به گزارش زیرنویس، سیمور هرش، روزنامه نگار و نویسنده آمریکایی در مطلب خود در ارتباط با تحولات فلسطین تاکید کرد که رفتار نتانیاهو مبنی بر اینکه می‌تواند حماس را کنترل کند، باعث تضعیف امنیت اسرائیل و آغاز جنگی خونین شده و شاید براساس برخی منابع، بنیامین نتانیاهو احتمالاً درحال کناره گیری باشد و تنها […]

 

به گزارش زیرنویس، سیمور هرش، روزنامه نگار و نویسنده آمریکایی در مطلب خود در ارتباط با تحولات فلسطین تاکید کرد که رفتار نتانیاهو مبنی بر اینکه می‌تواند حماس را کنترل کند، باعث تضعیف امنیت اسرائیل و آغاز جنگی خونین شده و شاید براساس برخی منابع، بنیامین نتانیاهو احتمالاً درحال کناره گیری باشد و تنها تا زمان پایان درگیری‌ها در دفتر باقی بماند.

این روزنامه نگار آمریکایی در این یادداشت که در وب سایت خود منتشر کرده، تاکید کرد که سیاست نتانیاهو، علی‌الخصوص حمایت وی از حماس به عنوان جایگزین تشکیلات خودگردان فلسطین باعث تضعیف امنیت اسرائیل شده است. او باور داشت که با ارائه کمک‌های مالی از طریق قطر می‌تواند حماس را کنترل کند اما این رویکرد نتیجه معکوس داشته است و درگیری اخیر زمانی شدت گرفت که نتانیاهو برخلاف توصیه فرماندهان نظامی محلی به ساکنان ارتودکس اجازه داد تا «سوکوت» در کرانه باختری را جشن بگیرند. این باعث شد تا فشار زیادی بر منابع نظامی اسرائیل وارد شود و غیرنظامیان اسرائیلی در جنوب را آسیب‌پذیر کند.

به گفته هرش، حمله به جنوب اسرائیل بزرگترین شکست در تاریخ اسرائیل است. بیست و دو شهرک برای ساعاتی به کنترل حماس درآمد و این باعث کشته شدن سربازان و غیرنظامیان زیادی شد. اسرائیل با فراخواندن ۳۶۰ هزار از سربازهای ذخیره خود به دنبال پاسخ‌دهی است و همزمان بحث‌هایی در داخل درخصوص راهبرد پیش‌روی‌شان مطرح است. برخی خواهان رویکرد هوایی و دریایی هستند و برخی نگرانی‌هایی درخصوص میزان تأثیر نیروهای زمینی در درگیری‌های شهری دارند.

سیمور هرش این را نیز مورد تاکید قرار داد که اسرائیل با هدف بیرون کشیدن حماس رویکردی را برای منزوی کردن غزه و قطع کردن برق و ذخایر انرژی این شهر درنظر دارد. جامعه بین‌المللی خواستار پیروی از رویکرد قواعد جنگی بوده و رئیس‌جمهور بایدن نیز در کنفرانسی با سران یهودی بر اهمیت پیروی از این قواعد تاکید کرده است.

نویسنده آمریکایی با دشوار ارزیابی کردن اوضع فلسطین افزود که اسرائیل حال باید تصمیم بگیرد که آیا خواهان قحطی زده کردن حماس است یا اینکه می‌خواهد وارد جنگی زمینی شود که ممکن است جان بسیاری ازجمله زندانیان را به خطر بیاندازد. هنوز تصمیمی درخصوص تهاجم تمام عیار گرفته نشده است. در مجموع شرایط پیچیده است و نتیجه کار مشخص نیست. تفاوت نظرهایی درخصوص نحوه پیشروی وجود دارد و این در نهایت اسرائیل است که باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

هشدار این نویسنده آمریکایی درباره اوضاع فلسطین در حالی است که همزمان روزنامه تایمز انگلیس به نقل از «منابع آگاه» اعلام کرده بود که دولت انگلیس قصد دارد برای حمایت و پشتیبانی نظامی از رژیم صهیونیستی و نظارت بر پروازها بر فراز آسمان اسرائیل، دو ناو نیروی دریایی سلطنتی را به شرق مدیترانه اعزام کند.

این روزنامه به نام این «منابع آگاه» اشاره‌ای نکرد.

همچنین در ادامه حمایت‌های آشکار دولتهای غربی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی و کشتار مردم غزه ساعاتی پیش دولت فرانسه اعلام کرد که همه تظاهرات طرفداران فلسطینی را با این ادعا که چنین تظاهراتی «نظم عمومی را تهدید می کند»، ممنوع می‌کند.

جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه با ارسال بخشنامه‌ای به فرمانداران مناطق مختلف مدعی شده که تظاهرات «احتمالاً موجب اختلال در نظم عمومی خواهد شد» و دستور داده که «سازمان‌دهندگان تظاهرات باید دستگیر شوند.»

پس از اینکه دولت فرانسه ممنوعیت برگزاری هر گونه تظاهرات در دفاع از فلسطین و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه را اعلام کرد، نیروهای پلیس با حامیان فلسطین در شهر پاریس درگیر شدند و برای متفرق‌کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

منبع: مـهر