فیفا دی یا روزهای فیفا روزهایی است که هر سال فدراسیون جهانی فوتبال برای برگزاری بازی‌های ملی در نظر می‌گیرد. طبق قوانین باشگاه‌ها وظیفه دارند ۷۲ ساعت قبل از هر بازی بازیکنان خود را در اختیار تیم‌های ملی بگذارند و اگر کسی مانع شود جریمه خواهد شد. در غیر از این تاریخ‌ها، هر باشگاه حق […]

- هشدار به فدراسیون فوتبال و تیم ملی/ فقط نگاه کنید کره‌جنوبی، ژاپن، استرالیا و عربستان قبل از جام ملت‌ها چه می‌کنند؟

فیفا دی یا روزهای فیفا روزهایی است که هر سال فدراسیون جهانی فوتبال برای برگزاری بازی‌های ملی در نظر می‌گیرد. طبق قوانین باشگاه‌ها وظیفه دارند ۷۲ ساعت قبل از هر بازی بازیکنان خود را در اختیار تیم‌های ملی بگذارند و اگر کسی مانع شود جریمه خواهد شد. در غیر از این تاریخ‌ها، هر باشگاه حق دارد اجازه ندهد بازیکن تحت قراردادش اردوی این باشگاه را ترک کند. فدراسیون‌های کشورها به صورت مستقل اجازه دارند تصمیم بگیرند که بازی‌های داخلی و لیگ خود را برگزار کنند یا نه و خلاصه فیفا دی برای خود دنیایی است و قوانین و شرایط خود را دارد.

استفاده از فیفا دی یکی از نمادهای موفقیت در فوتبال دنیاست که مدیران فدراسیون‌ها بتوانند بازی‌های بهتری برای تیم کشور خود ترتیب بدهند که در نهایت منجر به تقویت تیم ملی آن کشور می‌شود. یکی از نشانه‌های فدراسیون‌های ناموفق در تمام دنیا این است که در فیفادی مسابقات داخلی خود را تعطیل می‌کنند. در کشورهای پیشرفته و صاحب فوتبال هرگز چنین چیزی نمی‌بینید. البته که توان و اقتدار فوتبال در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشورهای توسعه نیافته معمولاً تمام بازیکنان تیم ملی از چند باشگاه معدود انتخاب می‌شوند و طبیعی است تیمی که تعداد زیادی از بازیکنانش را ندارد نتواند بازی کند اما در کشورهای پیشرفته بازیکنان از همه تیم‌ها انتخاب می‌شوند وهمه تیم‌ها در هر پست چند بازیکن شایسته دارند که از همین فرصت‌های رفتن نفر اصلی به مسابقات ملی برای نشان دادن خود و رسیدن به ترکیب اصلی استفاده می‌کنند.

کافی است نگاه کنید به سرنوشت لژیونرهای بزرگ ما در دو دهه اخیر در فوتبال اروپا که هر بار برای فیفادی آمدند جای خود در باشگاه را از دست دادند. اما همانطور که گفتیم مزایای فیفا دی یکی، دوتا نیست. از مهم‌ترین مزیت‌ها امکانی است که در اختیار آنالیزورها و تحلیلگران می‌گذارد. آنالیزورها می‌توانند با پیگیری دقیق نتایج رقبای خود برای تورنمنت‌های بزرگ پیش رو اطلاعات مفیدی در اختیار سرمربیان قرار دهند و تحلیلگران ورزشی می‌توانند با مقایسه برنامه کشورها و نام رقبایشان در فیفا دی میزان مدیریت و کارایی مسئولان فوتبال خود را بسنجند و هواداران می‌توانند با دیدن برنامه بازی‌های کشورهای رقیب متوجه خیلی مسائل شوند.

در آستانه جام ملت‌های آسیا هستیم و تیم ملی کشورمان برای قهرمانی در قاره رقبای گردن کلفتی دارد. تیم ما هم اکنون در اردن به سر می‌برد و بد نیست نگاهی به برنامه کشورهای رقیب در همین ایام پیش رو داشته باشیم:

*کره جنوبی در اولین بازی دوستانه خود به مصاف تونس خواهد رفت و در بازی دوم مقابل ویتنام قرار خواهد گرفت.

*ژاپن رقیب قدرتمند ایران در جام ملت ها در اولین بازی دوستانه خود به مصاف تیم ملی کانادا خواهد رفت و در بازی دوم مقابل تونسی قرار می گیرد.

*جذاب ترین بازی دوستانه را در بین تیم های آسیایی استرالیا انجام خواهد داد، آنها در اولین بازی دوستانه خود به مصاف تیم قدرتمند انگلیس خواهد رفت و در دومین بازی مقابل نیوزلند صف آرایی خواهند کرد.

*عربستان هم در اردوی پرتغال حضور دارد و در این کشور به مصاف مالی و نیجریه خواهد رفت.

*قطر و عراق، دو تیم دیگر مدعی جام ملت های آسیا همراه با ایران و اردن در تورنمنت چهارجانبه حضور دارند و به مصاف هم خواهند رفت.

حالا به عنوان هوادار فوتبال چه احساسی از دیدن برنامه رقبای ایران دارید؟

منبع: خبـر ورزشی