به گزارش زیرنویس به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آیین استقبال ازحدود ۱۵۰۰ نو دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور والدین دانشجویان و مسئولان دانشگاه برگزار شد. علیرضا رهایی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آیین استقبال از نو دانشجویان گفت: به تمام نو دانشجویانی که به خانواده دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیوسته‌اند و خانواده‌های آنها تبریک […]

به گزارش زیرنویس به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آیین استقبال ازحدود ۱۵۰۰ نو دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور والدین دانشجویان و مسئولان دانشگاه برگزار شد.

علیرضا رهایی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آیین استقبال از نو دانشجویان گفت: به تمام نو دانشجویانی که به خانواده دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیوسته‌اند و خانواده‌های آنها تبریک میگویم. شما دانشجویانی که در این مرکز آموزشی پذیرفته شده‌اید، جزو استعدادهای برتر هستید. این دانشگاه حدود ۷۰ سال است که خدمات علمی و صنعتی خود را به کشور عرضه کرده و با همت اعضای هیات علمی جایگاه خوبی در حوزه های مختلف علمی دارد.

وی افزود: دانشجو بودن و دانشجوی امیرکبیر بودن ارزش دارد و باید قدر آن را دانست، ما انتظاراتی داریم که بتوانید این مسیر را ارتقا ببخشید.

رهایی در مورد ماموریت دانشگاه گفت: در چشم انداز دانشگاه این جمله را بیان می کنیم که دانشگاه باید به سوی پرورش پیشگامان علوم و فناوری در بالاترین سطح علمی و منطقه ای حرکت کند.

وی یادآور شد: دانشگاه های کشور در ۲ دهه گذشته جایی در بین دانشگاه های برتر در رتبه های برتر و حتی رتبه های تا ۱۰۰۰ نداشتند؛ ولی با برنامه‌ریزی و هدف گذاری و تلاش جدی، تعداد قابل توجهی از دانشگاه های برتر کشور (۱۳ دانشگاه) در رتبه های زیر ۱۰۰۰ جهانی قرار گرفتند و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه ۳۶۲ در برخی رتبه بندی ها در سطح جهانی قرار دارد. همچنین در سطح داخلی رتبه اول یا دوم دانشگاه های صنعتی کشور هستیم.

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: ۱۸ دانشکده مشتمل بر دانشکده های قدیمی (۶ دانشکده)، و دانشکده های جدید مانند مهندسی پزشکی و غیره دانشکده های سنتی و تخصصی ویژه مثل مهندسی پلیمر، هوافضا و مهندسی نفت در دانشگاه داریم. همه این دانشکده ها از کارشناسی تا دکتری دانشجو می گیرند.

وی در مورد تعداد دانشجویان در این دانشگاه یادآور شد: حدود ۱۴ هزار دانشجو در مقاطع مختلف و بیش از ۴۰ هزار دانش آموخته داریم که جایگاه های خوبی در سطح مدیریت کشور دارند.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: علاوه بر واحدهای دانشگاهی در تهران واحدهای دیگر هم داریم، پردیس های ماهشهر، بندرعباس و گرمسار و پردیس بین المللی در جزیره کیش.

وی با تاکید بر جذب و نگهداشت نخبگان نیز گفت: اهداف دانشگاه در جذب و پرورش نخبگان بوده و امکانات خوبی فراهم شده است؛ شامل امکان ادامه تحصیل همزمان در دو رشته و امکان تغییر رشته، اکنون ۱۵۰۰ دانشجوی نخبه استعدادهای درخشان و المپیادی در دانشگاه داریم. همچنین ۳۲۲ دانشجو از ۱۳ کشور در دانشگاه و پردیس های مختلف درس می خوانند که شامل ۱۸۹ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۸۹ نفر ارشد و ۴۴ نفر دکتری هستند. همچنین ۲۴ دانشجوی رتبه برتر در المپیاد علمی دانشجویی داشتیم.

رهایی ادامه داد: دانشگاه ابتکار عملی در ایجاد دوره های جدید داشته، مثل رشته مهندسی و مدیریت نوآوری و فناوری و در مجموع بیش از ۳۰ دوره جدید در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه مصوب شده است.

وی بیان داشت: پژوهشگران متعددی در پژوهشگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعالیت می‌کند. آمار و اطلاعات بیانگر این است، مقالات ارائه شده توسط ۳۷ پژوهشگر این دانشگاه جزو مقالات پر استناد به حساب می‌آید. ۲ استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزو یک درصد اساتید پراستناد هستند.

رهایی گفت: همچنین بر اساس ارزیابی و اعلام وزارت علوم دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ۱۴ رشته از جمله برق، شیمی و نساجی قطب علمی (بالاترین سطح تخصص در یک زمینه) دارد.

وی با اشاره به وجود کتابخانه مجهز در این دانشگاه و پارک علم و فناوری گفت: علاوه بر ساختمان پارک علم و فناوری در خیابان ولیعصر یک ساختمان نیز در شهریار داریم. رشد فناوری و شرکت های دانش بنیان در ۵ سال اخیر مهم بوده و در ۵ سال اخیر، ۵۰ درصد واحدهای فناور، نرخ اشتغال زایی ۴۵ درصد و فروش شرکت ها ۶۵ درصد افزایش یافته است. اکنون ۵۷ واحد فناور و ۲۹ شرکت دانش بنیان در پارک مستقر هستند.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه پژوهشگاه‌های متعددی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول به فعالیت هستند، افزود: قراردادهای متعددی در زمینه پژوهشی منعقد کردیم که برخی از این قراردادها برای اجرای طرح‌های کلان ملی است. ۴۳ طرح کلان ملی براساس نیازهای کشور تعریف شده‌اند که مسئولیت اجرای ۱۶ طرح برعهده دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. طراحی شبکه ملی هوشمند حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری، شبکه ملی اطلاعات و شبکه توزیع هوشمند برق بخشی از طرح‌های محوله به دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتظارات دانشگاه از دانشجویان پرداخت و گفت: فضای محیط دانشگاه با دبیرستان متفاوت و در آن رعایت استانداردهای آموزشی دانشگاه مهم است. به عنوان نخبه وارد دانشگاه صنعتی امیرکبیر شدید، درخواست داریم نخبه بمانید و نخبه ماندن مهم است.

رهایی اظهارکرد: در همان حال شئونات علمی و فرهنگی دانشجویی را رعایت کنید. در خوابگاه ها علاوه بر سطح رفاه قابل قبول برنامه های فرهنگی مناسبی هم پیش بینی شده و اگر مشکلی بود معاونت دانشجویی همیشه پذیرای دانشجویان است.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیرتاکید کرد: از خانواده دانشجویان می‌خواهم که یک یا دو بار در طول ترم تحصیلی به تهران بیایند. در نظر داریم که یک مکان اسکان موقت برای خانواده‌های دانشجویان ساکن خوابگاه فراهم کنیم تا بتوانند در طول ترم تحصیلی به محل تحصیل دانشجو بیایند.

وی در پایان گفت: به منظور اطلاع خانواده‌ها از وضعیت نمرات دانشجویان، شرایطی را فراهم کرده‌ایم که آنها از نمرات پایان‌ترم دانشجویان مطلع شوند. کارنامه دانشجویان به صورت الکترونیک در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

منبع: مـهر