گل محمدی به باشگاه پرسپولیس ارسال کرده و مهلت به باشگاه داده است و بعد از عدم اقدام باشگاه می‌تواند مبادرت به فسخ قرارداد کند.  

او افزود: نکته مهم این است که در مورد دستمزد بازیکنان و مربیان هیچ فرقی بین مبلغ اصل قرارداد و پاداش وجود ندارد و باشگاه چه اصل قرارداد را پرداخت نکرده باشد و چه مبلغ پاداش پرداخت نشده باشد با ارسال نوتیس امکان فسخ قرارداد است. براساس موازین جهانی و آرای متعدد کمیته تعیین وضعیت فسخ موجه محسوب می‌شود.  

شاه منصوری درباره اینکه باشگاه پرسپولیس اعلام کرد که مطالبات مالی گل محمدی داده شده و فقط آپشن قهرمانی فصل گذشته داده نشده است و آیا با این وضعیت این مربی می‌تواند قراردادش را فسخ کند، گفت: نه، هیچ فرقی نمی‌کند و آپشن هم زیرمجموعه قرارداد است. وقتی مربی و بازیکن پاداش خود را دریافت نکند ما نمی‌توانیم بگوییم باشگاه به آن‌ها بدهکار نیست. باشگاه مکلف پرداخت پاداش است و این طور نیست که عدم پرداخت پاداش از سوی باشگاه فاقد ضمانت اجرا باشد. اگر  پاداش هم در تاریخ سررسید پرداخت نشود، مربی  با ارسال اخطارنامه به باشگاه می‌تواند قراردادش را فسخ کند.  

او درباره اینکه گل محمدی در صورت فسخ قرارداد می‌تواند با باشگاه دیگری قرارداد ببندد، گفت: بله، قرارداد‌های فوتبال به این صورت است که پس از فسخ بازیکن یا مربی با باشگاه امکان انعقاد قرارداد با تیم دیگری را دارد. بعد از اینکه فسخ قرارداد صورت گرفت، باشگاه می‌تواند شکایت کند و مدعی شود که فسخ قرارداد موجه نیست و نامشروع است و این را کمیته تعیین وضعیت باید وارد دعوا شود و رسیدگی کند و پروسه زمان بر است. آئین نامه نقل و انتقالات در سال ۹۷ به صراحت می‌گوید اگر فسخ قرارداد موجه نباشد بازیکن یا مربی مکلف به پرداخت غرامت و محرومیت است. همچنین در صورتی که باشگاه مقصد تحریک کرده باشد  پنجره نقل و انتقالاتی اش بسته می‌شود. البته یک دستورالعمل در ابتدای فصل آمده است که مربیان فقط می‌توانند با یک باشگاه قرارداد ببندند که زیاد با موازین جهانی سازگار نیست.  

باشگاه خبرنگاران